Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
CajW
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 mar 2011, 14:59
Började med grodor år: 2008
Ort: Tostared
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Inlägg av CajW » 13 apr 2012, 08:09

Hur tolkar ni detta som står på Dendrobatidae Nederlans sida ??

http://www.gifkikkerportaal.nl/Home/tab ... fault.aspx

Den 19 mars, 2012 är en fråga för Multiple avdelningen i Haag har varit på att hålla Excidobates mysteriosus för hobby. Den 2 april var 2012 dom. På hobby döms till böter 2750 euro, 2000 euro villkorat (kravet var 5000 euro) och ta ur användning av dessa grodor. Alla försvar till försvar av domarna ogillade, inklusive det faktum att fötts upp i fångenskap grodor skulle omfattas av befrielse. Detta är inte fallet. Arten E. mysteriosus kan och inte kan den juridiska vårdnaden. Domaren dom är nu rättspraxis på detta område

som jag läser så tolkar jag att det är förbjudet att inneha Excidobates mysteriosus.
/Caj

Har inga grodor just nu!

PatrikO
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 199
Blev medlem: 30 mar 2008, 22:07
Började med grodor år: 1995
Ort: Ängelholm/Skåne
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Inlägg av PatrikO » 13 apr 2012, 09:13

Ja det var ju synd, då får man gömma sitt Mysteriosus terrarium eller får dom betala en resa till alla oss som äger dessa djur så vi kan komma ner och släppa ut dom. ;)

Har inga grodor just nu!

Adamanteus
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 205
Blev medlem: 20 jan 2009, 19:34
Började med grodor år: 2008
Ort: Jönköping
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Inlägg av Adamanteus » 13 apr 2012, 10:15

Hur den dommen påverkar oss i Sverige vet man inte då det är en holländsk domstol som dömt i ärendet. Men man vet aldrig.

Har det förts ut några mysteriosus lagligt från Peru?

Det här är från dendrobates.org:
"This is now a somewhat common frog in Europe, completely of illegal origin, and the potential for local conservation projects based on the sale of legal mysteriosus is now severely compromised."

Har inga grodor just nu!

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Inlägg av MickeK » 13 apr 2012, 11:10

Adamanteus skrev:Har det förts ut några mysteriosus lagligt från Peru?
Enligt vad jag har hört så finns det inga lagliga djur av den arten inom hobbyn.
Detta är lite konstigt eftersom det brukar komma lagliga djur efter ett tag.

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1612
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Inlägg av jsl » 13 apr 2012, 23:15

Enligt vad jag läst på andra ställen så har aldrig Peru utfärdat några exporttillstånd på arten vilket gör att den inte kan föras ut ur landet.

PatrikO
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 199
Blev medlem: 30 mar 2008, 22:07
Började med grodor år: 1995
Ort: Ängelholm/Skåne
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Inlägg av PatrikO » 14 apr 2012, 08:55

Jag skulle vilja veta hur man får tag i info om vilka djur som man får ta ur länderna i syd och Mellanamerika och vem som får göra det, fast det behöver jag inte,för inga grodor får lämna dessa länder om dom inte kommer från Understory Enterprises eller deras mellanhand på Peruvian-frogimport ja och någon mer kanske, och vem säger att deras verksamhet skulle vara 100% ren.Bara för att man har papper på djur så betyder inte det att djuren måste vara lagliga. Skulle man börja gräva i detta så sitter nog alla inom denna hobbyn på mer eller mindre olagliga djur, för alla fina nya blodslinjer ifrån Holland och Tyskland är vildfångade och inte så lagliga djur och det vet jag från säkra källor.Det vi kan göra och lova varandra inom denna hobbyn i Sverige är att inte köpa vildfångade djur och det är upp till oss att ta reda på detta.Och vi som köpte ungar av Excidobates mysteriosus från en mycket seriös uppfödare från vårt grannland ska veta att dessa har han odlat på i 10år så jag tycker ni kan sova gott för det tänker jag göra.

Mvh Patrik
Senast redigerad av 1 PatrikO, redigerad totalt 14 gånger.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4765
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Inlägg av FrankD » 14 apr 2012, 12:05

Jag håller med, till stor del i alla fall. Om jag köper djur inom EU så bör jag kunna visa (mha uppfödarintyg e.dyl.) varifrån de kommer. Sedan måste i princip säljaren/uppfödaren kunna bevisa varifrån föräldradjuren kom osv men det är i första hand hans ansvar, inte mitt. Vad som händer om denna kedja bryts är oklart, säger även Jbv, eftersom frågan är mycket komplex och aldrig har behandlats av någon svensk domstol. Även slutsatsen att djuren måste vara olagliga eftersom Peru aldrig har utfärdat några exporttillstånd är osäker så länge frågan inte behandlats av någon domstol. Krävdes överhuvud taget exporttillstånd när de första djuren lämnade Peru? Är olaglighet ärftlig? Hur många generationer i så fall? Lite tillspetsat: Blir alla i Sverige levande hästar olagliga om det visar sig att Mongoliet aldrig har utfärdat exporttillstånd för vildhästen? Svaret är förstås inte lika självklart när det gäller E. mysteriosus men för oss är det nog snarare en moralisk fråga (som är knepig nog) än en juridisk så länge vi enbart köper djur med korrekta papper. Om man vill göra det måste var och en bestämma för sig själv.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 35 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Inlägg av emanuelkarl » 03 jul 2021, 14:25

Hur ser denna situationen ut idag? Har för mig att tinctorius Tumucumaque gick igenom något zoo eller liknande och på så sätt blev de djuren och deras avkomma lagliga. Har något liknande hänt med mysteriosus eller är det likadant?
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
JohannesF
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 nov 2015, 17:11
Började med grodor år: 2013
Ort: Stockholm
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Inlägg av JohannesF » 10 jul 2021, 04:35

emanuelkarl skrev:
03 jul 2021, 14:25
Hur ser denna situationen ut idag? Har för mig att tinctorius Tumucumaque gick igenom något zoo eller liknande och på så sätt blev de djuren och deras avkomma lagliga. Har något liknande hänt med mysteriosus eller är det likadant?
Europa har fortfarande en väldigt svag djurskydds lagstiftning. I all enkelhet spelar det ingen roll om djuren någonsin exporterats/importerats på ett lagligt sätt, det enda som är relevant är om djuret i fråga har en laglig bakgrund (inte om djurets "föräldrar" har laglig bakgrund).

Scenariot du tar fram om Tumucumaque känns ju minst sagt både konstigt och osannolikt. Då Zoo:n generällt sätt inte handlar med privatpersoner, de föder sällan upp djur för privatförsäljning och jag tvekar på att en lyckad avel från ett, två eller tre par av denna lokalitet skulle göra att den anses ha laglig bakgrund. Har även sökt efter information efter Tinc Tumucumaque, men inte hittat mycket. Hur som helst är alla dendrobatider B-listade. Det är därav rent juridiskt ingen skillnad på Dendrobates (t.ex. Tinctorius eller Leuocomelas) och Excidobates och etc, man skiljer inte heller på lokaliteterna.

Bild
Bild
Dendrobates ssp tillhör Annex B, dvs att alla dendrobates regleras av de regler och lagar som omfattas av Annex B/B-listade arter.

Obs: Ta allt jag säger med 5 nypor salt, jag är inte jurist.
Det enda jag kan med säkerhet säga är att om excidobates (b-listad) kräver tillstånd så kräver även följande tillstånd enligt EU:s regler och jordbruksverket:
Adelphobates spp. (II)
Ameerega spp. (II)
Andinobates spp. (II)
Dendrobates spp. (II)
Epipedobates spp. (II)
Hyloxalus azureiventris (II)
Minyobates spp. (II)
Oophaga spp. (II)
Phyllobates spp. (II)
Ranitomeya spp. (II)

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 35 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Inlägg av emanuelkarl » 10 jul 2021, 13:02

JohannesF skrev:
10 jul 2021, 04:35
emanuelkarl skrev:
03 jul 2021, 14:25
Hur ser denna situationen ut idag? Har för mig att tinctorius Tumucumaque gick igenom något zoo eller liknande och på så sätt blev de djuren och deras avkomma lagliga. Har något liknande hänt med mysteriosus eller är det likadant?
Europa har fortfarande en väldigt svag djurskydds lagstiftning. I all enkelhet spelar det ingen roll om djuren någonsin exporterats/importerats på ett lagligt sätt, det enda som är relevant är om djuret i fråga har en laglig bakgrund (inte om djurets "föräldrar" har laglig bakgrund).

Scenariot du tar fram om Tumucumaque känns ju minst sagt både konstigt och osannolikt. Då Zoo:n generällt sätt inte handlar med privatpersoner, de föder sällan upp djur för privatförsäljning och jag tvekar på att en lyckad avel från ett, två eller tre par av denna lokalitet skulle göra att den anses ha laglig bakgrund. Har även sökt efter information efter Tinc Tumucumaque, men inte hittat mycket. Hur som helst är alla dendrobatider B-listade. Det är därav rent juridiskt ingen skillnad på Dendrobates (t.ex. Tinctorius eller Leuocomelas) och Excidobates och etc, man skiljer inte heller på lokaliteterna.

Bild
Bild
Dendrobates ssp tillhör Annex B, dvs att alla dendrobates regleras av de regler och lagar som omfattas av Annex B/B-listade arter.

Obs: Ta allt jag säger med 5 nypor salt, jag är inte jurist.
Det enda jag kan med säkerhet säga är att om excidobates (b-listad) kräver tillstånd så kräver även följande tillstånd enligt EU:s regler och jordbruksverket:
Adelphobates spp. (II)
Ameerega spp. (II)
Andinobates spp. (II)
Dendrobates spp. (II)
Epipedobates spp. (II)
Hyloxalus azureiventris (II)
Minyobates spp. (II)
Oophaga spp. (II)
Phyllobates spp. (II)
Ranitomeya spp. (II)
Tror knappast det var något zoo som ställde sig i Hamm och delade ut direkt, men att några djur i Europa blivit lagliga på något sätt är jag rätt säker på, och har för mig att jag hört något om att något zoo var inblandat även om det kanske inte stämmer. I många amerikanska FB-grupper verkar det som att folk i USA importerar från Europa där de blivit lagliga på något sätt, men de smuggeldjuren som antagligen funnits på marknaden där tidigare inte var det. Är det kanske bara för att djuren gått igenom det Europeiska systemet som du nämner? Har inte jättebra koll alls, kanske har missförstått något
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster