D.Tinctorius og vanndel

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
norsken
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 jul 2011, 22:52
Började med grodor år: 2010
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

D.Tinctorius og vanndel

Inlägg av norsken » 24 jul 2011, 23:04

Hei!
Jeg bygger et nytt vivarium. Jeg har planlagt en litt stor vanndel med en bekk å sakte rennende vann fra veggen. Det jeg har lyst å ha inni der er D.Tinctorius. Men jeg vet jo at de er nært beslektet D.Azureus, og jeg har hørt at azureus egentlig ikke skal ha det så veldig fuktig da dem kommer fra tørrere omgivelser. Er det samme med Tinctorius? Blir det mye fuktighet og vann med det jeg har planlagt?

Mvh Marius

Har inga grodor just nu!

tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: D.Tinctorius og vanndel

Inlägg av tony » 25 jul 2011, 15:31

Jag vet inte hur stor vattendel du tänker dig, men i alla fall mina tinctorius badar regelbundet (minst en stund varannan-var tredje dag) i ett litet "badkar" jag har satt in till dem (som är c:a 15x15 cm och c:a 3 cm djupt).
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

norsken
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 jul 2011, 22:52
Började med grodor år: 2010
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: D.Tinctorius og vanndel

Inlägg av norsken » 25 jul 2011, 17:13

Takk for svar! Jeg hadde tenkt meg større og dypere vanndel en det. Har jo så klart tenk å plante en del planter i vanne og legge inn noen steiner. Men jeg vet ikke om dem skal ha det så fuktig. Jeg har lett på nettet men finner ingen ting

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1613
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: D.Tinctorius og vanndel

Inlägg av jsl » 25 jul 2011, 18:18

Jag tror inte fuktigheten är något större problem. jag har hållit dem rätt fuktigt och de trivs bara fint.

norsken
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 jul 2011, 22:52
Började med grodor år: 2010
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: D.Tinctorius og vanndel

Inlägg av norsken » 26 jul 2011, 13:01

Ja okei! Tusen takk for svar. Da bygger jeg sånn jeg har tenkt det og for meg noen Tinctorius inni der :P
Men hvordan er det med grupper av dem? Kan det være flere en parr? Hørte at man kan ha 2 hanner og 1 hun men ikke noe mer? Er dette sant?
Også er rompetrollene kannibaliske? Og evt vis dem er det kommer det til å gå bra når jeg har så stor vanndel?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: D.Tinctorius og vanndel

Inlägg av LarsH » 27 jul 2011, 00:12

Det är lite olika från sammansättning till sammansättning enligt min erfarenhet.
Säg att du har 6 ungdjur som växer upp tillsammans. Du ser till sist säkert 2 par och säljer de 2 övriga djuren. Denna kvarvarande 4-grupp kan mycket väl fungera ihop i många år i ett 60x50x50 terrarium. Mina började bråka vid ungefär 4 års ålder, då jag var tvungen att sära på dom. Innan dess hade jag fått ägg och sedemera yngel av båda paren i terraiet.
När jag däremot plockar ihop nästan könsmogna Tinctorius från olika terrarier/kullar, då blev det bråk direkt, och jag får skilja ut "paret", som oftast direkt började producera, mycket tidigare än 4-djurskullen ovan.
Jodå, yngel=rompetrollen ( skitkul benämning ), dom är kannibaler från the early beginning. Sätter jag ihop nykläckta yngel är det bara för 2-3 dagar, sedan börjar "rompen" minska på den minsta....... Tydligen gott med rompe-skinka från kullsyskon.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster