D. Auratus försvunnen

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Pear
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

D. Auratus försvunnen

Inlägg av Pear » 09 okt 2010, 19:43

Helt otroligt en av mina D. auratus är förvunnen. Har letat och letat hittar den inte. Eller så håller den sig undan otroligt bra. Konstigt och tråkigt.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: D. Auratus försvunnen

Inlägg av LarsÖ » 09 okt 2010, 20:38

Är du bergis på att den inte smitit ut (dom behöver inte så väldigt stor springa)?
OM den kan vara ute, så är det klassiska tricket att ställa en låg tallrik med vatten och en våt trasa i något mörkt hörn, och vittja flera gånger per dag. Om man hittar en väl dammig och livlös groda så kan man i många fall liva upp den med en avspolning och sen lägga den på en lämplig plats i terrariet.
OM den inte kan ha smitit ut... Kan den ha klämt sig bakom? ibland kan dom krypa bakom en panel, men får inte tillräckligt med grepp mot glaset för att dra sig ut igen.
Har den dött av någon orsak så är det troligast att den ligger i någon vattendel.
Låt oss veta hur det går!

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: D. Auratus försvunnen

Inlägg av MickeK » 09 okt 2010, 21:15

Jag kollade på bilderna på ditt terrarium och det finns hur många gömställen som helst. Om du är riktigt orolig så får du nog plocka ut allt som ligger löst.

Som Lars skrev så behöver dom inte mycket utrymme för att gömma sig.

Pear
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: D. Auratus försvunnen

Inlägg av Pear » 10 okt 2010, 11:06

Nej smitit ut det tror jag inte, finns inga ställen att smita ut på, då är det troligast att den krypit bakom eller in i någon springa eller liknande i bakgrunden, finns ju som Micke säger, massor av platser att krypa undan på. Jag har plockat ut kokosnötgömmorna och tagit bort flatstenarna i vattenfallet (Populärt gömställe) ingen groda. Men det finns springor och små hålor i bakgrunden, den kan jag ju inte riva bort.
Ja det är helt otroligt! Har lyst med ficklampa i dom springor jag kommer åt, kan vara så att den fastnat bakom och inte kommer ut. Inte bra! Bakgrunden är ju byggd med fogskum så den borde inte komma så långt där bakom. Får väl bara hoppas den kommer fram. Värsta scenariot är om den kommit under täckduken och ner under substratet bland Lecalagret.

Adamanteus
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 205
Blev medlem: 20 jan 2009, 19:34
Började med grodor år: 2008
Ort: Jönköping
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: D. Auratus försvunnen

Inlägg av Adamanteus » 10 okt 2010, 11:51

Pear skrev:Nej smitit ut det tror jag inte, finns inga ställen att smita ut på, då är det troligast att den krypit bakom eller in i någon springa eller liknande i bakgrunden, finns ju som Micke säger, massor av platser att krypa undan på. Jag har plockat ut kokosnötgömmorna och tagit bort flatstenarna i vattenfallet (Populärt gömställe) ingen groda. Men det finns springor och små hålor i bakgrunden, den kan jag ju inte riva bort.
Ja det är helt otroligt! Har lyst med ficklampa i dom springor jag kommer åt, kan vara så att den fastnat bakom och inte kommer ut. Inte bra! Bakgrunden är ju byggd med fogskum så den borde inte komma så långt där bakom. Får väl bara hoppas den kommer fram. Värsta scenariot är om den kommit under täckduken och ner under substratet bland Lecalagret.
Nackdelen med en fast bakgrund är just detta, speciellt om den har små hål och sprickor. Grodor är ganska nyfikna av sig och det kan ju finnas något ätbart i sprickorna...

Jag skulle riva ut allt om det var min groda som var borta, sätter mer värde i grodan än en bakgrund. Men det är jag det...

Hoppas verkligen att grodan kommer tillrätta hur du än väljer att göra.

Har inga grodor just nu!

Pear
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: D. Auratus försvunnen

Inlägg av Pear » 10 okt 2010, 11:53

Ja som ni ser så finns det potential att gömma sig regält.

Bild

Letat nu i 30 minuter och inte funnit någon groda. Om den fastnat och dött borde det ju lukta, men det är bara en frisk doft inget tyder på dött djur.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: D. Auratus försvunnen

Inlägg av LarsÖ » 10 okt 2010, 17:47

Pear skrev:Om den fastnat och dött borde det ju lukta, men det är bara en frisk doft inget tyder på dött djur.
Så är det. Om den fastnat så behöver den ju inte dö omedelbart. I själva verket brukar dom magra, och det gör att dom lättare kan backa ut igen. Om den inte ligger i din stora fina vattendel, så skulle jag för min del vänta ett par dar. Och inte riva runt på något sätt som kunde stänga in den ytterligare.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Pear
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: D. Auratus försvunnen

Inlägg av Pear » 10 okt 2010, 18:15

Ok..Jag tycker jag har letat på dom flesta ställen jag nu kommer åt,får vänta och se om den dyker upp. Den borde ju inte komma så långt under substratet då fiberduken ligger tätt på lecakulorna, och det övre substratet med jord,bark och löv ligger och packar ner duken. Ja bara att vänta så är det väl.

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: D. Auratus försvunnen

Inlägg av MickeK » 10 okt 2010, 22:46

Du kan ju kolla på utsidan om du ser nån groda i bakgrunden.

Pear
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: D. Auratus försvunnen

Inlägg av Pear » 11 okt 2010, 17:29

Har försökt men svårt att komma åt, burken väger ju lite att skjuta fram. Ingen groda än så länge.

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster