Minskat intresse?

Övriga diskussioner.
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Minskat intresse?

Inlägg av PittoresktMangel » 03 okt 2014, 17:39

Hej!
Läser man bara rubriken kan man tro att jag syftar på hobbyn och grodor i sig. Men så är inte riktigt fallet.
Jag har upplevt det senaste "året" att det är synnerligen svårt att sälja grodor i Sverige. Jag har sedan mars haft annons på imitator, fina och stora grodor till humana priser, men inga svar på annonsen. Faktum är att jag inte har sålt en enda groda i Sverige sen jag la ut annonsen (i mars). Jag har sålt fem i Tyskland. Men inte mer.
Resultatet av detta har blivit att jag inte tar fler ägg eller yngel från mina imitator, om det dyker upp en unge i terrariet må så vara. Men jag gör ingen ansträning till att få upp ungar.
Jag vet att det är många inklusive mig som har upplevt det här "problemet", det går inte att bli av med unggrodor. Knappt ens äldre djur.
Vad beror detta på? Är det pågrund av grossisterna? Eller är marknaden helt mättad i Sverige? För vi är många i föreningen och många som håller på med grodor. Så marknaden borde vara större än någonsin.
Jag kommer ihåg när jag började med grodor. Då fanns det bara ett fåtal som odlade grodor i Sverige, priserna låg högre och det var en rusning så fort det dök upp en annons.
Jag vet inte om det beror på grossisterna och deras stora utbud. Men jag tycker det är konstigt, för vi mindre hobbyodlare, har betydligt humanare priser och befinner oss i landet.

Någon som har synpunkter? Någon som känner samma som jag?
För det här leder ju indirekt till att svenskavlade grodor försvinner mer och mer från den svenska marknaden. Vilket känns absurt.

Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Minskat intresse?

Inlägg av FrankD » 03 okt 2014, 18:01

Låt mig först säga att jag har flyttat tråden eftersom den ju inte handlar om pilgiftsgrodor som sådana utan om marknaden för sådana.

Till frågan: Att vi numera är många säger inte emot att efterfrågan sjunker. Så länge vi var få fanns det stor potential att växa samtidigt som det var få som odlade grodor. Nu är den procentuella andelen av nya grodister jämförelsevis liten, och det är ju i första hand de som köper. Dessutom har vi kanske lyckats med att framgångsrikt hålla grodorna, dvs få djur dör, vilket är mycket bra men gör att många grodrum inte rymmer fler arter. Det är i alla fall min förklaring. Jag tror inte att det har något med grossisterna att göra. De kan i stort sett bara bli av med ovanliga grodor som inte eller väldigt svårt går att få tag på här i Sverige. Det kan förstås ha en liten effekt eftersom folk som köper en ny ovanlig art annars kanske skulle ha köpt en E. anthonyi men jag betvivlar att det påverkar situationen nämnvärt.

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av Carlsson » 03 okt 2014, 18:40

Ludde, jag håller helt och fullt med dig.
Jag försökte ta upp den diskussionen i annan tråd för en tid sedan, med lite tankar om en lösning.
Tyvärr verkade inte någon annan vara inne på min linje.

Som sagt, inga fler ägg eller yngel här heller!

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Minskat intresse?

Inlägg av FrankD » 03 okt 2014, 19:14

Carlsson skrev:Ludde, jag håller helt och fullt med dig.
Jag tycker att de frågor Ludde ställer kan vara intressanta och viktiga men eftersom han inte uttryckte någon särskild åsikt i dessa frågor undrar jag vad det är du håller med om? Är det själva faktumet att det är svårt att sälja grodor?

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av Carlsson » 03 okt 2014, 20:41

FrankD skrev:
Carlsson skrev:Ludde, jag håller helt och fullt med dig.
Jag tycker att de frågor Ludde ställer kan vara intressanta och viktiga men eftersom han inte uttryckte någon särskild åsikt i dessa frågor undrar jag vad det är du håller med om? Är det själva faktumet att det är svårt att sälja grodor?
Jag håller med Ludde i allt han skriver, oavsett om det kallas för åsikt, problem eller annat.
Det är själva observationen och den bakomliggande "känslan" som det handlar om.

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av mats_wikstrom » 03 okt 2014, 21:48

det är ju marknadens lagar det är frågan om. inte behöver man bläddra så farligt långt tillbaka i tiden så fanns det ju även då en hel del olika arter och morpher som inte gick åt. men det minns ni ju säkert gubbs, för nu är ju även ni oldtimers ( bläddrade bakåt i forumet och blev lite nostalgisk)

det är ju egentligen ganska lätt matematik egentligen. har du 20 ungdjur behöver du 4-10 köpare för att få dem sålda.

finns det, tja, skall vi säga 50 avelspar hos olika medlemmar (vilket ju säkert är för lite osv, men som ger en riktlinje, alla föder ju inte heller upp 20 st/år) då har vi ju 1000 ungdjur/ år och ett behov av 200 -500 köpare / år. och då måste man även hålla i tanke att flera föder upp samma art.

tex I Finland var ju problemet tidigare att det bara fanns ett fåtal uppfödare. Det betydde att marknaden relativt snart var mättade med de arter de hade, eftersom antalet potentiella uppfödare hela tiden spred sig exponentiellt. tog man in en ny art så spred den sig främst bland de som redan fanns i hobbyn vilket år för år ledde till samma resultat. De "ursprungliga" finska uppfödarna föder nu upp citronella, azurus, vittatus, auratus cr etc främst på beställning, annat än ett fåtal per art/år pga att de helt enkelt inte går åt.

för att systemet skall fungera på annat sätt, dvs man skulle kunna hålla jämn produktion, behöver alltså alla uppfödare hitta allt fler nya hobbyister för varje år man säljer en art. i övrigt är det inte hållbart, marknaden blir mättad.

tar man mig som hobbyist. jag har fastnat på ameeregor och närbesläktade arter. jag har en del impulsgrodor, men pga utrymmesbrist så blir det nog inte mycket fler sådana. Däremot har jag arter på listan som jag som bäst håller på att bygga om rummet för, så att jag i nåt skede har plats för dem.

Användarvisningsbild
MattiasP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 03 aug 2012, 22:29
Började med grodor år: 2012
Ort: Furulund
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av MattiasP » 03 okt 2014, 21:54

Jag tillhör den grupp som bara vill köpa svenskodlat (om det går) ja ja även finsk odlat då ;) , men själv har jag upplevt det omvända, både när jag köpte mina leucomelas och Azures så fick jag inte napp trots annonser på flera ställen inkl här på pilgift, utan jag fick jaga tag på några som hade genom grodinventeringen här trots att båda dessa arter tillhör de allra vanligaste, i vinter tänkte jag införskaffa 4 st R imitator Varadero "ungdjur" eller ett bekräftat par men har inte sett någon som har till salu.

En sak som jag saknar ex i annonserna här är bilder på djuren (eller på föräldradjuren) så man kan se teckning m.m. samt ålder på djuren, ofta ser man en annons där man säljer ex en hanne men som köpare vet jag inte hur djuret ser ut eller hur gammalt det är, vill man sälja något så måste man presentera det så attraktivt som möjligt, ex med bild och all tillgänglig info om grodan, man får kanske också se sig om efter fler kompletterande försäljningskanaler.

En del av våra grodor kan leva ganska många år och dom flesta av oss har begränsat med utrymme ( samt tid och pengar) samtidigt som antalet personer som håller grodor ligger på en ganska konstant eller något minskande nivå, (i alla fall om man ser antalet medlemmar i sds som en indikator,) detta gör att den viss mättnad av marknaden bör komma efter ett tag (nu?).

Inte bara i Sverige upplever man vikande intresse för pilgift, utan tittar man på vårt grannland Danmark så är intresset så pass vikande att dendromania.dk kommer att stängas ner. Jag får passa på och tacka LarsH för hans arbete med att sprida intresset för pilgift, både inom och utom landet :)

Många åker till mässor och köper på sig djur, kanske inte för att djuren är bättre utan för att utbudet är större samt att stora mässor med mycket intressant alltid lockar och då slår man till "när man ändå är där" samtidigt är det ju så att desto mer ovanligt något är desto mer lockande är det för många.

Det var lite tankar, jag får väl försöka komma med lite fler konstruktiva förslag senare och inte bara en massa åsikter ;) men nu är jag för trött

Med vänlig hälsning Mattias

Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:09
Började med grodor år: 2008
Ort: Hörby
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av Filip jakobsson » 04 okt 2014, 07:18

Hej! Tror det är en mix av det som sagts ovan men det är ju konstigt att en del får inte sålt en enda groda samtidigt som ex wouther kommer och säljer ett större parti....


Har tagit upp detta i en tidigare tråd.


Filip
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av mats_wikstrom » 04 okt 2014, 08:08

inte är det väl så konstigt ändå? i alla tider har ju alla dräglat mer efter nåt som inte är så vanligt.

konstigt skulle det väl vara om han skulle dyka upp med en massa azureus, anthonyi och leucomelas och få dem sålda?

Marknadsföring är ju en sak. tex inför inkommande groddag om en månad så finns det inte ännu en enda säljannons som i rubriken skulle meddela SÄLJES PÅ GRODDAGEN I GÖTEBORG. Det kunde ju liksom underlätta för tex nya pilgiftare. Alla har ju kanske inte så där hux flux råd att slå ihop pengar till terrarium, ljus och grodor så där ex tempore, utan kan behöva den där lilla extra informationen om VAR och när för att kunna förbereda sig.

När vi har mässa i Finland har vi ju hört oss för lite vad som går att få tag på i Sverige via just SDS och så lägger vi ut den listan i Finland för förhandsbokning. Det är inte så mycket impulsgrodor som säljes på mässorna i Finland, mer är det folk som kommer och tar en titt och kanske köper nästa gång.

Jag tycker att den där pointen om bild är ganska bra. jag, som ju ändå har lite koll har ingen aning om hur en del tex Ranitomeya ser ut. typ: "uh. är den inte så där litenish, och har liksom blått och gult och svart, kanske?" vi koinnessörer reagerar på artnamn i annonserna, det behöver bara stå A. för att jag skall öppna en säljesannons, men som det sades i ett tidigare inlägg så är en bild ju inte ett fy skam sätt att sälja en produkt med.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Minskat intresse?

Inlägg av FrankD » 04 okt 2014, 08:33

Jag håller med Mats (och borde då kanske lägga ut en säljannons snart :oops: ). Det där med bild förstår jag dock mindre bra. Om det bara handlar om bilder på själva arten/varianten går de ju lätt att få fram, antingen här på pilgift.se, någon annanstans på nätet eller i böcker. Det enda som kan ge mer information vore bilder på individerna man tänker sig sälja men det blir alldeles för jobbigt att fånga ut grodorna två gånger, en gång nu för att ta en massa kort och sedan innan själva groddagen.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster