Pilgiftaren 48

Information från Svenska Dendrobatidsällskapet
Användarvisningsbild
Pelå
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 maj 2010, 14:53
Började med grodor år: 2010
Ort: Kungälv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Pilgiftaren 48

Inlägg av Pelå » 15 apr 2011, 11:08

Nu börjar sommaren så sakterliga närma sig, och med den ett nytt nummer av Pilgiftaren.

Planen är att göra det till en foderdjursspecial. Ett nummer att plocka fram som referensmaterial, ett nummer att låna ut till nybörjare, ett riktigt smaskigt nummer ;)

Vi som var på groddagen i Jönköping fick oss ett mycket intressant föredrag om foderdjur till livs med mycket tips om både odling och fångst. Men alla var ju inte med, och det var bara en liten del av föreningens samlade erfarenhet som kom fram där.

Därför vill jag härmed efterlysa material från just dig. Det kan vara erfarenheter av odling av olika foderdjur, eller tips om hur man bygger sig en bra håv, eller det optimala flugsmetsreceptet, eller kemiska analyser av näringsinnehållet i olika typer av bladlöss, eller något helt annat. Jag tar även gärna emot dina bilder (eller ännu hellre länkar till dina bilder) av grodor eller foderdjur eller grodor som äter foderdjur.

Deadline för material till nummer 48 är sista maj, men skicka gärna så fort som möjligt (eller hör av dig om du har något material på gång) så kan jag börja pussla ihop tidningen. Och sluta inte skicka efter maj, det behövs material till kommande nummer också :)

Ha det gôtt!
/Linus

Har inga grodor just nu!

Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:09
Började med grodor år: 2008
Ort: Hörby
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Pilgiftaren 48

Inlägg av Filip jakobsson » 15 apr 2011, 12:03

Bra idé!
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Pelå
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 maj 2010, 14:53
Började med grodor år: 2010
Ort: Kungälv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Pilgiftaren 48

Inlägg av Pelå » 30 maj 2011, 12:57

Nu börjar maj lida mot sitt slut. Ni som jobbar på material till tidningen får givetvis gärna skicka så snart som möjligt, men jag kan ge ett litet uppskov. Jag kommer inte att hinna ta tag i materialet förrän efter 7/6, så det räcker att jag har det då. Men skriv gärna ett mail om hur det går.

Det är några saker som jag skulle vilja be er alla om hjälp med.
  • Omslagsburken är en stående del i Pilgiftaren. Den är främst tänkt att fungera som inspiration för medlemmarna (och andra som får se tidningen), men även som ett sätt att få visa upp sitt terrarium för en entusiastisk skara läsare. Har du en burk som du skulle vilja visa upp? Det behöver inte vara ett underverk av teknik och naturrealism, även om det också går bra. Många av bilderna man ser på nätet är av nyinredda terrarier som ägaren stolt visar upp, men här vill vi helst ha sådana som varit igång ett tag så att man ser hur de blir sedan. Så ta en bild, skriv några rader och skicka till pilgiftaren@pilgift.se Skicka gärna flera så finns det inför kommande nummer.
  • Jag skulle behöva ett snyggt foto av en D. truncatus. Har du något liggande, eller rent av möjlighet att ta ett, som vi skulle kunna få använda? Hör i så fall av dig.
Hälsningar
/Linus

Har inga grodor just nu!

Adamanteus
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 205
Blev medlem: 20 jan 2009, 19:34
Började med grodor år: 2008
Ort: Jönköping
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Pilgiftaren 48

Inlägg av Adamanteus » 21 jul 2011, 14:10

Hur går det med tidningen? Är den på gång eller får vi vänta ett tag till?

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Pilgiftaren 48

Inlägg av RicardH » 22 jul 2011, 09:13

Hej Björn!

Just nu är det tryckeriet som stoppar upp. Numret är klart och jättebra, om jag får säga något om vår nya redaktör! :D
Tryckeriet öppnar igen 1 augusti så i mitten av augusti är det på väg. Då släpper vi också datum och plats för höstens Groddag.

Glad sommar till oss alla!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Meddelanden"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster