HJÄLP TACK! Oophaga har jag just nu iradarn!!

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
Bosse P
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 dec 2016, 22:39
Började med grodor år: 1980
Ort: HALLSTAVIK
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

HJÄLP TACK! Oophaga har jag just nu iradarn!!

Inlägg av Bosse P » 01 jan 2017, 19:06

Önskar hjälp från folk med bättre och färskare kunnande än mig!

Jag har läst igenom en grodbibel och finner en av Oophaga arterna mycket intressant.
Jag undrar om någon som kan mer än mig ( förmodligen alla med grodor ) att fylla i min
blanka vita fält. Om jag fattat boken rätt så är Oophaga en äggätande art som startar
sitt liv terrestrialt, bärs av honan till en lämplig plats ( jag gissar en bromelia ) och släper
av den lille där. Ynglen är sedan Svarta eller bruna som små och närs med obefruktade
ägg som honan lägger med gjämna mellanrum som foder...

Hur vill grodisarna ha det ? Skall bromeliorna sitta högt, jag läste att grodorna KAN klättra
upp till 10 meter högt. Är då t.ex ett EXOTERRA terrarium på 60 högt bra nog ?

Hur många bromelior2, 3, 4 ???

Läste också att hanarna slåss med brottningsmatcher och ljudbataljer ???

Vad pudrar jag maten med avseende näringstillskott ?

Hur ofta skall grodisarna ha regn ?

Skall man regna bromelierna så att det kommer in NYTT vatten eller skall man bara se till
att de har en nivå som är ständigt simbar och lite till ?

Jag antar att jag missat alla vesäntliga frågor, ser därför fram emot ideer och kunnande!!

Mvh Bosse
Om någonting kan gå fel så gör det det!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: HJÄLP TACK! Oophaga har jag just nu iradarn!!

Inlägg av FrankD » 01 jan 2017, 21:22

Lite svar nedan...
Bosse P skrev:Hur vill grodisarna ha det ? Skall bromeliorna sitta högt, jag läste att grodorna KAN klättra
upp till 10 meter högt. Är då t.ex ett EXOTERRA terrarium på 60 högt bra nog ?
Jo, det funkar bara bra till de Oophagaarter du troligen kommer att kunna få tag på (främst pumilio). Jag vet inte om det också skulle funka för O. arborea, men den finns nog ändå knappast att få tag i på ett lagligt sätt.
Bosse P skrev:Hur många bromelior2, 3, 4 ???
Normalt räcker en men om det finns möjlighet föredrar jag 2-3 stycken på olika ställen och ev. i olika höjder. Då får grodorna välja, och de vet ju bäst, får man hoppas.
Bosse P skrev:Läste också att hanarna slåss med brottningsmatcher och ljudbataljer ???
Ofta tar de bara död på varandra, så brottningsmatcherna blir rätt begränsade. Med andra ord, en hane räcker. I vissa fall eller med vissa varianter lär även fler hanar funka men det skulle jag inte satsa på.
Bosse P skrev:Vad pudrar jag maten med avseende näringstillskott ?
Det finns en del att välja på men de flesta tycker att Birkhahn-vitaminpulvret är bäst. Jörgen (aquawarehouse) brukade ha men det kanske är slut? Kan beställas här men för bara en burk blir kanske frakten lite överdrivet hög.
Bosse P skrev:Hur ofta skall grodisarna ha regn ?
2-4 ggr brukar nog de flesta köra på men det beror väldigt mycket på terrariet, inredning, regnsystem. Det är inte så avgörande. Jag försöker se till att det regnar på morgonen och sen eftermiddag för att trigga aktivitet.
Bosse P skrev:Skall man regna bromelierna så att det kommer in NYTT vatten eller skall man bara se till
att de har en nivå som är ständigt simbar och lite till ?
Det är bra om det kommer in nytt vatten i bromeliorna, och dessutom går det knappast att undvika om man inte vill att de torkar ut. Sedan kan man spola bromeliorna lite då och då för att efterlikna naturen där vattnet knappast hinner bli skitigt. Häll helt enkelt i ordentligt med vatten ur en vattenkanna så att det rinner över. Eventuella yngel som lever i bladvecken hanterar det fint. Annars skulle de inte överleva ett tropiskt oväder heller.
Bosse P skrev:Jag antar att jag missat alla vesäntliga frågor, ser därför fram emot ideer och kunnande!!
Du verkar ha bra koll. Som nybörjare utan stor erfarenhet ska man inreda terrariet först och se till att det blir stabilt med en del växter, gråsuggor, hoppisar, rätt temperatur och så innan man skaffar grodor. Även foderkulturerna borde man under den tiden se till att få fart på. Man måste ju ha en stabil produktion. Sedan är det ganska lugnt. Skaffa grodor, se till att de äter och verkar må bra, då ska det funka bra. Man ska nog inte börja med de allra svåraste. O. pumilio Bastimentos/Bribri/Salt Creek kan vara rätt bra, tror jag.

Åh, förresten. De flesta kör med lite UV-ljus när det gäller Oophaga. Inte reptilaktigt utan t.ex. någon svag UV-lampa som lyser 1-2 timmar per dag. Det finns folk som tycker att det är ett absolut måste och andra som tycker att det är helt värdelöst. Själv vet jag fortfarande inte, men har UV i alla mina Oophagaburkar "just in case".

Användarvisningsbild
Bosse P
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 dec 2016, 22:39
Började med grodor år: 1980
Ort: HALLSTAVIK
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: HJÄLP TACK! Oophaga har jag just nu iradarn!!

Inlägg av Bosse P » 01 jan 2017, 22:44

Tack för ett mycket givande svar!

Jag läser, begrundar och lär!!!!


Mvh Bosse
Om någonting kan gå fel så gör det det!

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster