Ändring i Köp och sälj

Information från Svenska Dendrobatidsällskapet
admin Frank
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 334
Blev medlem: 22 jan 2008, 23:02
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Ändring i Köp och sälj

Inlägg av admin Frank » 24 nov 2010, 22:21

Det är inte längre möjligt att svara på trådar under Köp och sälj (förutom kategorin Företagsannonser). Använd PM om du vill ta kontakt med trådskaparen. Du kan givetvis redigera eller ta bort dina egna annonser vid förändringar.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ändring i Köp och sälj

Inlägg av LarsH » 26 nov 2010, 00:22

Även om jag har viss, liten förståelse för detta beslutet, tycker jag det är ganska drastiskt och lite synd.
Till allra största del, är tonen här på forumet ( som någon stor tänkare skrev ): "i en fina kamratliga ton, som vi är vana vid i SDS".
När vi hamnar för mycket out of topic, eller tonläget blir mindre angenämnt, har Admin möjlighet att:
- ta bort
- låsa
- flytta
- mm
Den möjligheten ska Admin alltid ha.
Jag tycker dock att det även i fortsättningen borde få gå att svara i "Köp och sälj". Det är mysigare att läsa en tråd-annons med ibland lite mer info, typ intresserade av en vara som man kan samåka med för att hämta osv.
Att få svara i annonser, gör att SDM-forumet även i framtiden, vad det gäller annonser, skiljer sig ifrån t.ex.: Blocket, DN samt Katrineholmskuriren......
Huvudsaken är att Admin's bedömningar regerar!!!!
Jag ser inte detta som en stor sak för stunden, utan jag kan lungt dra mig tillbaka, och möjligtvis fila på en motion till kommande årsmöte.
LarsH
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ändring i Köp och sälj

Inlägg av FrankD » 26 nov 2010, 09:04

Jag har inga större åsikter här och kan gärna öppna det igen om vi t.ex. på årsmötet kommer fram till att det är det vi vill. Jag vill bara påpeka att huvudanledningen i alla fall för mig inte var det som hände senast (eftersom det inte var någon stor sak) utan faktumet att Köp och sälj på det viset blir "renare" - vilket man ju tydligen också kan anse vara en nackdel. Jag hade redan tidigare försökt få till det här utan att hitta inställningen som krävdes. På den tiden var anledningen synpunkten att det vore bra att kunna ta bort annonser som inte längre var aktuella, vilket bara gick om ingen hade svarat. Nu kom jag ihåg det och kollade igen, och den här gången hittade jag funktionaliteten.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Ändring i Köp och sälj

Inlägg av LarsÖ » 26 nov 2010, 09:26

Om nu köp o sälj diskuteras, så återkommer jag med mitt tjat om att det borde vara en enda Köp-, sälj-, byt-, låna stjäl och hyr osv avdelning. Det är intressant att se sälj- och köpannonser bredvid varandra. Det blir enklare, och så är det på många andra siter. Varje annons bör börja med "Säljes: azureus" t ex, och sedan ändras till "Såld..."
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 962
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:32
Började med grodor år: 2006
Ort: Linköping
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ändring i Köp och sälj

Inlägg av Pny » 27 nov 2010, 13:15

LarsÖ skrev:Om nu köp o sälj diskuteras, så återkommer jag med mitt tjat om att det borde vara en enda Köp-, sälj-, byt-, låna stjäl och hyr osv avdelning. Det är intressant att se sälj- och köpannonser bredvid varandra. Det blir enklare, och så är det på många andra siter. Varje annons bör börja med "Säljes: azureus" t ex, och sedan ändras till "Såld..."
/Lars
Den sidan du vill ha finns redan... Länk: forum/viewforum.php?f=6
Själv tycker jag uppdelningen mellan köp/sälj/byt är bra, inte bara för att det var jag personligen som gjorde den, utan eftersom det är en utopi att få alla annonsörer att använda prefixen LarsÖ önskar... Få medlemmar läser reglerna innan de postar...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
lepida
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 jul 2010, 06:53
Började med grodor år: 2002
Ort: Älvsjö
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ändring i Köp och sälj

Inlägg av lepida » 27 nov 2010, 17:46

Jag hade gärna sett att folk sätter ut vart i sverige annons är ifrån. Så man inte hela tiden behöver fråga.
MVH//

Richard Sjögern

http://www.lepida.nu

Har inga grodor just nu!

admin Frank
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 334
Blev medlem: 22 jan 2008, 23:02
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ändring i Köp och sälj

Inlägg av admin Frank » 28 nov 2010, 17:08

Jag använder mig av den här tråden för att påpeka något i samband med Köp och sälj, även om det tänjer trådens ämne lite.

Det förekommer allt oftare att medlemmar skapar trådar i Köp och sälj som inte har något med groddjur eller deras skötsel att göra. Flera gånger har jag sett mig tvungen att ta bort sådana trådar, vilket känns otrevligt. Jag vill istället be alla som skriver annonser att själv fråga sig om de verkligen handlar om vår hobby. Visst kan man ibland inkludera någon reptil i en annons som i övrigt handlar om grodor, men något som Ämne: Terrarium går egentligen redan för långt. I det här fallet har jag ändå bestämt mig för att låta den stå kvar, eftersom gränsen är så otydlig, men jag vore tacksam om jag skulle slippa göra sådana bedömningar i framtiden.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Ändring i Köp och sälj

Inlägg av PittoresktMangel » 28 nov 2010, 22:17

Eftersom min annons tas upp och stationerar ett exempel utan att jag blivit underättad känner jag mig manad att svara. Annonsen las främst upp för terrariumen som fungerar klockrent till grodor. Det är därför annonsen enbart heter "Terrarium" och inte "Djur och terrarium".
Jag kopierade annonstexten direkt från repti och kände att djuren lika gärna kunde ligga kvar. Men terrariumen är högst grodrelaterat.
Jag ser gärna att jag blir underättad nästa gång. Det kändes som ett oprofesionellt påhopp. Jag trodde mer om er admins på forumet. Speciellt eftersom jag känner er och vi talats vid flera gånger.

Med vänliga hälsningar.
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
lepida
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 jul 2010, 06:53
Började med grodor år: 2002
Ort: Älvsjö
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ändring i Köp och sälj

Inlägg av lepida » 28 nov 2010, 23:29

Kan man inte göra en ny tråd under köp & sälj som heter övrigt? Då kan man annosera annat med, då håller man gordsälja sidan ren ifrån annat? Många av oss grodnissar har ju oftas mer än grodor (förutom mig :D ) . Blir ju lite lättar för admin och admin behöver inte känna den känsla. Bara liten tanke ifrån mig.
MVH//

Richard Sjögern

http://www.lepida.nu

Har inga grodor just nu!

Gurra
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jan 2008, 14:21
Började med grodor år: 2001
Ort: Vänersborg
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ändring i Köp och sälj

Inlägg av Gurra » 01 dec 2010, 18:57

Spinner vidare på det som redan skrivits.

Helt emot att det inte går att skriva i en annons, som någon nämnde så vill man gärna veta var personen bor, om den ska på någon mässa osv. Om man måste ta sånt på pm så kan det lätt bli många pm om man missat något av detta i sin annons. Men ställs frågan i forumet så är saken redan löst för många som läser.

Sen tycker även jag att uppdelningen ska ändras från köpes/säljes/bytes till kanske Pilgift/Groddjur/Tillbehör. Och i dessa kategorier läggar man in sin annons med ett S:/K:/B: före annonstexten. Och för att få det att funka så uppdaterar vi "Regler för annonsering". ;)

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Meddelanden"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster