Identifieringshjälp litet kryp

Övriga diskussioner.
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Identifieringshjälp litet kryp

Inlägg av porcelain » 05 feb 2015, 17:23

Hej alla! Har haft dessa små kryp som jag själv misstänker är kvalster i omgångar sedan en lång tid tillbaka. Första gången jag såg dem var i en flugodling. Sedan har de varit i blomkrukor, hos hoppstjärtarna, hos kackerlackorna, i spindelterrarierna och hos kameleonterna. Det enda ställe där jag inte har sett dem är hos pilgiftsgrodorna. Men jag försöker att inte titta allt för noga ;)
Skulle gärna vilja veta närmare vad de är. Jag har skrivit om dem förut i hopp om att lösa gåtan och kanske bli av med dem. De förökar sig oerhört snabbt, går på substratet och bland växter. Verkar inte skada djuren men konkurrerar ut hoppstjärtar osv. Dom är cirka 1 mm stora, ljusa med något beige/rosa färg. De rör sig väldigt fort och verkar ha sex ben och två "känselspröt" som de viftar runt med.

Har provat allt jag kan tänka mig från kvalstermedel, rengöring, rovkvalster. Att inte rengöra och låta dem vara, att torka ut och blöta upp, att ha kallt eller varmt. De verkar trivas bäst i fuktigt med ej blött och i rumstemperatur. De konstiga är att de kommer ofta fram och rör sig när man ska in i terrariet eller foderlådan och göra något. Då kryper de ofta upp på glaset/plasten.

De verkar ju inte skada djuren men tycker att det är lite frustrerande att de blir så många! De går gärna ut på utsidan av terrarierna med. Ibland hittar jag dem på andra platser oxå. Tar gärna emot alla tips om vad det kan tänkas vara!

Bild
Bild
Bild

Har inga grodor just nu!

Andreas
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 05 dec 2014, 17:00
Började med grodor år: 2014
Ort: Lund
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Identifieringshjälp litet kryp

Inlägg av Andreas » 05 feb 2015, 18:00

Hej. Det ser definitivt ut som någon form av kvalster. "Känselspröten" är ett extra benpar som nog även tjänstgör som känselorgan, så de har 8 ben (som alla spindeldjur). Många arter är nedbrytare i jord och dessa gillar fuktiga jordar vilket ju stämmer bra med dina observationer. Vissa arter är dock rovdjur och då är det ju inte otroligt att de lever gott på hoppstjärtar...

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Identifieringshjälp litet kryp

Inlägg av FrankD » 05 feb 2015, 18:23

Japp, kvalster. Och troligtvis en art som lever på hoppstjärtar, bananflugor osv. De kan faktiskt skada grodorna också, nämligen om de blir så många att de stressar ihjäl djuren. Dessutom kan du bli allergisk mot dem, vilket inte är roligt.

Släng alla foderkulturer du hittar kvalster i, försök att få tag i rena och sätt igång nya, helst på ett ställe där kvalstren inte finns. Parafinolja är bra för att stoppa dem från att breda ut sig. Jag stryker oljan runt alla flugburkar underlaget de står på, och även på utsidan av hoppstjärtsodlingarna. I terrariet brukar grodorna hålla antalet nere om kvalstren inte hittar allt för bra förhållanden där (t.ex. om man matar för mycket).

Om du inte får tag på rena flugkulturer kan du försöka sätta nya kulturer med flugor från ganska unga kulturer. I de brukar det finnas färre kvalster. Du kan t.ex. pudra flugorna ordentligt och sedan hälla dem i ett glas med fint metallnät som lock. Ställ glaset upp och ner någon timme så att det inte direkt står på underlaget, i förhoppningen att de flesta av kvalstren ramlar ner. Du kan dessutom ha något under glaset som gör att kvalstren inte kan ta sig därifrån när de ramlat ut, typ parafinolja, gulpapper (de där klibbiga korten man fångar flugor med) eller vad som helst.

Man ska alltid akta sig för kvalster. Det kan kännas onödigt så länge man inte verka ha några men helt utan kvalster är nog inget terrari(er)um och när de först har brett ut sig överallt är det j*kligt svårt att bli av med dem igen.

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Identifieringshjälp litet kryp

Inlägg av porcelain » 05 feb 2015, 18:54

Okej, men då var jag på rätt spår att tro att de är kvalster iaf.

Jag har in omgångar slängt alla foderkulturer samt rivit ut alla terrarier och kokat eller kört inredningen i ugnen. Men hur jag än gör så kommer de tillbaka, ibland på en gång och ibland efter ett par månader. Så hur jag än gör tycks jag inte bli av med dem alla.
Jag odlar inte längre hoppstjärtar eller flugor utan håller mig till ugnsmygg och kackerlackor. Ska byta från jord till äggkartonger hos kackerlackorna då jag hoppas att kvalstren inte tycker om att det blir lite torrare. Däremot så vet jag inte hur jag ska bli av med dem i terrarierna. För även när jag river ut allt, klorbadar alla växter (eller inte ens har växter, som hos spindlarna) så kommer dom dit ändå. Jag antar att de sprids med foderdjuren.

Fler tips på hur jag blir av med dem, framförallt i terrarierna? Varje gång de kommer tillbaka blir jag lika uppgiven, och jag blir så pass trött på dem att de tar bort glädjen ur hobbyn när jag gång på gång på gång får tillbaka dem. Jag kommer inte ihåg längre när de var jag fick dem första gången, men det bör vara snart två år sedan iaf.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Identifieringshjälp litet kryp

Inlägg av FrankD » 05 feb 2015, 20:46

LarsÖ nämnde vid något tillfälle att vissa arter dras till ben man lägger in i terrariet. Om de samlas på det kan du ta ut det, spola av under hett vatten och upprepa. Problemet hos dig kan vara att terribilis inte intresserar sig för kvalster som foder. Har du de snabba bruna gråsuggorna i terrarierna? De sägs vara bra, men det hjälper nog inte att sätta dit dem när kvalsten redan har etablerat sig.

Det viktigaste är dock att få reda på var källan finns. Annars kämpar du mot väderkvarn.

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Identifieringshjälp litet kryp

Inlägg av porcelain » 06 feb 2015, 12:33

Hos terribilisarna finns både vita och bruna gråsuggor och hoppstjärtar i större antal då terribilisarna inte verkar vara så intresserade av att äta dem, men där finns heller inga kvalster. Vad jag sett.

Jag hade hoppats på att få reda på vad det är för sorts kvalster. För är det ett kvalster som finns naturligt i våra hem så tänker jag att den går nog aldrig att bli av med, bara att den då kanske får en väldigt gynnsam miljö i terrarierna. Men är de istället ett sorts kvalster som inte finns naturligt i Sverige så kommer den väl förmodligen med när jag tillsätter något utifrån in i mitt hem. Om det är från en blomma på blomsterhandeln, en växt från en grodvän, eller om de kommer med fodret när jag köper foder. Jag vet att jag ofta hittar dom hos foderdjuren som lever fuktigt. Hos hoppstjärtar, gråsuggor, flugor och kackerlackor har jag det om upprepade problem. Nu har jag bara kackerlackorna kvar av just de ovan nämnda just på grund av kvalsterproblemen.

Jag har hört ofta att det är katterna som sprider kvalstren, och därför började jag sätta mina terrarier högt upp dit katterna aldrig går men det har inte gjort någon skillnad. Förmodligen så sprider jag dem ändå runt när jag går mellan olika terrarier. Jag har provat att tvätta och sprita alla föremål som är gemensamma (tänker om jag klipper växter så en sak, om jag matar så en fodertång eller en burk som jag har fodret i) men det verkar inte räcka. Jag tvättar mina händer och armar mellan varje hyllsystem, och spritar.

Vad är bästa sättet att få ut dem från terrarier? Står och velar mellan om jag ska prova rovkvalster igen (vilket fungerade en period) eller om jag ska riva ut allt igen och börja från början. Igen.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Identifieringshjälp litet kryp

Inlägg av FrankD » 06 feb 2015, 18:51

porcelain skrev:Jag hade hoppats på att få reda på vad det är för sorts kvalster.
Jag misstänker att det är extremt svårt. Wikipedia hävdar att det finns över 65 000 beskrivna arter. Jag tror dock egentligen inte att det finns en större sannolikhet att sådana som "naturligt" förekommer i våra hem skulle trivas bra i ett regnskogsklimat. Luften i våra hem brukar ju stundvis vara rätt torr. Dessutom skulle många fler ha det problemet. Märkligt att du inte har dem hos terribilisarna där du har gråsuggor men däremot får dem i gråsuggekulturerna.

Det kanske finns andra som kan ge tips? Jag har lite slut på idéer. Har "tyvärr" aldrig haft problem med kvalster under en längre period.

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Identifieringshjälp litet kryp

Inlägg av porcelain » 08 feb 2015, 20:33

Jo det är lite märkligt men jag är tacksam så länge de håller sig därifrån. Har iaf beslutat att riva ut alla terrarierna, igen, och byta allt får vi se om det kanske hjälper att hålla kackerlackorna torrt i längden. Jag tror ändå att de sprids via foderdjuren och kackerlackorna är ända foderdjuret som har kvalstren nu.

Tack ändå för svaren Frank! Kommer du eller någon annan på några bra idéer eller förslag tar jag gärna emot dem :)

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Identifieringshjälp litet kryp

Inlägg av MattiasS » 08 feb 2015, 20:45

Prova att torka ut terriumen lite, plocka ur djuren och sen låt det torka ett par dagar växterna brukar tåla det. Brukar få kvalster i terriumen när jag har ställt in flugburkar med kvalster i. Fast mina Leucomelas verkar tycka att kvalster är gott då dom äter flugorna sen går kvalsterna ner när flugorna är uppätna. ;)

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Identifieringshjälp litet kryp

Inlägg av porcelain » 08 feb 2015, 21:14

Har xaxim i ett av de större angripna terrarierna och tror att det kan vara svårt att torka ut den. Eller går det kanske att lägga på extra värme till någon gräns som inte skadar växterna? Är den vanliga blandningen av växter för regnskogsklimat, bromelior, rankor, begonior, ormbunkar etc.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster