Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Information från Svenska Dendrobatidsällskapet
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av RicardH » 29 jun 2019, 10:30

Det klart du har missat nåt Chrille! Bilden du får är inte komplett. Jag har en tio årig historia med den omnämnde rörande groddagsmedverkan och du antyder med en del av dina påståenden både det ena och det andra med det gemensamma att styrelsen har dåligt omdöme. Du behöver komma till årsmötet och föra din talan. Att insinuera saker om hur vi sköter detta är ett vågspel med tanke på att du inte har hela bilden.

Vi har inga dolda agendor utom den av årsmötet givna, att verka i föreningens intresse. Ta upp dina frågor på årsmötet. Att föra dessa samtal offentligt kommer inte bli bra. Vi har en aktör i affekt som aldrig kommer ge sig och han matar folk med ensidig information. Men jag hoppas vi ses på årsmötet.

PS. Stänga ute? Vi bjuder in gäster till groddgen. Att bjuda in en annan är inget annat än ett sätt att ge mervärde till dig som medlem, inget annat. Ds.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av tropfrog » 29 jun 2019, 20:42

Jag har läst igenom L80 några gånger nu. Jag har svårt att tolka det som att det är förbjudet att leverera beställda grodor med egen bil.

Men om styrelsen anser att w gör ett brott så skulle åtminstone jag förvänta mig att styrelsen anmäler lagbrott, inte smutskastar på forum. Ty det är myndigheterna som sköter tillsyn och dömer i frågan.

Mvh
Magnus

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av tropfrog » 29 jun 2019, 20:50

FrankD skrev:
28 jun 2019, 21:53
Bara en kort kommentar: Wouter tar inte det här beslutet för att han tycker att det är lönt, och det är definitivt inte så att de vill göra gemensam sak och samåka. Hade de sagt att de skulle åka tillsammans eftersom de är goda kompisar så skulle de självklart ha varit välkomna tillsammans, men för Wouter är ingen lek. Han vill göra vinst.
Citat, Om du undrar varför jag skrev att styrelsen verkar tycka att det är fult att tjäna pengar.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av FrankD » 29 jun 2019, 22:29

tropfrog skrev:
29 jun 2019, 20:50
FrankD skrev:
28 jun 2019, 21:53
Bara en kort kommentar: Wouter tar inte det här beslutet för att han tycker att det är lönt, och det är definitivt inte så att de vill göra gemensam sak och samåka. Hade de sagt att de skulle åka tillsammans eftersom de är goda kompisar så skulle de självklart ha varit välkomna tillsammans, men för Wouter är ingen lek. Han vill göra vinst.
Citat, Om du undrar varför jag skrev att styrelsen verkar tycka att det är fult att tjäna pengar.
Hur du kan dra den slutsatsen utifrån det citatet är en gåta för mig, men det är läsaren som har tolkningsföreträde, så varsågod.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av RicardH » 29 jun 2019, 23:57

tropfrog skrev:Jag har läst igenom L80 några gånger nu. Jag har svårt att tolka det som att det är förbjudet att leverera beställda grodor med egen bil.

Men om styrelsen anser att w gör ett brott så skulle åtminstone jag förvänta mig att styrelsen anmäler lagbrott, inte smutskastar på forum. Ty det är myndigheterna som sköter tillsyn och dömer i frågan.

Mvh
Magnus
1. För att över huvud taget förvara djur på annat sätt än med de utrymmen och förutsättningar L80 anger krävs en dispens. Denna dispens har föreningen (undertecknad i 15-16 av de 20 möten vi haft sedan nystart) sökt från berörd myndighet, dvs Jordbruksverket. Jag är extremt skeptisk till att W söker dispens. Därmed är upplägget ej förenligt med L80. Så tolkar jag det. Kan givetvis skaffa referenser på detta från JBV men orkar ärligt talat inte eftersom detta är en pseudodiskussion.

2. Det torde vara klart för envar att föreningens styrelse har ej ansvar för EU-medborgares aktiviteter inom våra territoriella gränser, ty :) vårt ansvar är avgränsat till föreningens verksamhet.

Tack för ikväll!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av tropfrog » 30 jun 2019, 10:06

RicardH skrev:
29 jun 2019, 23:57
tropfrog skrev:Jag har läst igenom L80 några gånger nu. Jag har svårt att tolka det som att det är förbjudet att leverera beställda grodor med egen bil.

Men om styrelsen anser att w gör ett brott så skulle åtminstone jag förvänta mig att styrelsen anmäler lagbrott, inte smutskastar på forum. Ty det är myndigheterna som sköter tillsyn och dömer i frågan.

Mvh
Magnus


2. Det torde vara klart för envar att föreningens styrelse har ej ansvar för EU-medborgares aktiviteter inom våra territoriella gränser, ty :) vårt ansvar är avgränsat till föreningens verksamhet.

Tack för ikväll!
Hmm. Då föreslår jag att styrelsen inte uttalar sig om andra EU medborgares eventuella lagbrott inom de territoriella gränserna och fokuserar på föreningens verksamhet.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
binsweden
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 08 jan 2012, 20:12
Började med grodor år: 2012
Ort: Markaryd
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av binsweden » 30 jun 2019, 10:39

RicardH skrev:
29 jun 2019, 10:30
Det klart du har missat nåt Chrille! Bilden du får är inte komplett.
Att insinuera saker om hur vi sköter detta är ett vågspel med tanke på att du inte har hela bilden.
Vi har inga dolda agendor utom den av årsmötet givna
Styrelsen väljer att gå ut med infon på denna sidan och på FB.
Ni har inga problem med att kalla en person ni som jag förstått ni haft ett långt samarbete med för oseriös,fientlig och konkurrerande för att han levererar grodor han fått beställning på.
Ni säger samtidigt att denna oseriösa fientliga och konkurrerande person skulle vara välkommen om han och den andra säljaren skulle komma tillsammans.
Ni påstår samtidigt att W bara vill komma för att (tvärtemot vad han själv skrivit) bara vill ha ensamrätt och göra det oattraktivt för konkurrensen och bara är ute efter vinst(som om det är dåligt)
Ni har medlemmar som undrar vad problemet är att ha fler försäljare och öka utbudet,göra groddagen större och i sin tur locka fler medlemmar där ni i stort sett svarar att vi inte vill ha 25 majsormsuppfödare,vi är ingen mässa och att det är synd om försäljarna som åker en massa mil BARA för att sälja på groddagen(vilket dom självklart inte bara gör..men vänta då blev dom konkurrerande..nä bara om dom gör det samma dag och ifrån bakluckan :D ).
Ni verkar inte ha några problem att anta och utgå ifrån en massa i era argument om vad W tycker,har för agenda och vilka tillstånd han har.
Ville bara säga att ett bra skäl för att insinuera att någon inte sköter sig är just för att dom inte vill ge hela bilden.
Ni säger ni att ni inte har en dold agenda men samtidigt att vi inte har en komplett bild...ge all info då och håll er gärna till fakta istället för personangrepp.

fortfarande i stort sett min åsikt
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)

ha en bra dag
mvh Crille

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Meddelande från styrelsen, 2019-06-27

Inlägg av FrankD » 30 jun 2019, 10:50

Det här leder ingenstans. Styrelsen har fattat ett beslut som gäller. Om det beslutet var bra eller dåligt, eller om vi i fortsättningen möjligen ska ha en helt öppen mässa, kommer att diskuteras på nästa årsmöte. Där är alla åsikter och inspel välkomna. Den här trådens syfte var att informera om hur det för den här gången ligger till, och det har vi gjort. Jag stänger tråden.

Låst

Återgå till "Meddelanden"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster