Nya profilfält

Information från Svenska Dendrobatidsällskapet
admin Frank
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 334
Blev medlem: 22 jan 2008, 23:02
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Nya profilfält

Inlägg av admin Frank » 07 apr 2011, 23:09

Nedanstådende meddelande skickades nyss via mail till alla registrerade användare på forumet. Om du inte fick det beror det troligen på att din mailadress inte är aktuell. Vi ber dig i så fall att rätta till den med.
Hej!

Vid SDS årsmöte 2:a april 2011 beslutades följande: Vid registrering av
användare på föreningens internetforum (forum) krävs
att man anger sitt riktiga namn, adress och telefonnummer. Uppgifterna
kommer inte att vara synliga för andra forumsmedlemmar med undantag av
administratörer och moderatorer. Alla sedan tidigare registrerade medlemmar
ska snarast möjligt uppdatera sina profiler via kontrollpanelen för att
lämna dessa uppgifter.

I enlighet med beslutet ber vi dig att komplettera din profil med namn,
adress och telefonnummer via kontrollpanelen, senast 30:e april 2011. Efter
denna period kommer vi att spärra användare som inte har gjort det.

Mvh,
Frank (admin)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 962
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:32
Började med grodor år: 2006
Ort: Linköping
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nya profilfält

Inlägg av Pny » 08 apr 2011, 06:48

Varför?????
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri

Har inga grodor just nu!

admin Frank
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 334
Blev medlem: 22 jan 2008, 23:02
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nya profilfält

Inlägg av admin Frank » 08 apr 2011, 08:03

Just det, skickade precis en förklaring eftersom Simon hade påpekat att det hade varit klokt. Se nedan.
Hej igen!

Som Simon mycket riktigt påpekade hade det varit klokt om styrelsen hade sagt något om varför de nya uppgifter i profilen ska anges, ifall någon som inte deltog i årsmötet skulle undra. Det finns två huvudsakliga anledningar. Den ena är att det ibland är nödvändigt att kontakta användare. Det sker ju normalt via PM och mail, men det händer tyvärr ofta att användare byter mailadress och glömmer uppdatera den i sin profil, vilket gör att de inte längre kan nås. Har vi namn, adress och telefon är det snabbt åtgärdat. Andra anledningen är att vi vill förebygga otrevligheter och olagliga aktiviteter på forumet, t.ex. hot mot användare eller att försäljning av djur via forumet bryter mot djurskyddslagen.

Jag kan också lägga till att jag kollade med Datainspektionen om beslutet är förenligt med Personuppgiftslagen och fick beskedet att det var helt OK.

Ha en trevlig helg allihop!
Frank

Har inga grodor just nu!

poisonsfrog
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Nya profilfält

Inlägg av poisonsfrog » 08 apr 2011, 17:00

Har själv varit i kontakt med Data inspektionen idag.

Och frågade om det skulle kunna finnas ngt sådant krav eller skyldighet för att lämna ut sådant som fullstendigt namn, adress, tel , för att få vara medlem i ett forum. Och enligt lag så kan inte ett (SDS) forum bestämma ett sådant beslut att man kan utesluta ngn som inte vill lämna ut sitt hela id ! Man kan ju då även undra varför man måste på tvinga alla att lämna ut sitt ID för att man vill vara medlem i ett Forum, Kan förstå att om man är medlem i SDS och man vill ha tidningen , Men är det ett KRAV att vara Medlem i SDS och inte bara få vara med i Forumet ?

Vill även också ställa frågan ? Vet inte ngt annat Forum som ställer dessa
Krav som SDS forumet gör.

Själv är jag med i både Repti net, Dendromenia Dk, Tyska forum, Holländska forum, plus många fler.

Där ställer dom inte sådana KRAV . Och dom är betydligt många fler.

Tycker det räcker med för namn, Nicknamn, e-mail add.

Varför börja med KONTROLL BEHOV !

Vi är väl vuxna människor som har delar denna Hobby och vi skall väl inte
börja med förföljese,

Så det är vad jag tycker . Plus att det är inte lagligt att ställa sådana krav enligt Data in

Mvh

Stefan Ha det gott i vår solen

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nya profilfält

Inlägg av Simon » 08 apr 2011, 17:16

Nej, man ska ju inte förfölja andra. Därför uppkom behovet för detta.

Jag har lite svårt att förstå vad som skulle vara ett så stort problem med detta. Orsaken är ju att medlemmar på forumet har upplevt sig hotade av en helt anonym person.
Jag kan ha fel, men tror nog inte på att ägaren till en hemsida inte skulle ha laglig rätt att ställa dessa enkla krav på forumsanvändare.
Mitt namn kommer ju inte att visas offentligt utan bara för admin.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

poisonsfrog
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Nya profilfält

Inlägg av poisonsfrog » 08 apr 2011, 17:18

1 Vad skall styrelsen ha dessa uppgifter till ?

2 Hur skall styrelsen aggera om det uppstår en konflikt eller brott mot djurskyddslagen med dessa nya uppgifter ?


Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4766
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nya profilfält

Inlägg av FrankD » 08 apr 2011, 18:17

Hur vi agerar ifall det händer behöver vi inte ta ställning till nu utan det ser vi när det är dax. Det är ju som sagt i första hand i förebyggande syfte och jag är ganska säker på att det räcker. Om någon t.ex. har blivit dömd för smuggling av Dendrobates superfantastica kommer han knappast att försöka sälja sådana djur på ett forum där admin kan se hans riktiga namn och adress. Men nu slutar vi diskutera det här och jag låser tråden. Det var ett årsmötesbeslut av föreningen som äger sajten och beslutet är godkänt av den ansvariga myndigheten, och därmed är det bara att verkställa beslutet.

Ett sista tydliggörande: Precis som tidigare är uppgiften om orten frivillig och synlig för alla. Uppgiften kan hjälpa andra medlemmar när de har slut på hoppstjärtar, vill ta en grodkaffe, behöver växtskott etc. Rekommendationen är alltså precis som tidigare att ange även ort, men för årsmötesbeslutets skull räcker det med postnummer.

Låst

Återgå till "Meddelanden"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster