Dödsfall på knappt uppstigna.

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Dödsfall på knappt uppstigna.

Inlägg av Gusaverhed » 30 maj 2022, 18:58

Hej,
Har ett problem med små ranitomeya som är på väg upp. Det handlar om yngel som precis tappat svansen och som är på väg upp eller precis kommit upp. Har haft tre som dött kort efteråt. Jag ställer plastskålen på sned, så de kan välja att Stiga upp när de passar dom. Sista har hoppat upp glaset och rör sig runt i plastmuggen och sen bara tynar bort. De får grodyngelkulor som är köpa på herpes och sen är det bra med hoppstjärtar i barnkammaren. Tips någon vad som kan vara fel?

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 195 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Dödsfall på knappt uppstigna.

Inlägg av BengtO » 31 maj 2022, 10:21

Ett friskt yngel klättrar lätt upp en burk även om den inte är lutad. Dina smågrodor är nog inte tillräckligt livskraftiga helt enkelt. Tror inte det beror på maten. Har testat det mesta och aldrig märkt nån skillnad. Jag ger mina Tetra min granulat sedan många år. Är det föräldradjurens första avkomma? Väldigt vanligt att det inte går så bra i början, men det brukar lösa sig med tiden. Har du bra vitaminer att skaka flugorna i? Du kan prova att max en gång i veckan skaka i nåt A vitaminbaserat preparat.

Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Dödsfall på knappt uppstigna.

Inlägg av Gusaverhed » 31 maj 2022, 12:41

Grodorna är unga, men lagt många omgångar ägg. Har fått fram några stycken redan på dem. Har använt repashy calcium plus men bytte för några veckor sedan till birkhahn A-vitamin. Använder det vid varje matning. Nu senast hade jag två färdiga yngel, en steg upp direkt och äter och mår bra, medans den andra bara sitter vid kanten. Frustrerande!! Kanske ska testa med extra vitamin A.

Ibland undrar jag om de får i sig flugor med vitaminer på. Stort terrarium och få grodor ..


Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Dödsfall på knappt uppstigna.

Inlägg av Gusaverhed » 31 maj 2022, 20:57

Tack för råd. Jag ska titta hur nästa omgång uppstigna ser ut om, det fortsätter eller om det försvinner 👍.

Dogge
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 okt 2018, 10:06
Började med grodor år: 1987
Ort: Hisings Kärra
Har gillat: 17 gånger
Blivit gillad: 16 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Dödsfall på knappt uppstigna.

Inlägg av Dogge » 24 jun 2022, 08:25

Hade samma problem förra sommaren där mer eller mindre alla juvenila göteborgare dog.

Lite info om vitaminer:

https://www.dendroboard.com/threads/sup ... ns.362613/

Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Dödsfall på knappt uppstigna.

Inlägg av Gusaverhed » 25 jun 2022, 17:25

Väldigt tråkigt är det! Intressant och viktig läsning. Har använt calcium plus sedan start men sen bytt till birkham. Men tydligen ska man använda calcium plus.. så köpa det. Man kanske ska tänka på vilket foder man ger sina yngel. Nu får de ett yngel foder jag köpt på herpes Choice. Får läsa en gång till vad det innehåller....

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster