Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Inlägg av emanuelkarl » 10 jul 2021, 17:30

Jag frågade på en amerikansk FB-grupp om tumacumaque och mysteriosus. Självklart ska detta svaret också tas med en nypa salt, men fick svaret att det var ungefär som du sa, Europeiska myndigheter hade konstiga regler så avkomman blir laglig. Jag fick också svaret att (också, precis som du sa) eftersom de inte gör skillnad på lokaliteter och man bara behövde importtillstånd för tinctorius (där det finns en hel del andra lagliga) är de lättare att importera. Även om den kommer från illegalt ursprung så räknas de som lagliga i Holland eftersom de funnits i hobbyn länge, är så billiga så att det inte finns värde i att smuggla dem och därmed anser man i Holland att det inte finns någon poäng med att de är illegala, och även att samma gällde för galactonotus (men inte riktigt alla ännu). Jag ställde även följdfrågan om mysteriosus. Enligt folket i den FB-gruppen har Excidobates aldrig importerats lagligt och därmed ses som illegala i Holland.

Jag ser ingen skillnad på den moraliska biten, eftersom enda skillnaden verkar vara att Tumucumaque är en tinctorius, då både mysteriosus och Tumucumaque verkar funnits i hobbyn 10+ år, är relativt billiga så ingen vinst på att smuggla och det inte verkar finnas någon poäng med att hålla mysteriosus illagala (vad jag kan komma på) osv. Den juridiska biten verkar det ju tekniskt sätt vara skillnad på eftersom andra tinctorius importerats lagligt, men verkar ju inte ha hänt så mycket negativt för de som haft dem. Var mest nyfiken, har inte plats för någon mysteriosus förrän jag flyttar hemifrån ändå (och det lär ta ett tag)
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1604
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 40 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Inlägg av jsl » 21 jul 2021, 20:55

Tumucumaque Har inte funnits i hobbyn i 10+ år. Den smugglades in i europa rätt nyligen. Blev laglig efter att beslatagna djur gått vidare till nån institution som sen sålt avkommor. Kan ha varit ett zoo men jag kommer inte ihåg nu.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Inlägg av emanuelkarl » 21 jul 2021, 22:50

jsl skrev:
21 jul 2021, 20:55
Tumucumaque Har inte funnits i hobbyn i 10+ år. Den smugglades in i europa rätt nyligen. Blev laglig efter att beslatagna djur gått vidare till nån institution som sen sålt avkommor. Kan ha varit ett zoo men jag kommer inte ihåg nu.
Låter mer likt det som jag har hört sedan tidigare. Då kan man undra var han på Facebook fick det ifrån haha. Frågan är då vilken historia som stämmer, eller om det på något sett är något mittemellan. Bidra gärna med information om ni vet något mer.

Inser nu att tråden blir lite ot, Tumucumaque tog jag ju bara upp som exempel för vad jag undrade om det hade hänt med mysteriosus, men tycker även denna diskussionen är intressant.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Laglighet Utgåva Excidobates mysteriosus

Inlägg av tropfrog » 22 jul 2021, 07:49

Jag vet med säkerhet att tumumaque fanns hos hobbyist i Sverige för mer än 10 år sedan. Lagligt eller inte vet jag inte.

Mvh
Magnus

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster