Snitta ägg

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
huckerby
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2018, 12:37
Började med grodor år: 2019
Ort: Göteborg
Har gillat: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Snitta ägg

Inlägg av huckerby » 02 aug 2022, 20:24

Jag brukar snitta upp en del ägg från mina Azureus med bra resultat. Det är enkelt att se när det är dags.

Nu har mina Variabilis lagt ägg som nu är 11 dagar gamla.Jag läste att hanen med fötterna öppnar äggen, vet inte om det var generellt eller för just Variabilis?
Jag vet inte heller om det stämmer då jag bara läst det på ett ställe.

Jag har tagit ut äggen som börjar närma sig klara men de är så mkt mindre än Azureus så är inte helt säker på när de är redo & om det funkar lika bra att snitta upp dessa?

Hur gör ni?
Anledningen till att jag funderar är att för mina Azureus har jag förr vart med om att de inte kläckts utan dött. Inte så ofta men det har hänt några.
Är det ngn som snittar Ranitomeyaägg?

Undrar även lite över tiden det tar innan de kläcks jämfört med Tex Azureus? Förstår att temp mm spelar in.
De känns ganska redo nu för att kläckas tror jag men är på dag 11 bara. Förvisso har det varit rel varmt.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Snitta ägg

Inlägg av FrankD » 02 aug 2022, 20:52

Förlåt, jag vill inte låta överdrivet kritisk men jag ser ärligt talat inte vitsen med det. Ett yngel som inte utan av sig självt klarar av att frigöra sig från gelén är inte livskraftigt. Om vi hjälper dem på det viset befarar jag att vi i längden odlar fram svaga stammar eller åtminstone sådana där ynglen alltid behöver vår hjälp under kläckning. När jag odlade azureus förekom det bara ytterst sällan att ett yngel inte klarade sig självt. Självklart blir inte alla grodor som behövde hjälp under kläckningen svaga djur men i snitt tror jag att vi gör oss och stammen en björntjänst.

Baserat på mina erfarenheter med azureus undrar jag faktiskt lite grand om du har gjort någon jämförelse när du skriver om bra resultat? För jag skulle påstå att ett fungerande azureuspar som regel alltid producerar ägg som kläcks med bra resultat även utan hjälp.

huckerby
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2018, 12:37
Började med grodor år: 2019
Ort: Göteborg
Har gillat: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Snitta ägg

Inlägg av huckerby » 02 aug 2022, 21:21

FrankD skrev:
02 aug 2022, 20:52
Förlåt, jag vill inte låta överdrivet kritisk men jag ser ärligt talat inte vitsen med det. Ett yngel som inte utan av sig självt klarar av att frigöra sig från gelén är inte livskraftigt. Om vi hjälper dem på det viset befarar jag att vi i längden odlar fram svaga stammar eller åtminstone sådana där ynglen alltid behöver vår hjälp under kläckning. När jag odlade azureus förekom det bara ytterst sällan att ett yngel inte klarade sig självt. Självklart blir inte alla grodor som behövde hjälp under kläckningen svaga djur men i snitt tror jag att vi gör oss och stammen en björntjänst.

Baserat på mina erfarenheter med azureus undrar jag faktiskt lite grand om du har gjort någon jämförelse när du skriver om bra resultat? För jag skulle påstå att ett fungerande azureuspar som regel alltid producerar ägg som kläcks med bra resultat även utan hjälp.
Du får gärna låta kritisk, uppskattas att höra ett proffs åsikt.
Så att hanen med tårna/fötter kläcker ägg det stämmer inte alls?
Jag ska dra ned på snittandet & kanske sluta med det.

Om du jämför ledtiden förr variabilis-ägg med Azureus, hur är skillnaden?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Snitta ägg

Inlägg av FrankD » 02 aug 2022, 21:39

Andra får rätta mig, men jag har aldrig sett eller hört en trovärdig berättelse om att hanen kläcker ägg. Det låter som ett rent påhitt i mina öron. Jag har aldrig haft variabilis, så jag kan inte säga något om det, men enligt dendrobase bör kläckningen ske inom 2 veckor (beroende på temperatur, vilket ju är sant för alla grodor). Alltså ungefär samma tid som hos tinctorius (om jag inte minns fel – det var inte precis igår jag födde upp tinctorius).

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Snitta ägg

Inlägg av emanuelkarl » 03 aug 2022, 04:01

Enda djuret jag känner till där föräldradjur (i detta fall honan) öppnar äggen är spindlar, den väven tar de inte sig igenom själva.

Håller med Frank här. Jag har samma tänk med alla andra varningstecken. Hellre att 1/10 (vilket nog är ett nummer i överkant) av mina yngel dör naturligt än att jag hjälper dem så de potentiellt blir svaga grodor. Jag sparar ändå inte alla ägg, tar bara ett par kullar per art och år, så på de flesta kan jag bara ta fler ägg. Variabilis är produktiva, du kommer ha för många yngel snart.

Jag nog inte tagit exakt antal dagar på alla, men tror alla mina grodägg tar hyfsat exakt två veckor, +/- 2-3 dagar. E. anthonyi kanske är ett undantag, gissar att de är snabbare då ynglen också utvecklas snabbare, men har inte sett när mina lagt ägg, bara hittat yngel i vattenskålen.

Mina amazonica FG (som är extremt nära släkt med variabilis, har till och med varit förslag att den lokaliteten av amazonica egentligen tillhör variabilis men vet inte om det är officiellt ännu) yngel håller jag i rätt utspätt alkottete, de verkar inte växa bra i mer koncentrerat. De kan vara riktigt sega och ta upp till 5 månader att växa upp, men de varierar också mycket. Tar jag en kull på mina Azureus går alla upp på land samma vecka, tar jag en kull på mina amazonica är det knappt ens samma månad (även om muggarna står bredvid varandra med exakt samma förutsättningar). Forever tadpoles (enstaka yngel som förblir yngel för att de saknar något hormon) verkar också vanligare bland dem än andra arter.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

huckerby
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2018, 12:37
Började med grodor år: 2019
Ort: Göteborg
Har gillat: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Snitta ägg

Inlägg av huckerby » 03 aug 2022, 11:41

Låter bra, tack för all info! Jag brukar inte snitta speciellt många utan de flesta får sköta sig själv men jag får lugna ner mig med snittandet iaf :)

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster