Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Information från Svenska Dendrobatidsällskapet
Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av TobiasB » 27 jun 2019, 15:05

Hej kära medlemmar!

Ordförande Tobias här med resten av styrelsen för SDS (Ricard, Marcus, Frank, Lars, Bengt, Henrik x 2 och Pelle). Tack för att ni håller vår förening levande och tack för att ni vill vara med oss när vi får pilgiftshobbyn att växa i Sverige! Som vissa kanske har sett så har det varit lite oroligt på facebooksidan på sistone. En holländsk försäljare som varit med oss länge, och som vi i styrelsen uppskattat, har skrivit lite syrliga kommentarer om oss, och vi tänkte bara bemöta denna information till er och ge er lite bakgrund.

Vi har under lång tid bjudit in internationella försäljare av grodor till våra Groddagar, detta för att ge ett bredare utbud av grodor till våra medlemmar. Vi har länge använt oss av en och samma försäljare, men då han på senare år annonserat att han inte fann det lönsamt att komma två ggr per år, och då han även uteblivit från ett antal Groddagar då han skulle ha kommit vände vi oss i år till en ny försäljare, Hobby Zoo Anura från Holland. Anura har varit hos oss tidigare och vi har haft ett bra samarbete även där då de också presenterar ett brett intressant sortiment med fina djur. Då vi bjöd in en ny stor försäljare bad vi därför vår gamla försäljare att göra det han själv sagt att han skulle göra, komma en gång om året, istället i vår och därför ge Anura möjligheten att komma till höstens Groddag i Jönköping.

Denna information togs dock inte emot så bra, och nu försöker försäljaren erbjuda konkurrerande försäljning på annanstans i Sverige under pågående Groddag. Vi kan givetvis inte hindra någon försäljare som är medlem i vår förening att komma till Groddagen om denne bokar bord hos oss, men att starta konkurrerande verksamhet samtidigt som vår Groddag tar vi givetvis allvarligt på då våra träffar är kittet som håller vår förening samman.

Vi kan inte heller hindra någon medlem att handla grodor utanför våra Groddagar, men vi vill påminna om att då alltid be om kvitto samt att få påskrivna papper från uppföraren då sådan försäljning sker utan kontroll från Jordbruksverket (de synar nämligen våra Groddagar).


Vi hoppas nu på en fin sommar och ser fram emot höstens Groddag i Jönköping den 12.e oktober.


/Tobias, Ricard, Marcus, Frank, Lars, Bengt, Henrik x 2 och Pelle

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av tropfrog » 27 jun 2019, 15:41

W gör väl som han vill och föreningen gör som den vill. W är näringsidkare på en fri marknad och sds är en ideell förening. Det borde inte ligga någon konflikt i det, så gör inte det till en i onödan.

PS, jag har inte fejsbook, så jag vet inte mer än det som står här. DS.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 08 jan 2012, 20:12
Började med grodor år: 2012
Ort: Markaryd
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av binsweden » 27 jun 2019, 23:59

Jag kanske inte vet hela historien men jag har läst bådas inlägg på FB.
Vad jag inte förstår är vad är problemet med att ha två leverantörer på samma groddag...är inte detta bra för både utbud,prissättning och framförallt medlemmarna..varför verkar detta vara något styrelsen inte vill?

Är det sen inte lite väl mycket att sträcka sig till att säga att han erbjuder konkurrerande försäljning annanstans i Sverige på pågående groddag?..det är ju inte så att SDS har ensamrätt på grodförsäljning just denna dag på året och som han skriver så ska väl han leverera till sina kunder då...förväntade ni er att han skulle stänga ner sin verksamhet i Sverige när ni sagt att han inte var välkommen?

Bjud in han och så många försäljare som möjligt så att groddagen blir så stor som möjligt, det tjänar föreningen,medlemmarna och försäljarna på.
Jag håller med föregående talare att gör det inte till en konflikt när det inte behöver vara en.
Mvh Crille
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av RicardH » 28 jun 2019, 01:01

Sen timma. Kommer så klart ett förhoppningsvis klargörande förtydligande.
God natt!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av RicardH » 28 jun 2019, 10:43

Hej Crille!
Tack för dina frågor. De är rimliga och kloka. Jag har svarat på liknande frågor på FB och klipper in mina svar till dina tre frågor, men vill först ge en kort bakgrund till skillnaden på andra mässor i och utanför Sverige. Våra möten är medlemsmöten. Alltså enbart för medlemmar. På andra mässor (Stockholm, Norrköping, Hamm mfl) köper man entrebiljett vid dörren, och de som säljer anmäler innan och betalar för bord, stolar och el. Skillnaden är att våra groddagar blir mer fokuserade, eftersom vi kan styra så vi inte får 25 majsormsuppfödare, då det är en groddag. (bara ett exempel). Vi har under åren sedan nystarten av föreningen (2009) bjudit in olika marknadsaktörer, alltså handlare av olika slag. Några har sålt utrustning (Herpers Choise, Aquawarehouse, Dusk Tropik, L&H mfl) medan andra har sålt grodor. (Wouter O, Anura mfl)
binsweden skrev:
27 jun 2019, 23:59
Jag kanske inte vet hela historien men jag har läst bådas inlägg på FB.
Vad jag inte förstår är vad är problemet med att ha två leverantörer på samma groddag...är inte detta bra för både utbud,prissättning och framförallt medlemmarna..varför verkar detta vara något styrelsen inte vill?
Förutsättningarna för en grodsäljare från Europa är att han/hon får köra runt 300 mil för att sälja i två timmar. Ta in det. trehundra mil i bil, packa upp, sälja i två timmar, packa ner och åka hem. För att vi skall ha något att erbjuda den som gör denna uppoffring och fakirgärning har vi så långt det går, försökt begränsa vår inbjudan till en aktör/möte, för att den som väl kommer skall kunna sälja så pass mycket att det kändes som värt kanske 35-40 timmars körning genom 3-4 länder. Detta är skälet till varför vi bjuder in en.
binsweden skrev:
27 jun 2019, 23:59
Är det sen inte lite väl mycket att sträcka sig till att säga att han erbjuder konkurrerande försäljning annanstans i Sverige på pågående groddag?..det är ju inte så att SDS har ensamrätt på grodförsäljning just denna dag på året och som han skriver så ska väl han leverera till sina kunder då...förväntade ni er att han skulle stänga ner sin verksamhet i Sverige när ni sagt att han inte var välkommen?
De allra flesta gånger har vår vän W varit vår gäst. Vid ett antal tillfällen har han inte kommit, vid något tillfälle föraviserat, och vid något tillfälle pga en bil som kraschat eller något annat han inte har kunnat styra över. Detta problem kan drabba vem som helst, och även Dusk Tropik fick ställa in samma dag pga ett liknande öde, för ett antal år sedan. Till detta kommer att W också uppgett att det inte är värt att komma två gånger om året. Då har vi funderat och sett en möjlighet att bjuda in en annan handlare, också den med ett stort sortiment och bredd.
Detta är bakgrunden till hur vi i styrelsen tänker och har handlat. Om man på groddagen bestämmer sig för att stå och sälja grodor från en bil i samma stad som vi har vår groddag, uppfattar vi det som en fientlig och oseriös handling av framför allt två skäl:
1. försäljning från bil av CITES-skyddade djur (B-listan) är ej förenligt med svensk och internationell lagstiftning varför både säljare och köpare av sådant djur, samt djuret självt, är olagliga.
2. vår hobby och förening är liten. En sådan verksamhet inte bara konkurrera, utan försvagar och utarmar våra groddagar. I sak har du rätt. Vi kan givetvis inte förbjuda honom från att åka vart han vill och göra vad han vill. MEN vår förening finns sedan trettio år för att verka för hobbyn och för grodorna. Styrelsen överser verksamheten och vi gör verkligen vårt allra yttersta för att skapa en så god ordning med så stor bredd och intressanta föredrag som vi bara kan på våra groddagar. De sista 10 åren har föreningen dessutom lyckats mycket bra med det och vi är kanske den mest aktiva av reptilföreningar i norra Europa. Detta beror på vår passion för grodorna och för att skapa en bra plattform för vår hobby. Att kränga grodor från baklucka på bil menar vi inte är till fördel för grodorna eller vår hobby och medlemmar, och framför allt sjunker det anseende vi arbetat med så hårt för att upprätta hos berörda myndigheter, som en sten.

binsweden skrev:
27 jun 2019, 23:59
Bjud in han och så många försäljare som möjligt så att groddagen blir så stor som möjligt, det tjänar föreningen,medlemmarna och försäljarna på.
Jag håller med föregående talare att gör det inte till en konflikt när det inte behöver vara en.
Mvh Crille
Jag svara jättegärna på följdfrågor. Tack för att du lyfter det du upplever vara oklart!
Ricard Hulteke, styrelseledamot och tidigare ordförande
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 08 jan 2012, 20:12
Började med grodor år: 2012
Ort: Markaryd
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av binsweden » 28 jun 2019, 12:18

När jag läser detta så känns det fortfarande för mig som att ni motarbetar er själva och att ni dessutom tar beslut åt folk som är vuxna nog att ta dessa själva.
du skriver..
"Förutsättningarna för en grodsäljare från Europa är att han/hon får köra runt 300 mil för att sälja i två timmar. Ta in det. trehundra mil i bil, packa upp, sälja i två timmar, packa ner och åka hem. För att vi skall ha något att erbjuda den som gör denna uppoffring och fakirgärning har vi så långt det går, försökt begränsa vår inbjudan till en aktör/möte, för att den som väl kommer skall kunna sälja så pass mycket att det kändes som värt kanske 35-40 timmars körning genom 3-4 länder. Detta är skälet till varför vi bjuder in en."
Till att börja med så är det väl ingen av oss som tror att personen åker denna sträcka BARA för att sälja på groddagen som W också skriver utan han har ett antal mer ställen att leverera på under resan och skulle det vara så att han bara gör den resan för att komma till groddagen så är det väl upp till han att göra det(och hans vuxna beslut).
varför ska vi hindra han och göra att vi får ett sämre utbud på groddagen?..och skulle det sen resultera i "25 olika majsormsuppfödare" så är det väl upp till dom och det gynnar väl prissättningen isånafall.
I mina ögon betyder ett större utbud på groddagen med flera leverantörer också ett större besökarantal,ett mer känd förening och att förhoppningsvis fler medlemmar går med i föreningen.win win för alla.

Det kan ju faktiskt också vara så att 2 eller flera försäljare(om dom tillåts ta egna beslut)kan samåka alla dessa mil och då kan göra det ännu mera lönsamt för alla.
Dessutom blir det ju mer känsligt med en försäljare om det händer något med bil eller oförutsedda saker.

Ni skriver till W att ni inte kan erbjuda monopol på groddagen..är det inte det ni precis gör..erbjuder monopol..när ni bara har en försäljare?
"Till detta kommer att W också uppgett att det inte är värt att komma två gånger om året"
så länge HAN inte tackar nej så är det väl inget problem,låt han ta det beslutet.

Detta är bara mina åsikter
Mvh Christer
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av FrankD » 28 jun 2019, 21:53

Bara en kort kommentar: Wouter tar inte det här beslutet för att han tycker att det är lönt, och det är definitivt inte så att de vill göra gemensam sak och samåka. Hade de sagt att de skulle åka tillsammans eftersom de är goda kompisar så skulle de självklart ha varit välkomna tillsammans, men för Wouter är ingen lek. Han vill göra vinst. Den enda anledningen för honom att absolut vilja komma den här gången istället för att satsa på våren är själva faktumet att det inte är lönt. Han vill göra det oattraktivt för konkurrensen för att få vara ensam igen i framtiden. (Och så kan det ev. dessutom vara lite väl mycket testosteron i spelet.)

Groddagen är ingen mässa utan en medlemsträff med försäljning. Egentligen får *enbart* medlemmar sälja, men vi brukar bjuda in en stor försäljare för att öka utbudet. Om vi vill anordna en mässa kan vi också göra det, men i dagsläget har vi ingen sådan (och det finns tillräckligt många i landet redan nu).

Jag har personligen alltid varit nöjd med de grodor jag köpte av Wouter. Jag gjorde det igen i våras och tycker att de grodor jag fick är jättebra, så jag har absolut inget emot honom, men vi kan inte låta honom betrakta groddagen som sitt hemmaplan från vilket han får skrämma bort andra. Det är i alla fall styrelsens åsikt.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av tropfrog » 28 jun 2019, 23:41

Personligen skulle jag aldrig köpa av någon av aktörerna. Grodor skall köpa av engagerade hobbyister inget annat.

Ni verkar tycka att det är fult att tjäna pengar. Då borde inget företag få sälja.

Jag blir förvånad att ni släpper in affärsidkare som inte är medlemmar i föreningen. Självfallet så skall alla som besöker Groddagen vara medlemmar, eller inga. Lika för alla. Att släppa in kommersiella aktörer som inte är medlemmar rimmar dåligt med att tycka att profit är något dåligt. Likaså att ge ensamrätt till en aktör.

Jag tror nog att detta är en viktigt policyfråga som bör tas upp på årsmötet så att alla medlemmar har schans att tycka till.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av FrankD » 29 jun 2019, 08:59

tropfrog skrev:
28 jun 2019, 23:41
Ni verkar tycka att det är fult att tjäna pengar.
???
tropfrog skrev:
28 jun 2019, 23:41
Jag tror nog att detta är en viktigt policyfråga som bör tas upp på årsmötet så att alla medlemmar har schans att tycka till.
Frågan är faktiskt oviktigare än man kan tycka eftersom det bara kostar 200 spänn att bli medlem. Den viktigare frågan är om vi ska acceptera W:s beteende, om han nu ansöker om att bli medlem eller inte. Men ja, hela det här behöver nog tas upp på årsmötet.

Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 08 jan 2012, 20:12
Började med grodor år: 2012
Ort: Markaryd
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av binsweden » 29 jun 2019, 10:18

FrankD skrev:
29 jun 2019, 08:59
Den viktigare frågan är om vi ska acceptera W:s beteende, om han nu ansöker om att bli medlem eller inte. Men ja, hela det här behöver nog tas upp på årsmötet.
Vänta nu har jag missat något..W:s beteende??
vad innebär det?
är det inte styrelsen som stängde ute han till detta möte?
har W krävt att bara han ska få komma och ingen annan..tyckte mig läsa att han ansåg att det borde vara upp till de båda att besluta om båda ville komma?
är det inte styrelsen som skriver att det är fel att köpa grodor ifrån en baklucka men om vi köper samma grodor som burits 20m ifrån bakluckan till ett SDS möte så är allt ok?

jag måste ha missat något ??
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille

Låst

Återgå till "Meddelanden"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster