Avlivning

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Avlivning

Inlägg av emanuelkarl » 15 jan 2022, 14:00

Hej!

Hur avlivar man bäst grodyngel?

Kontext: För ett tag sedan satte jag in en vattenskål till mina vittatus för att de om de kunde ha sina yngel i den, för att se om allt skulle kunna skötas i terrariet (jag matade dem fortfarande lite då och då). Det var en dålig idé då skålen var alldeles för liten, och de lade för många yngel i den, så de växte inte något. Dock tog jag ut några yngel från denna vattenskål direkt när de var nykläckta, och drog upp utanför terrariet. Nu har ynglena som jag tog ut redan gått upp på land, medans de i vattenskålen knappt växt alls. Känns inte som att det skulle bli friska grodor av de ynglena som är kvar i terrariets vattenskål, eftersom de varit stillastående i tillväxt i tre månader nu. Vad tror ni?

Jag kan ju passa på att fråga, ifall det kommer en dag då även det kommer behövas, hur avlivar man bäst grodor efter att de stigit upp på land?

//Emanuel
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Avlivning

Inlägg av LarsÖ » 17 jan 2022, 21:12

Jordbruksverket har säkert någon synpunkt på hur man får avliva grodor. Själv har jag aldrig behövt tänka på det - grodor har dött en naturlig död i mina burkar, och det har i regel inneburit att dom 'försvunnit' i något gömställe. (Olyckor har naturligtvis förekommit, tex när det inte varit enkelt att klättra upp ur en vattenbehållare. Men det var när jag var nybörjare).
Grodor går i 'dvala' när det blir för kallt. Det innebär att man kan kyla ner dem, och i frysen dör dom troligen utan att känna något.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster