Pilgiftsgrodor och husgecko tillsammans? Någon med erfarenhet?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Pilgiftsgrodor och husgecko tillsammans? Någon med erfarenhet?

Inlägg av emanuelkarl » 30 jul 2019, 19:17

Tjenare tjenare.

Jag är sedan en kort tid tillbaka ägare av några husgeckos. De är väldigt häftiga och roliga djur enligt mig. Mycket aktiva och skuttar tunt på dagen med.

Planen var att ha dessa i mitt 45*45*60. Stort och bra, och jag tänkte ha typ 5-6 stycken (vilket nu i efterhand låter det sådär då trion jag har, som fortfarande är i ett karantän-terrarium som tyvärr är lite litet, känns som att de kommer bli lagom i den burken), men sedan kom jag på att jag kunde ha en trio (1.2) och några grodor istället. Jag tänkte helt enkelt att jungfrugeckos går ju, och då borde man lika gärna ha husgeckos. Skillnaden är att husgeckos är lite större (ej betydligt större) och är ju hanar så man ej kan ha två hanar och det finns risk för inavel m.m. men ingen skillnad för grodorna.
Ödlorna var tanken för detta terrarium från början och om det inte går kommer de vara prio ett, då är det bara att fixa ett nytt terrarium (vilket jag inte har något åt).

Först var tanken en tinctorius, är ganska förtjust i nominant och liknande med vad jag tänker som det klassiska tinctorius-utseendet. Tanken var att de är så stora så det finns ingen risk att de blir skadade av dölorna men ändå vice versa.
Men sedan kom jag att tänka på att 45*45 känns som för liten bottenyta för tinctorius, och sedan husgeckos som antagligen ockuperar hela utan ovanför marken (är väl individuellt om de vill klättra).
Och samma sak gäller auratus och lecomelas.

Så därför tänkte jag att jag får fundera på mindre grodarter, som sagt om det inte går fixar jag något annat terrarium åt dom.

Jag har två solklara favoriter inom pilgift, anthonyi och vittatus. Ni tycker säkert jag är dum nu men enligt mig är vittatus den snyggaste och jag gillar anthonyi för det känns som så mycket fart på dom plus att båda spelar fint i mina öron (jag är nog dem första som säger det om anthonyi).
Vittatus tror jag är roligare att ha i grupp med vattendel och sånt, egentligen samma med anthonyi. Men hade varit kul att börja med ett par och testa häri, och sedan ha lite

Anthonyi känns så tuffa att de nog inte stressade av husgeckos, och de är allt för stora för att bli mat så enda haken bör ju vara att jag ej kan låta dom föröka sig i terrariet utan får ta ut yngel.
Och vittatus gäller väl antagligen samma sak, inte lika tuffa kanske fast att de är ju lite större.


Jag absolut ingen brådska med grodorna men ödlorna äger jag redan och de kommer in där oavsett vad. Nu i efterhand skulle jag nog haft jungfrugeckos till just detta då de är lite mindre och så kan de vara i detta terrarium med någon groda utan att det är för fullt, kanske blir jungfrugeckos till detta terrariet såsmåningom och att jag bygger större till husgeckos så jag kan ha tinctorius med dom då det låter lite rimligare i mina ögon.


Tycker ni det känns rimligt att ha någon av dessa i det terrariet och hur många ser ni som maxantal däri, jag tänker typ inte mer än 1.1 med tanke på storleken men jag kan vara ute och cykla. Så får jag känna lite på arterna och se hur de är även om jag till båda dessa arter skulle vilja bygga ett stort terrarium med en större grupp. Och som sagt om allt går åt skogen så är det klart jag löser något till grodorna.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster