Grow Out lådor

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Grow Out lådor

Inlägg av Azul Oso » 27 sep 2023, 20:04

Tjena!

Tänkte sätta upp lite 25 liters plastlådor.

Läst om lite olika skolor gällande bottnar.
Sett att jänkarna kör med skumgummi botten typ akvariepumps skiva och leaf litter på det.

Andra vanligt substrat.

Men hur gör ni?

Har ni dränering osv. Misters… ljus?

Dom ska ju ändå bo i lådan ett tag…

Ge era bästa tips!

AdamEGL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 328
Blev medlem: 19 feb 2017, 22:11
Ort: Nyköping
Har gillat: 212 gånger
Blivit gillad: 179 gånger
Grodor Arter/varianter: 10
Växter till salu: 0

Re: Grow Out lådor

Inlägg av AdamEGL » 27 sep 2023, 21:44

Förstår inte frågan, d e ingen skillnad i skötsel på en groda som växer vs en vuxen groda.
Jag försöker mata en ung groda lite mer dock.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Grow Out lådor

Inlägg av RicardH » 27 sep 2023, 23:26

Spännande! Det är lite som Adam skriver, att en groda är en groda och de behöver vad de behöver, så för ungdjur som växer upp är det samma grund som för vuxna. Det är en god ide att ympa in hoppisar så tidigt som möjligt, då detta kommer vara grunden när de är mindre.

En groda behöver
1. fuktig rygg (hög luftfuktighet)
2. torra fötter (det får inte vara blött och träskigt utan de söker sig till platser som torkar upp, som exv. sten, större gren etc)
3. rätt temp

En groda behöver inte
vattenfall (vi tycker det är snyggt, men grodorna bryr sig inte, och det finns en rad utmaningar som är onödiga att bygga in)
dimmiga bergen (vi tycker det är snyggt, men grodorna bryr sig inte)
dödskallegrottor
mossväggar
appstyrda åskoväder (kul men ja ...)
automatiska upp- och neddimmningar av ljuset (om ditt terrarium står i ett rum med fönster kommer den där diminingen ske genom fönstren in i rummet)

Så det är ganska enkelt. Du kan köra lecakulor i botten och sedan någon form av orkidebark (pinje) eller tjockt lager löv, gärna bok eller ev. ek eller magnolia. Varför? De bryts ner långsammare. Leca har du för att kunna suga ur ev. överskottsvatten. Duschar du en sån här burk och har moderat ventilation kommer det kalasbra.

Heja dig!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Grow Out lådor

Inlägg av Azul Oso » 27 sep 2023, 23:59

Jo precis en groda är en groda.

Därför intressant att de flesta guider på ”grow out” och även erfarenheter och tips i exempelvis Facebook grupper skiljer set-up av botten på ”grow out” och vanliga burkar.

De allra flesta verkar i alla fall numera skippa Sphagnum-lager som står i gamla guider och uttrycker att det är passé och medför bakterier, förruttnelse osv.

Men det jag sett skrivits nu är antingen de som kör med:

- Skumgummi botten (vilket även verkar bli vanligare i andra set-ups)) + lövlager och sticklingar/gömslen + rumsljus + Micro fauna

- ABG mix + lövlager + sticklingar/mossa + rumsljus + Micro fauna

Ingen har nämnt:
- Leca
- Dränerings-flaska/självdränering
- Duschsystem

Vilket typ nämns i alla guider för bioaktiva set-ups.

————

Så det är intresserant att höra hur grodfolk i denna gruppen hanterar nyuppstigna.

Kan tänka mig att det blir enklare att hantera fuktande om man nu, som de jag sett hittills inte har så mycket växter att ta hänsyn till i dessa lådor. Men av min lilla erfarenhet tycker jag ändå att just sticklingar är rätt känsliga för fuktbalansen?

Men den stora grejen är nog egentligen att detta är set-ups folk har under perioden innan de säljer ungdjur typ 3-4 månader och då inte bygger mer långsiktiga system?

Någon som testat metoden med skumgummifilter istället för leka?

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Grow Out lådor

Inlägg av emanuelkarl » 01 okt 2023, 20:06

Azul Oso skrev:
27 sep 2023, 23:59
Jo precis en groda är en groda.

Därför intressant att de flesta guider på ”grow out” och även erfarenheter och tips i exempelvis Facebook grupper skiljer set-up av botten på ”grow out” och vanliga burkar.

De allra flesta verkar i alla fall numera skippa Sphagnum-lager som står i gamla guider och uttrycker att det är passé och medför bakterier, förruttnelse osv.

Men det jag sett skrivits nu är antingen de som kör med:

- Skumgummi botten (vilket även verkar bli vanligare i andra set-ups)) + lövlager och sticklingar/gömslen + rumsljus + Micro fauna

- ABG mix + lövlager + sticklingar/mossa + rumsljus + Micro fauna

Ingen har nämnt:
- Leca
- Dränerings-flaska/självdränering
- Duschsystem

Vilket typ nämns i alla guider för bioaktiva set-ups.

————

Så det är intresserant att höra hur grodfolk i denna gruppen hanterar nyuppstigna.

Kan tänka mig att det blir enklare att hantera fuktande om man nu, som de jag sett hittills inte har så mycket växter att ta hänsyn till i dessa lådor. Men av min lilla erfarenhet tycker jag ändå att just sticklingar är rätt känsliga för fuktbalansen?

Men den stora grejen är nog egentligen att detta är set-ups folk har under perioden innan de säljer ungdjur typ 3-4 månader och då inte bygger mer långsiktiga system?

Någon som testat metoden med skumgummifilter istället för leka?
Jag föredrar att ha likadana setups som jag har till mina vuxna grodor, fast mindre. Leca, dräneringsrör (flaska i mitt fall), nät, vanligt substrat och lite kul växter som jag inte har någon annanstans att göra av. Jag skippar dock bakgrunden och större inredningsbitar då jag vill att det ska vara lätt att fånga grodorna och att det ska gå att "nollställa" burkarna emellanåt (jag tömmer dem och planterar om någon gång varje/vartannat år). Jag kör ofta ganska snabbväxande växter så det blir övervuxet och fint (jag gillar inte att ha det övervuxet i mina stora burkar, men det passar bra i mina growouts då de inte är lika långsiktiga), och vid behov klipper jag ner växterna i dem ordentligt när det är dags för groddag och grodorna ska fångas in.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Grow Out lådor

Inlägg av Azul Oso » 01 okt 2023, 21:10

Blir sådan setup här också.
Fick precis hem lite mer bark så nu är man kittad!

Behöver visserligen lite sticklingar och lite mer tropiska gråsuggor bara. Om inte växterna från din första rensning hunnit ta sig så pass att det är dags att rensa här med! Kanske får sätta lite pumila trots allt hehe. Ficus Sagitata och Monstera Siltepecana är lovande kandidater för att behövas rensas successivt!!!

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster