Importerade grodor till föreningen??

Övriga diskussioner.
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:09
Började med grodor år: 2008
Ort: Hörby
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Importerade grodor till föreningen??

Inlägg av Filip jakobsson » 08 sep 2014, 21:15

Hej' startar en tråd med diskussion om ett aktuellt ämne.

Det blir mer och mer aktuellt med närproducerat... men inte i vår hobby.

Föreningen och medlemmar har valt att bjuda in "grod grossister" till grodagar etc och jag vill ta upp ämnet eftersom det det kanske inte är riktigt bra på olika punkter.

Många grodor som kommer är inte producerade hos "grossister" utan kommer exempelvis från enterprice och har packats om och om igen.

Det som oroar mig är att föreningen bjuder in dessa grossister istället för att tacka nej och skapa en policy gällande gällande de djur som vi alla här fascineras av Grodor och de förhållanden de utsätts för.

Det blir ringar på vattnet och många jag pratar med inom hobbyn upplever samma sak, de får inte sålt sina svensk odlade grodor. Många väljer att hellre köpa grodor ifrån "grossister" trots att de svenska håller lägre pris, VARFÖR?

En del spolar ut sina ägg i vasken och så köper kunder grodor av samma sort som i min mening är i sämre kondition hos "grossister ".

Många av de djur som har haft en lång resa emellan mässor och köpare blir stressade och utvecklar sjukdomar.

Jag sticker ut hakan men jag vill inte att hobbyn blir urholkad och jag vill att föreningen står för "human" hantering av grodor i möjligaste mån.

Såg på klippet på youtube om "Josh frogs" som endast säljer egenodlade grodor och belyser problemen med importerade grodor.

Filip
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet

Har inga grodor just nu!

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Importerade grodor till föreningen??

Inlägg av AndreasI » 09 sep 2014, 12:13

Jag håller med om att kvaliteten på grodorna inte alltid är den bästa då de transporteras fram och tillbaka. Har själv förlorat grodor som införskaffats på groddagen och har diskuterat problemet privat här på forumet också. Å andra sidan har jag från samma försäljare fått riktigt fina grodor som jag verkligen är supernöjda med.

Det skulle ju vara super om man kunde få sålt sina grodor och köpa odlade grodor till lägre pris.
Att det kommer utländska försäljare tror jag dock ses som något possitivt helt enkelt på grund av att utbudet är ett annat. Senaste tiden har mitt intresse varit riktat på pumilio-varianter och tyvärr är det bara så att de inte finns ofta till försäljning. För en sådan som jag som är hemma från Finland där hobbyn är mindre och jag dessutom inte åker på en massa mässor i Europa så har de utländska utbudet på groddagen varit det enda sättet att få tag i det jag vill ha. Utan det skulle jag inte ha dom grodor jag har hemma.
Sedan vet jag inte om jag riktigt håller med om att folk hellre köper från en grosist om man kan få tag i samma variant som är mer när-producerad. Jag gör det inte i alla fall....om man (jag) nu inte vill ha nytt blod och slippa ha grupper/par som endast består av syskon, som det ju lätt blir då den variant man vill ha möjligen bara säljs av en person vid ett visst tillfälle.

Grossist försäljningen erbjuder också till viss del grodor man kan vilja ha vid ett speciellt tillfälle. En groddag. Ett visst datum. Då tror jag en del gärna skaffar varianten då istället för att ha ett terrarium färdigt under obestämd tid för att du KANSKE får tag i den varianten när-producerat NÅGON gång i framtiden.

Kanske borde man vara mer aktiv med att lägga ut annonser på vad som finns runt om i stugorna?

Jag håller med om att grossist försäljningen absolut har en negativ sida och att det verkligen är dumt att köpa sådana varianter som hela tiden finns till försäljning hos uppfödare här men samtidigt uppskattar jag i alla fall det utbud som de har.


Några av mina tankar...jag är på jobbet nu och måste verkligen gå tillbaka nu så detta är lite snabbt sammanfattat och inte kanske 100 % genomtänkt men lite ditåt i alla fall...

Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:09
Började med grodor år: 2008
Ort: Hörby
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Importerade grodor till föreningen??

Inlägg av Filip jakobsson » 09 sep 2014, 15:23

Tack för ditt inlägg!

Problemet är att just arter som pumilio inte är odlade i den utsträckningen som man skulle vilja tro utan en hel del är vildfångat.
Transporter från Amerika till Europa mässa till mässa gör att bakom varje köpt groda finns ett större antal som gått bort under transporten och det är just det som oroar mig att folk gärna tar det med att de faktiskt ska få just den arten som de vill ha och blundar för hur grodorna behandlas.

Jag vill understryka att jag inte har något personlig emot de som kommer med grodor och jag förstår att man vill ha fler varianter men det har ju sitt pris, är det värt det?

Jag vill bara starta en diskussion eftersom jag vill att man ska se pilgiftsgrodor mer än i terrarie miljön, och det är vi som konsumenter som faktiskt kan göra skillnad.

Det finns de som jobbar för att odla pilgiftsgrodor och erbjuda endast odlat till hobbyn, kanske inte samma utbud men kvalité ist för kvantitet.

Man kanske skulle kunna göra en policy inom föreningen?
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Importerade grodor till föreningen??

Inlägg av FrankD » 09 sep 2014, 17:38

Personligen föredrar jag att köpa djur direkt från privata uppfödare antingen här i Sverige eller i övriga Europa (mest Tyskland). Direkt från Understory känns också rätt bra eftersom djuren hittills har varit kanonfina allihop (inte bara mina) och Pepper verkar vara seriös. Om "farmuppfödd" nu är positivt för dessa länder och grodpopulationen i dem eller det bara är ett sätt att legalisera vildfångat är något man kan diskutera i år utan resultat, eftersom man har för lite information, men dessa är alltså mina prioriterade sätt att skaffa grodor. Om det inte går har jag dock inget emot Peruvian & Co heller (så länge djuren är kraftiga och fina). I grunden tror jag dock att de allra flesta hellre köper djur uppfödda i Sverige, och det blir också tydligt när man ser hur drastiskt Peruvians omsättning vid groddagarna har sjunkit. Jag tror alltså ärligt talat inte att det är ett större problem. Om det finns ett problem är det snarare att det brukar vara väldigt få medlemmar som säljer grodor på groddagarna.

Hur der ser ut med smugglade pumilio och andra arter, dvs om det är så vanligt som vissa säger, vet jag faktiskt inte, men smugglare är nog oftast privatpersoner snarare än storhandlare. Därför köper jag bara grodor av privatpersoner som verkar vara tillförlitliga, alltså välkända seriösa uppfödare, framför allt när jag köper i utlandet.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Importerade grodor till föreningen??

Inlägg av AndreasI » 09 sep 2014, 17:56

Svåra svåra frågor...

Visst kunde man ha en hobby med tex endast leucomelas, men skulle det fungera i längden? Skulle intresset för hobbyn kvarstå? Å andra sidan hur kom leucomelas in i hobbyn. Var det en perfekt början? Om inte...var drar man gränsen? Det som kom in för 20 år sedan är ok? Det som kom in för 10 år sedan är ok? Det som kom in för ett år sedan är ok?
Är det ok med katter, marsin, framavlade hundraser, diverse fåglar, fiskar och andra "vanliga" husdjur som också tagits från naturen någon gång i tiden?
Kommer de val en förening eller en individ, gör att påverka handeln och mänsklighetens beteende globalt? Kommer andra ändå att fortsätta som förut?
Fungerar förbud när det gäller andra saker som alkohol, droger osv eller är information bättre?
Kan man hellre understöda former av import som sker på ett vettigt sätt där både djur och människor (både ursprungsbefolkning och konsument) har nytta av det?
Är en hobby som stöder informationsbyte och odlandet av "nya" varianter på ett bra sätt så att "behovet" av wc skulle minska en bättre väg?
Vem har rätt att sätta upp moralnormer?
Är individen i slutändan den som är ansvarig för sina moraliska val?

Jag vet inte om jag kan, eller vill, svara på de här frågorna här i tråden. Jag utgår från att jag är moraliskt ansvarig för mina val...men vill någon annan ge sig i kast med dessa frågor så varsågod bara. Jag har inte den kunskap som behövs för att säga vad någon annan skall göra.
De här frågorna har väl kommit upp tidigare i vissa trådar och jag tror att det är svårt att få ett enhetligt svar. Snabbt blir det en debatt som tex den gällande vargens varande eller inte varande. Starka personliga åsikter som kastas fram utan att det leder någon vart.

Nu skall jag mata mina grodor... :)

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Importerade grodor till föreningen??

Inlägg av AndreasI » 09 sep 2014, 18:06

Grodorna får vänta någon minut ännu :) .

Läste igenom mitt inlägg och tyckte jag måste betona att jag så klart inte inte förespråkar smugglade djur eller liknande. Precis som Frank säger och jag sade i mitt första inlägg tror jag nog att folk (jag med) föredrar att köpa odlade djur som är friska, pigga och inte har kommit på bekostnad av en massa döda grodor. Frågorna jag ställde men inte ger något svar på, eller min åsikt, belyser ändå problematiken i ett visst förbud eller uttalad policy.

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Importerade grodor till föreningen??

Inlägg av Carlsson » 09 sep 2014, 18:46

Alla dessa frågor och annat angående moral etc lämnar jag åt sidan. Jag tror inte att den debatten leder någon vart (åtminstone inte på ett forum som detta).

Däremot, tillbaka till grundfrågan.
Jag är övertygad om att det finns folk inom Sverige (och Finland) som sitter på grodpar men som inte odlar, beroende på risken att inte få sålt. Jag är själv en sådan. Skulle jag känna mig säkrare på att få djuren sålda, skulle jag definitivt lägga ner mer energi på att få fram ägg/yngel/ungdjur. Det är inte en fråga om att tjäna stora pengar, utan snarare att få tillbaka de utlägg som det kostar.
Kanske är det så att hemmamarknaden är för liten? Vi måste kanske marknadsföra våra djur på kontinenten? För mig som privatperson och liten odlare är det inte så lätt att få till kontakter mot den stora publiken. Hur ska jag kunna leverera djur till exempelvis Hamm om jag inte själv åker dit (vilket jag inte gjort). Flera av medlemmarna i SDS har sedan gammalt internationella kontakter, men jag som är relativt ny har inte det. Hur ska jag få ut budskapet? Visst, en annons på forumet blir läst av hemmamarknaden men det finns ingen tysk eller holländare som läser den. En annons på ett internationellt forum blir läst av fler, men då kommer logistiken in igen.
En tanke är skapa en mer sammanhållen marknadsplats inom SDS för hemmamarknaden. Framförallt skulle möjligen SDS kunna agera internationellt som en enhet, och därigenom få större genomslag på den internationella marknaden. Hur en sådan internationell front ska skapas eller hanteras vet jag inte, men jag är övertygad om att vår marknad måste breddas och att vi behöver en "organisation" för detta.

I svammeltagen
Thomas
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Importerade grodor till föreningen??

Inlägg av mats_wikstrom » 09 sep 2014, 20:18

Thomas, du menar alltså att vi behöver en egen grossist?


:D

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Importerade grodor till föreningen??

Inlägg av Carlsson » 09 sep 2014, 20:37

Nja, inte riktigt.
Jag menar mer "The International SDS Marketplace".
Ordnade kanaler för beställning respektive leverans till kontinenten.

Oavsett vad jag menar så kan vi nog vara överens om att även hemmamarknaden skulle tjäna på att vi får tillgång till en internationell marknad på ett rimligt enkelt sätt.

Svamlar vidare
Thomas
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Importerade grodor till föreningen??

Inlägg av BengtO » 09 sep 2014, 20:55

Håller med Frank om att så länge det är så lite svenskodlat på groddagarna kommer vi att få se Peruvians o likn där. Sen verkar det som många odlare här tycker det är svårt att bli av med avkomman. Har ju en del erfarenhet av odling och det är mycket sällan det går att avyttra grodorna så snart de har åldern inne. Marknaden är alldeles för liten för det. Här har odlaren ett ansvar att inte dra upp mer än han kan hålla på ett för grodorna bra sätt under lång tid. Gör man på det sättet är iallafall min erfarenhet att man för eller senare blir av med dom. Speciellt lätta, vanliga och färggranna arter.
Vad gäller farmade grodor, ue grodor, vf grodor odyl så kan ju vi odlare påverka tillgången och därmed efterfrågan. Se på mysteriosus. Hade förmodligen varit smugglad till utrotning om inte den odlats så mycket att smuggling inte lönar sig. Oavsett moraliska betänkligheter.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster