Några tips

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
bay
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2018, 08:39
Ort: Jörlanda
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Några tips

Inlägg av bay » 17 jul 2021, 16:34

Hej.
Har Oophaga pumilio salt creek där hona dog i veckan. Har sett dem tidigare bära yngel på ryggen men aldrig sett mer. Har även plattmask i det terrariumet och tänkte att nu skall jag ordna det. Flyttade hanen och började tömma. Men tänkte att det kan finnas yngel så kollade alla bromelioer och tömde dem i en spann och ja där var 2 yngel.
IMG_7442.jpg
IMG_7444.jpg
Som ni ser så har jag dem nu i 2 glas det övre ynglet har börjat få bakben.
Vad jag förstår så är det svårt odla dem så här men nu är jag i denna situationen. Vad skall jag göra?
Ställa in glasen lutande i terrariet med hanen?
Mata dem med det jag matar mina D.tinctorius Azureus.
Skaka ner hoppstjärtar i glaset som mat.
Alla tips mottages. Lite villrådig :?:

Jonas

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Parabola
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 jun 2020, 12:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Ängelholm
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Några tips

Inlägg av Parabola » 17 jul 2021, 23:22

Tråkigt att höra. Speciellt med tanke på att en av ynglen ser ut att utvecklas fint med bakben o allt.
Annan situation här men samma problem.
Jag kopierar in alla svar jag fick på fb så kan du läsa lite.

"Goddagens.
Om vi leker med tanken att försöka ta hand om Oophaga yngel på egen hand. Vilka tips idéer och erfarenheter har ni att erbjuda?

Möjligeheten till obefruktade ägg kommer och går i olika burkar här hemma. En gång i veckan skulle jag säga.

Storlek/mängden vatten på behållare?
Hur ofta placera ägg i behållare?

Anledningen till frågeställningen är för jag råkade välta ett blad med tre yngel som tagit sig ur äggsäcken och två som är kvar i säcken.
Lyckades fiska upp dem och la de i panik i en petriskål. Har ställt petriskålen vid matplatsen i hopp om att honan ser de och plockar upp dem."


"Det bliver svært. For at det kan lykkes, skal du fodre med andre Oophega æg. Og så vidt jeg har forstået, så bliver de små frøer ikke helt så stærke som dem der er opfordret af hunnen"

"Du måste mata med ägg såklart. Det går många ägg/groda som går upp. Väldigt många, minst 50 skulle jag uppskatta. Har du inget fryst är det hopplöst om du inte har en ocean av oophaga" <-Sista svaret är från en erfaren uppfödare. Det är säkert första också. Men sistnämnda känner jag väl till.


Edit: har mina tre oophaga yngel i en och samma burk nu med java mossa och capata löv och testa lite av varje.




Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Några tips

Inlägg av FrankD » 18 jul 2021, 09:11

Det är mycket tråkigt, men jag befarar att det "bästa" du kan göra är att avlida ynglen. De är inte tillräckligt stora för att klara sig till uppstigning utan mat och du kommer inte att få dem att överleva. :(

bay
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2018, 08:39
Ort: Jörlanda
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Några tips

Inlägg av bay » 18 jul 2021, 09:19

Hej.
Suck. Ja det var väl det jag befarade.
Har bara Dendrobates Azur ägg.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster