Boktips!

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Långstrumpan
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 jul 2020, 10:54
Började med grodor år: 2021
Ort: VÄSTERÅS
Har gillat: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Boktips!

Inlägg av Långstrumpan » 29 jul 2020, 12:25

Jag är i startgroparna vad gäller pilgiftsgrodor och håller på att läsa på så mycket jag bara kan. Jag har sett tips om boken "Poison Frogs" av Lotters, Jungfer m.fl. Men den är helt galet dyr! Jag har istället sett denna; "Poison dart frogs, a guide to care and breeding" av Juchems. Är den också bra?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Boktips!

Inlägg av FrankD » 29 jul 2020, 14:08

Har inte läst Juchems, men grodbibeln kostar 980 kr (Herpers Choise). Jag blir alltid förvånad när folk säger att den är dyr. För den pengen får du 1-2 grodor, den minsta av Dusks UHOP-paneler, eller en diafragm-regnsystemspump. Allt som allt kostar nog ett terrarium med inredning och grodor minst 5 ggr så mycket, och om boken hjälper till för att undvika misstag har du fått igen insatsen hur snabbt som helst. Boken behöver du dessutom inte köpa igen när du startar igång fler terrarier, byter till ett större, e.dyl.

Personligen tycker jag att man idag, då man hittar all basal info på webben, bör satsa på något som går mer i djupet om man vill få ut något av det. Såg recensionerna av Juchems på Amazon, som överlag är positiva, men en påpekade att allt som står i den kan enkelt hittas på webben. Så är definitivt inte fallet med Lötters et al. Sedan är det ju i vilket fall bra att ha någon trovärdig källa vid sidan om internet där man för varje påstående också kan hitta motsatsen, och det gäller troligen båda böcker.

Du skulle kunna försöka lägga in någon annons under Sökes här. Kanske någon har boken och vill sälja den? Det händer ju lite då och då att folk (av helt oförståeliga skäl ;) ) vill eller behöver sluta med hobbyn.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Boktips!

Inlägg av tropfrog » 29 jul 2020, 14:53

Grodbibeln är en riktigt bra bok. Dessutom ganska så påkostad, väldigt många sidor, bra källhänvisningar och massor av högkvalitativa bilder av god kvalitet. Många böcker av samma kaliber kan kosta mycket mer, klart värt sitt pris.

Sen kanske en nybörjare inte måste ha den. Det går som sagt att bygga ett terrarium med grundläggande info från nätet och med hjälp av denna föreningens hjälpsamma medlemmar.

Mvh
Magnus

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1808
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Boktips!

Inlägg av BengtO » 29 jul 2020, 22:37

The complete Oophaga pumilio är en mkt bra bok. Rent artmässigt är det ju bara pumilio. Men resten, alla tips om terrariet, inredning, foderdjur mm tycker jag är bättre än ”dyrboken”.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Boktips!

Inlägg av tropfrog » 30 jul 2020, 09:23

BengtO skrev:
29 jul 2020, 22:37
The complete Oophaga pumilio är en mkt bra bok. Rent artmässigt är det ju bara pumilio. Men resten, alla tips om terrariet, inredning, foderdjur mm tycker jag är bättre än ”dyrboken”.
Den boken har jag jagat ett tag. Den är out of print och svår att hitta. Just nu ligger det en på Amazon för 870 usd!!

Mvh
Magnus

Långstrumpan
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 jul 2020, 10:54
Började med grodor år: 2021
Ort: VÄSTERÅS
Har gillat: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Boktips!

Inlägg av Långstrumpan » 30 jul 2020, 15:28

FrankD skrev:
29 jul 2020, 14:08
Har inte läst Juchems, men grodbibeln kostar 980 kr (Herpers Choise). Jag blir alltid förvånad när folk säger att den är dyr. För den pengen får du 1-2 grodor, den minsta av Dusks UHOP-paneler, eller en diafragm-regnsystemspump. Allt som allt kostar nog ett terrarium med inredning och grodor minst 5 ggr så mycket, och om boken hjälper till för att undvika misstag har du fått igen insatsen hur snabbt som helst. Boken behöver du dessutom inte köpa igen när du startar igång fler terrarier, byter till ett större, e.dyl.

Personligen tycker jag att man idag, då man hittar all basal info på webben, bör satsa på något som går mer i djupet om man vill få ut något av det. Såg recensionerna av Juchems på Amazon, som överlag är positiva, men en påpekade att allt som står i den kan enkelt hittas på webben. Så är definitivt inte fallet med Lötters et al. Sedan är det ju i vilket fall bra att ha någon trovärdig källa vid sidan om internet där man för varje påstående också kan hitta motsatsen, och det gäller troligen båda böcker.

Du skulle kunna försöka lägga in någon annons under Sökes här. Kanske någon har boken och vill sälja den? Det händer ju lite då och då att folk (av helt oförståeliga skäl ;) ) vill eller behöver sluta med hobbyn.
Mmmm, I see your point. :) Boken är nu beställd! :D

Har inga grodor just nu!

SharkOfSweden
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 dec 2021, 16:22
Började med grodor år: 2008
Ort: Göteborg
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Boktips!

Inlägg av SharkOfSweden » 19 dec 2021, 11:35

Var beställde du grodbibeln ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster