Filmburkars placering

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Filmburkars placering

Inlägg av JMild » 15 apr 2012, 08:18

Är med leucomelas sedan ett par veckor och förutom att vara nybörjare är jag dessutom en urbota optimist. (Det är klart att jag ska få tillökning så småningom :-). Jag har både i böcker och på nätet läst om dessa filmburkar som ska vara ett bra komplement till kokoshyddan jag redan har. Dock har jag inte hittat hur filmburkarna ska placeras och hur mycket (om något) vatten det ska vara i. Jag har kommit så långt att jag vet att de ska sitta en bit upp och gärna ovanför t.ex. en bromelia men ska de sättas lutande, vertikalt eller horisontellt? Ska de ha lite, mycket eller inget vatten (bara lite fukt)? Sedan undrar jag var man kan få tag på filmburkarna och framför allt sugproppar. Josh's frogs säljer ju färdiga kit men det räknar jag inte med att hitta här i Sverige så alla tips mottages med öppna armar.

Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 08 jan 2012, 20:12
Började med grodor år: 2012
Ort: Markaryd
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: Filmburkars placering

Inlägg av binsweden » 15 apr 2012, 09:31

när jag skulle ha filmburkar så gick jag bara in i en fotoaffär och frågade om dom hade några så fick jag en hel påse gratis.
mvh Crille
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Filmburkars placering

Inlägg av BengtO » 16 apr 2012, 15:25

Mild skrev:Är med leucomelas sedan ett par veckor och förutom att vara nybörjare är jag dessutom en urbota optimist. (Det är klart att jag ska få tillökning så småningom :-). Jag har både i böcker och på nätet läst om dessa filmburkar som ska vara ett bra komplement till kokoshyddan jag redan har. Dock har jag inte hittat hur filmburkarna ska placeras och hur mycket (om något) vatten det ska vara i. Jag har kommit så långt att jag vet att de ska sitta en bit upp och gärna ovanför t.ex. en bromelia men ska de sättas lutande, vertikalt eller horisontellt? Ska de ha lite, mycket eller inget vatten (bara lite fukt)? Sedan undrar jag var man kan få tag på filmburkarna och framför allt sugproppar. Josh's frogs säljer ju färdiga kit men det räknar jag inte med att hitta här i Sverige så alla tips mottages med öppna armar.
Horisontellt, gärna placerad på olika höjdnivåer i terrariet. Inget vatten i. Leucomelas lägger ibland sina ägg direkt på horisontella blad.

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Filmburkars placering

Inlägg av JMild » 16 apr 2012, 19:42

Tack. Får se om jag har någon tur framöver. Mvh Johan

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Filmburkars placering

Inlägg av tummen » 18 apr 2012, 09:00

binsweden skrev:när jag skulle ha filmburkar så gick jag bara in i en fotoaffär och frågade om dom hade några så fick jag en hel påse gratis.
mvh Crille
Ja, så var det ju "förr i tiden", men numera är det ju fler och fler som fotar digitalt så den möjligheten börjar nog "dö ut" mer och mer, men det kan ju fortfarande vara en idé värd att testa.... :twisted: ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 08 jan 2012, 20:12
Började med grodor år: 2012
Ort: Markaryd
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: Filmburkars placering

Inlägg av binsweden » 18 apr 2012, 15:13

tummen skrev:
Ja, så var det ju "förr i tiden"
ja om det är så att du kallar 2 månader sen för förr i tiden så stämmer det jättebra..men jag gör inte det.
det var den första fotoaffären jag frågade i och där fick jag 15-20 st så det finns nog i flera affärer med...
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Filmburkars placering

Inlägg av MattiasS » 18 apr 2012, 22:27

Brukar finnas i dom flesta fotobutiker. Köpte 100 st för en 100 spänn på ebay. Ville ha dom där lite större svarta som är helt runda då dom verkar vara svårare att få tag i än dom ovala.

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Filmburkars placering

Inlägg av osn » 01 jun 2012, 11:38

Jag har nog aldrig fått mina leucomelas att lägga ägg i filmburkar och jag har verkligen odlat och sålt hundratals av dem. Nu ger de inte så myckt för de är väldigt gamla.
Jag körde dem i ett stort terrarie tillsammans med imitator "nominat", därför hade jag god tillgång på filmburkar. De hade alla lägen från horisontellt till stående.

De la alltid på bladen till stora bromelior, mellan överlappande stora scandens blad eller allra helst i cocosnöt hyddan (85% av fallen).

Prova gärna men sätt hellre in en extra hydda och göm den bland en massa storbladiga växter. Eller sätt öppningen mot bakgrunden så de känner sig trygga där inne. Eventuellt kan du lägga ett blad i petriskålen i hyddan. Det gillar dom ibland.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster