Erfarenhet med att lämna grodorna en vecka eller så

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Erfarenhet med att lämna grodorna en vecka eller så

Inlägg av MickeK » 03 jan 2017, 22:52

LarsÖ skrev:Verkligen sorgligt.
Vill tacka dig för att du hade kurage att skriva ner förloppet - på det sättet var det inte bara du som fick 'erfarenhet'.
Självklart passar jag på att skriva om detta då det dog så många grodor att jag fick erfarenhet i överflöd. Lutar åt att azureusarna stryker med också.
LarsÖ skrev:Men ett litet sidospår: Vad var det egentligen som hände?
Jag hade under många år ett terrarium som stod dikt an mot en trädgårdsdörr som hade en stor glasruta. Vintertid blev det mycket kallt i terrariet. Det hände att jag inte såg grodorna under ett par månader, och matade inte heller under den tiden. Om jag kollade läget genom att lyfta på någon barkbit eller krukskärva, låg det i regel en eller ett par auratusar därunder. Dom skjöt rygg, som är ett vanligt beteende hos grodor när dom blir störda men är för kalla för att hoppa undan. När våren kom var alla fem grodorna framme - jag förlorade aldrig någon under vintern.
Enligt min erfarenhet är kyla ett mindre problem än (överdriven) hetta. Även dendrobatider kan 'hibernera' (gå i vinterdvala).

Så, vad var det som gjorde att det gick så illa hos dig???
Jag är rätt säker på att det var kylan som är orsaken. Dina grodor kanske fick tillräckligt med värme underifrån.
LarsÖ skrev:Var det lika mycket växter i dom terrarier där grodorna överlevde?
I de terrarier som det var mest växter i var leucomelas, uakarii, anthonyi, jungfrugecko, aurotaenia.
Minst var det i Bastimentos, azureus. Något mer i azureiventris, flavovittata/talamancae.
Detta får mig bara att bli mer övertygad att det berodde på kylan. Jag antar att vissa arter tål mer kyla än andra och vissa tål mera värme än andra. Flavovittatorna och azureiventrisarna var i stort sett opåverkade. Endast en azureiventris som dog men den låg i vattnet som var kallt och det var dessutom mörkt så den kanske inte hittade upp eller inte orkade upp. Är fullt övertygad att den överlevt om den inte hamnat i vattnet.
Dessa två arter satt bra. Visst, flavovittatorna duckade men det var mest för att gömma sig för mig. Talamancae var i samma terrarium och jag har hittat två av tre döda, är rätt säker på att även nr tre är borta.
PatrikNo skrev:Det man kan göra är att ha tempgivare, som är kopplad till tex en Raspberry Pi och som larmar till telefonen om temperaturen blir för låg. Man kan även ha en ljussensor som larmar om det är ljust eller mörkt på fel tider. Har läst att grodor har dött av att ljuset vart på flera dagar.
Jodå, min tanke gick rätt snabbt dit. Har nyligen skaffat en Raspberry Pi.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Erfarenhet med att lämna grodorna en vecka eller så

Inlägg av FrankD » 03 jan 2017, 23:32

MickeK skrev:Jag är rätt säker på att det var kylan som är orsaken. Dina grodor kanske fick tillräckligt med värme underifrån.
Temperaturförändringen gick nog dessutom typ 50 ggr snabbare hos dig än hos Lasse. Troligen klarar sig i alla fall vissa arter bättre när det är långsamma förändringar. Ligger tempen vid 20-25 grader året runt för att sedan helt plötsligt inom något dygn gå ner till 11 grader är det nog inte så lätt för grodorna att hantera.

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster