Mat till yngel

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mat till yngel

Inlägg av emanuelkarl » 22 apr 2021, 21:39

Tjena!

Tack till alla som svarat! Jag har kört med den fiskmaten jag köpte till mina två tinctoriusyngel nu. De växer bra, nu är de gigantiska känns det som. Men jag har också massor av ägg och yngel från mitt stora terrarium, där det bor vittatus och amazonica Franska Guyana. Helt ärligt vet jag inte vilka grodor alla äggen kommer ifrån, har plockat tre kullar från olika bromelior och har haft ägg som kläckts efter olika lång tid vid väldigt olika storlekar (håller iaf. alla separat och lär ju vara lätta att skilja när de går upp på land). Tror två kullar är amazonica och en är vittatus, men skulle kunna vara alla amazonica. Alla äggen har legat i skålar bredvid varandra, så beror inte på temperatur eller något sånt. Problemet jag har är: ynglena från äldsta "Ranitomeya"-kullen är över en 8 dagar nu, och har fortfarande inte ätit något. Dock har jag lagt i javamossa samt skrapat lite alger från här och var och lagt i lite som reserv, så något har de säkert ätit. Men inte av fiskmaten (jag tar ut oäten fiskmat inom en dag och lägger inte dit ny direkt). De hade till synes inte heller något stadie då de var stilla och absorberade resten av äggen i några dagar som mina tinctorius hade, utan var riktigt aktiva direkt. Är det normalt? Tror ni att de är mer kräsna än mina tinctorius, eller är de helt enkelt bara små och kommer börja äta (av fiskmaten) snart? Hur lång tid tar det för större pilgiftsgrodor respektive Ranitomeya att gå upp på land (på ett ungefär, förstår att det kan skilja mycket)?

Hade tänkt lägga någon beställning från Ben's Jungle snart, behöver lite blandade tillbehör samt villhöver några nya tuffa växter. Vad tror ni om Ben's Tadpolefood? https://bens-jungle.com/Tadpolefoodbens ... endrobates
Tänker att det är säkrare att ha flera olika märken att växla mellan.

Har också hittat en stor kull med ägg från mina leucomelas Guyana Banded, har kämpat länge för att få dem att lägga några ägg nu, så blev väldigt glad.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
AndersB
Inlägg: 121
Blev medlem: 14 sep 2008, 22:03
Började med grodor år: 2008
Ort: Stockholm
Har gillat: 30 gånger
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Mat till yngel

Inlägg av AndersB » 23 apr 2021, 06:57

Jag har använt denna produkt ganska länge från och till och det har fungerat bra, tycker dock att det är lättare att övermata med denna än några av de tidigare exemplen så det gäller bara att vara lite försiktigare när du matar. Jag försöker variera lite mellan de olika produkterna, tror egentligen inte att det behövs men känns bra ;-)

Grattis till kullen!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mat till yngel

Inlägg av emanuelkarl » 03 maj 2021, 16:17

AndersB skrev:
23 apr 2021, 06:57
Jag har använt denna produkt ganska länge från och till och det har fungerat bra, tycker dock att det är lättare att övermata med denna än några av de tidigare exemplen så det gäller bara att vara lite försiktigare när du matar. Jag försöker variera lite mellan de olika produkterna, tror egentligen inte att det behövs men känns bra ;-)

Grattis till kullen!
Tack! Glömde tydligen svara direkt när jag såg det. Nu har jag gjort en beställning hos bens och det är ju nästan som ett pulver. Hur mycket och ofta matar du? På förpackningen står det flera gånger om dagen (vilket jag inte har tid med) i små portioner
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
AndersB
Inlägg: 121
Blev medlem: 14 sep 2008, 22:03
Började med grodor år: 2008
Ort: Stockholm
Har gillat: 30 gånger
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Mat till yngel

Inlägg av AndersB » 03 maj 2021, 19:06

Tjenare.
Jag matar varannan dag. Använder en pensel för att det inte skall bli för mycket och sedan duschar jag så det sjunker ner för att maten inte skall lägga sig på ytan och bilda en hinna.

Funkar för mig ;-)
mvh
Anders Burebo

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mat till yngel

Inlägg av emanuelkarl » 05 jun 2021, 19:15

Hur lång tid brukar det ta från att bakbenen kommer tills de går upp på land? Mvh någon som inte alls är otålig :D
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mat till yngel

Inlägg av FrankD » 05 jun 2021, 21:34

Någon vecka kanske?

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mat till yngel

Inlägg av emanuelkarl » 15 jun 2021, 09:57

En till fråga. Hur många grodor brukar man få sålt? Jag har för tillfället 10 amazonica-yngel (varav jag tänkte behålla 3-5 st själv), 3 azureus-yngel (ett nykläckt och två med framben), 8 leucomelas-yngel samt 8 vittatus-yngel. Tänkte inte spara några fler ägg, tror ni jag kan få sålt alla dem, borde jag rentav ta ut fler ägg, eller är jag redan nära maxgränsen? Jag har lediga terrarium där jag kan ha grodor som kanske blir kvar lite extra länge, samt ett inrett grodanpassat gammalt 100l-akvarium där jag ev tänkte ha en grupp vittatus eller leucomelas (beror på vad som blir kvar) lite mer permanent. Självklart måste man ju testa sig fram med hur stor efterfrågan är med ens egna förutsättningar att sälja, men tänkte att någon borde kunna hinta lite. Jag bor i Bollebygd och har nära till Göteborg/Borås etc, men kommer garanterat till groddagen om den blir av, kanske till och med bokar bord med tanke på alla sticklingar jag också har över
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
AndersB
Inlägg: 121
Blev medlem: 14 sep 2008, 22:03
Började med grodor år: 2008
Ort: Stockholm
Har gillat: 30 gånger
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Mat till yngel

Inlägg av AndersB » 15 jun 2021, 16:02

Jag dragit upp en hel del ungar och om du inte har panik med att bli av med dem brukar det alltid lösa sig. Du får gärna hålla ett gäng (5-6st) amazonica ungar till mig ;-), köper dem gärna och skall självklart på groddagen.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mat till yngel

Inlägg av emanuelkarl » 15 jun 2021, 21:06

AndersB skrev:
15 jun 2021, 16:02
Jag dragit upp en hel del ungar och om du inte har panik med att bli av med dem brukar det alltid lösa sig. Du får gärna hålla ett gäng (5-6st) amazonica ungar till mig ;-), köper dem gärna och skall självklart på groddagen.
Känns tryggt att höra. Aldrig sålt ryggradsdjur förut, och vet att inom leddjurshobbyn var det ändå vissa spindlar som tar väldigt lång tid att få sålt, vissa nästan omöjliga (särskilt eftersom jag verkade vara den enda som inte ville skicka dem). Men kanske är det groddagen som gör allt lättare, folk är vana vid att man måste åka för att köpa så man blir inte lika bortvald för att inte skicka eller bo i fel del av landet, eller så övertänker jag. Har ju inte bråttom heller, var mest orolig att jag skulle få sitta med 10+ fullvuxna, osålda grodor som jag inte har plats för. Förutsatt att allt går bra och groddagen blir av hör jag av mig om amazonica innan jag lägger ut annons. Äldsta 3-4 amazonica-ynglena har börjat få små, fortfarande inte färdigutvecklade, bakben.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mat till yngel

Inlägg av emanuelkarl » 20 jun 2021, 13:40

Första azureusynglet har klivit upp på land. Det andra ynglet från den kullen är några dagar efter i utvecklingen men är på god väg.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster