Pilgiftgrodornas juvel?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Bastian
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 jan 2010, 19:08
Började med grodor år: 2010
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Pilgiftgrodornas juvel?

Inlägg av Bastian » 23 sep 2010, 17:28

Hej
jag har två frågor
1, finns det typ någon pilgiftgrodornas "juvel" typ en art som är väldigt eftertraktad :P

2, vilken tycker du är den finaste arten?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Pilgiftgrodornas juvel?

Inlägg av FrankD » 23 sep 2010, 23:29

Bastian skrev:1, finns det typ någon pilgiftgrodornas "juvel" typ en art som är väldigt eftertraktad :P
Planerar du en resa och vill tjäna lite pengar vid sidan om? :lol:

Skämt åsido - tyvärr är det så att det alltid finns folk som skulle betala hur mycket som helst för arter som det inte finns legala importdjur av. Det skapar en efterfrågan för smugglare med resultatet att inhemska "grodplockare" för en liten slant (ur smugglarnas synvinkel) går och fångar in allt de kan få tag på (t.ex. för att kunna försörja sina barn). Om någon procent av grodorna överlever resan till Europa har det redan varit lönsamt för smugglarna. Så svaret är nog tyvärr att det måste vara en av de arterna. Förhoppningen är att den här typen av efterfrågan åtminstone inte utgår från svensk mark men jag är rätt skeptisk.

När det handlar om legalt importerade djur är det nog enklast att kolla Wouters prislista. R. benedicta är troligen en rätt bra gissning.
Bastian skrev:2, vilken tycker du är den finaste arten?
För mig är det absolut omöjligt att säga. Om jag skulle vara tvungen att rösta skulle jag nämna de flesta. :)

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster