A.galactonotus

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: A.galactonotus

Inlägg av tummen » 20 jul 2012, 08:16

Carlsson skrev:Några funderingar med orsak av att det finns ägg i terrariet (något kryptiskt kanske).
I ett av mina "orange" terrarier hitade jag nyss en klump ägg. Det förvånar mig för jag har inte hört någon spela och var över huvud taget osäker på könen.

- Kan det förekomma att en hona lägger ägg utan att en hane varit framme?

- Äggen är nästan vita. I Lötters et al står det ljusgrå ägg. Vad innebär egentligen ljusgrå? Kan det vara så gott som vitt?

Ska jag låta äggen vara ifred tills de nästan kläckts, och därefter ta upp dem till en egen lya? Eller, ska jag ta upp dem direkt? Eller, ska jag vänta tills hanen lämnar av ynglen någonstans och därefter plocka upp? Eller, ska jag låta hela proceduren gå i terrariet?

OK, de första äggklumparna brukar inte vara någon vidare kvalitet på, men om inte annat så är jag förberedd inför framtiden.

/Thomas/
Inte för att jag VET, men är inte det där en ganska tyst art? Hanen kan ju i så fall mycket väl ha "spelat" utan att man hör det... På bilder av rommen verkar det kunna vara nästan vita romkorn, men vad vet jag? ;) Tiden får väl utvisa hur det ligger till antar jag, men grattis till äggen! :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster