Hur tidigt börjar era grodor spela?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Hur tidigt börjar era grodor spela?

Inlägg av emanuelkarl » 16 sep 2020, 19:10

Tjena tjena.

Köpte några vittatus, fyra okönade, för någon månad sedan. Jag har inte hört dem spela som vuxna grodor gör (vilket jag inte heller väntat mig inom det närmste halvåret), men jag har hört dem låta. Tänk er ljudet av en groda som spelar men inte riktigt sätter rätt i strupen, och ta bara de första 0,2 sekunderna av det. Har hört detta 3 gånger den senaste veckan. Är garanterat dem, och inte mina leucomelas, då jag hört vilket håll det kommer ifrån när jag stått i mitten av rummet samt att leucomelas har varit knäpptysta under torrperioden just nu. De är uppstigna i april enligt deras papper, köptes av mig i början av augusti och har sedan dess fördubblats i storlek, största ca 2 cm just nu. Kanske 1/5 så stora som föräldrarna volymmässigt. Detta gjorde mig nyfiken, hur tidigt började era grodor spela? Har hört att någon frågade just detta, fast specifikt om anthonyi, på ett amerikanskt forum och fick det, möjligtvis något ironiska, svaret "I swear those bastards call while they still have their tails on".

Är bara nyfiken, så skriv bara vid vilken ålder de började och vilken art, eller annan relevant info.

//Emanuel
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
Parabola
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 jun 2020, 12:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Ängelholm
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Hur tidigt börjar era grodor spela?

Inlägg av Parabola » 20 sep 2020, 00:28

Två av mina sex Leucomlas började spela för tre veckor sen ca och de är ca 8 månader gamla.

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 195 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Hur tidigt börjar era grodor spela?

Inlägg av BengtO » 21 sep 2020, 13:09

Det skiljer ganska mkt beroende på art. Jag har haft R.imitator som börjat spela efter 4 månader. Min "känsla" är att hanar blir könsmogna tidigare än honor...

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster