E Captivus?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Robert_P
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 jan 2012, 08:27
Började med grodor år: 2012
Ort: Lerum
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

E Captivus?

Inlägg av Robert_P » 21 okt 2015, 10:52

Jag såg på Dendromania.dk att någon hade köpt E. captivus. Tydligen smuggelgrodor som myndigheterna givit till någon odlare och därmed gjort dem legala.
Hur är SDS syn på detta? Underminerar detta inte arbetet som Wikiri och Teseros gör?

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: E Captivus?

Inlägg av RicardH » 21 okt 2015, 11:29

Jag vet inte vem som för SDS talan i detta, men om detta tillvägagångssätt är ett mönster med hög frekvens är svaret på din fråga, jo, tyvärr. Men om myndigheterna väljer detta tillvägagångssätt, och det är vid få tillfällen, kanske det inte är en dum tanke, att låta det som ändå är stulet från sin biotop, hamna i seriösa händer, med en stärkt genpol inom terrariepopulationen ... Men rent principiellt är det som du antyder med din fråga.
... tänker jag. Fast jag har otur ibland när jag tänker så ... ;)

Vad säger Norrland? Frank och Jörgen, ni har ju tänkt en del kring dessa saker ...
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: E Captivus?

Inlägg av HåkanP » 21 okt 2015, 11:37

http://www.iucnredlist.org/details/55178/0
https://en.wikipedia.org/wiki/Excidobates_captivus

Ser inte ut som arten skulle vara hotad. Är ju klassad som LC sen 2012.

Förhindrar dock inte att djuren är utsmugglade utan handlingar eller liknande som du skriver Robert, men "myndigheten" i fråga skall i så fall tillhanda handlingar precis som vid all handel eller överlåtelse enligt reglerna.
Senast redigerad av 1 HåkanP, redigerad totalt 21 gånger.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: E Captivus?

Inlägg av BengtO » 21 okt 2015, 11:42

Vet att så görs i Tyskland ibland. Den som får ta hand om grodorna får inte sälja dom men avkomman är ok att sälja. Alternativet är nog att samtliga djur avlivas.
Ibland kan ju detta faktiskt motverka smuggling. Grodor som odlas frekvent i hobbyn gör dem ekonomiskt ointressanta för smugglare. Ex mysteriosus. Nu vet jag inte omständigheterna kring just captivus. Men tex vanzolinii blev legal på det sättet.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: E Captivus?

Inlägg av FrankD » 21 okt 2015, 12:24

Håller med Bengt. Ingen lätt fråga men jag tror inte att det i större utsträckning påverkar sådana som Wikiri och Teseros. De skulle ju i så fall själva skapa samma problem för sin egen verksamhet eftersom grodorna de säljer är legala och får ungar precis som de beslagtagna djuren gör. Om de legala djuren förökar sig bra är det faktiskt dåligt för smugglare, oavsett ursprung, men troligen inte lika dåligt för Wikiri och Teseros eftersom de senare kan garantera hög kvalitet med känd lokalitet, vilket smugglare knappast kan göra på ett tillförlitligt sätt. Mina spontana 5 öre.

Robert_P
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 jan 2012, 08:27
Började med grodor år: 2012
Ort: Lerum
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: E Captivus?

Inlägg av Robert_P » 21 okt 2015, 13:59

Jag har ingen klar åsikt om detta, blev bara så förvånad att de fanns i danmark, när jag uppfattat det som att de aldrig har exporterats lagligt.

Men har alla länder samma syn på dessa grodor? Är de lagliga i Sverige per automatik eftersom de är lagliga i Tyskland?
Har för mig att holland har lite annan lagstiftning?

Sen håller jag med om att det är bättre att de går spridning i hobbyn och motverkar vidare smuggling än att de avlivas.
Kan dock tycka att man skulle sätta ett maxpris på avkomman från beslagtagna grodor så att priset blir så pass lågt direkt att smuggel grodor blir ointressant rent ekonomiskt. Det antyddes att de aktuella grodorna var rejält dyra.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1613
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: E Captivus?

Inlägg av jsl » 21 okt 2015, 23:10

Så länge du kan bevisa lagligt ursprung på dem så är de tillåtna i Sverige. Så kan man visa att de kommer från uppfödaren nere i Europa så är de lagliga i Sverige om jag uppfattat regelverket rätt. Dock kan det vara problem om den skall exporteras utanför EU då det inte finns några lagliga utförselpapper på dem från ursprungslandet. Jag tror att i tex USA så är alla arter som inte exporterats lagligt från ursprungslandet olagliga.

Jag tycket det är lite tveeggat när det gäller överlåtelser av smugglade arter som inte finns i hobbyn. När en art aldrig exporterats lagligt och någon får ta hand om dem så skapas plötsligt möjligheten att sälja lagliga djur. En smart smugglare köper då avkommor från denna uppfödare och kan därmed få sina smuggeldjur "lagliga" då man kan hävda att de djur man köpt är väldigt produktiva. Det kommer att dröja många år innan det finns så många av dem att de konkurrerar ut smugglarna och fram till dess har de ett gyllene läge att tjäna bra med pengar, framförallt om det är en art som är lite svårare att föröka. I ett sånt läge ser jag inga fördelar med det sättet man gör i Tyskland. Bättre att man vet att om de dyker upp så är det olagliga djur och man kan ifrågasätta den som säljer dem.

Men som det nu ser ut med tex mysteriosus så tror jag ingen skulle komma på tanken att smuggla dem vilket är bra för det vilda beståndet av arten. Men tyvärr har många vildfångade fått stryka med under många år innan det ser ut som det gör nu. Det är ju den bra sidan av myntet. Så jag tycker det är en svår fråga att ta ställning i för eller emot.

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: E Captivus?

Inlägg av MickeK » 22 okt 2015, 07:30

jsl skrev:En smart smugglare köper då avkommor från denna uppfödare och kan därmed få sina smuggeldjur "lagliga" då man kan hävda att de djur man köpt är väldigt produktiva.
Typ de första "nordiskfödda" vanzolinii

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: E Captivus?

Inlägg av PatrikNo » 22 okt 2015, 07:57

Jag tycker så länge de inte finns en laglig export så borde de inte gå till uppfödare utan till zoo. Finns det däremot en laglig kanal redan så är det okay att ge till uppfödare.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: E Captivus?

Inlägg av BengtO » 22 okt 2015, 09:12

Det finns ju alltid en risk att dessa djur används för at "tvätta" smuggeldjur. De flesta av våra grodor är ju ändå ganska lättförökade och då brukar priset minska rejält. Det är väl egentligen mest de "stora Oophaga arterna som är tillräckligt attraktiva och svårodlade, men där möjliggör legala exporter också "tvätt" av smuggel. Sen hoppas jag att de flesta hobbyister vill ha justa papper på sina djur, iaf om den möjligheten finns...
Att div zoo ska ta hand om tullbeslag är nog ungefär samma sak som avlivning.

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster