Namnfrågan (azureus)

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Namnfrågan (azureus)

Inlägg av LarsÖ » 30 apr 2010, 08:34

Jag har tittat lite i litteraturen beträffande namnet 'azureus'. När Hoegmood fann denna groda, gjorde han en formell beskrivning av den som en ny art, med namnet Dendrobates azureus. Allteftersom tiden gick och allt fler färgvarianter av tinctorius påträffades så blev det ganska troligt att azureus var just en sådan färgvariant. De karaktärer som gjort att den blev en egen art var färgen, men också måtten på trumhinnan och ögat, liksom dess 'kutryggighet'. Alla dessa karaktärer har så stor variation inom den 'vanliga' tinctoriuspopulationen att de blir ganska tveksamma som artskiljare. Nu har man ju också genom DNA-teknik klarlagt att azureus ska räknas som en variant av arten tinctorius. Namnet D. azureus förvandlas därmed till en synonym till D. tinctorius.
Själv tycker jag att 'azureus' är ett bra namn på en groda som uppenbarligen ändå är skild från de övriga i gruppen tinctorius. Och genom att betrakta namnet som en synonym (en giltig sådan!) så tycker jag att vi kan fortsätta att använda det namnet. Vi lurar ju ingen.
Med 'tricolor' förhåller det sig ju lite annorlunda. Där behövs ju för tydlighetens skull en uppdelning.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Namnfrågan (azureus)

Inlägg av Simon » 30 apr 2010, 12:29

Nja. Som vi sa när vi diskuterade vilken taxonomi vi skulle använda är ju det viktiga för oss att använda samma namn, inte nödvändigtvis vilken som är mest "rätt". Jag tror vi får problem med förvirring om vi inte försöker hålla oss till antingen det ena eller det andra. På samma sätt som med nämnda groda är det ju tveksamt om de karaktärer som skiljer E. tricolor - E. anthonyi (mest om de finns i norra eller södra Ecuador om jag förstått det rätt) och O. histrionica - O. sylvatica (också här har man mest dragit en nord-sydgräns) åt har något värde som åtskiljare. Likafullt skulle det bli väldigt förvirrande om jag lägger upp en bild på en O. histrionica 'Santo Domingo' från Ecuador.
Vi har ju enhälligt röstat om vilken taxonomi vi ska följa och då lär man skriva D. tinctorius 'Azureus' i forumet. Med hänvisning till synonymer skulle väl de flesta arter kunna höra till släktet Dendrobates också?
Jag förstår att D. azureus är invant, men nu har vi ju gemensamt beslutat oss för att använda den nya taxonomin.

För övrigt vill jag passa på att buga mig och gratulera i förskott på bemärkelsedagen!!!
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Namnfrågan (azureus)

Inlägg av LarsÖ » 30 apr 2010, 16:47

Alla modifikationer av namnskicket innebär ju problem (med gammal litteratur t ex).
För föreningen innebär det ju också att vår statistik över grodinnehav i landet (som har en lång historia (inte landet utan statistiken)) blir svår att följa. Just i fallet azureus tycker jag det vore synd om den bakas in i tinctorius. Problemet är ju omvänt för de arter som splittas upp (tricolor, och dom Simon nämner). Nya froggers kommer bara att lära sig de nya namnen, men det behövs en lista över synonymiken om dom ska kunna läsa äldre litteratur (även gamla Pilgiftare) och förstå vilken groda som avses. Jag anser alltså att vi ska använda den nya taxonomin (tills det kommer en nyare) i 'offentliga sammanhang', men att vi inte behöver använda de fullständiga vetenskapliga namnen i löpande text efter den första gången.
'Azureus' betyder blå; 'pumilio' betyder dvärg, 'auratus' betyder gyllene. Av dessa tre förefaller det första att vara det som är mest lyckat. Använt som artepitet är det väl någorlunda skyddat. Men annars kan man ju tänka sig att någon får för sig att kalla den blå auratusen för Dendrobates auratus "Azureus" (sånt har förekommit i kretsar som försöker göra sina djur originellare, och därmed dyrare).
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Namnfrågan (azureus)

Inlägg av RicardH » 30 maj 2010, 18:49

För att blanda mig i och ha en mer pragmatisk infallsvinkel:
1. jag tycker vi håller oss till det omröstningen gav vid handen.
2. om man talar om andra varianter av D. tinc säger man ju exv. Patricia, Citronella och vad de nu heter. I löpande text blir det Azureus och därmed är väl saken utagerad? Arten heter D. tinc. "A" vilket man får anv om man vill skriva artepitet. I löpande text funkar Azureus lika bra som Patricia, Taffelbergi osv.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster