Reseidéer

Övriga diskussioner.
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Reseidéer

Inlägg av tony » 15 jul 2010, 11:59

Som min ekonomi ser ut just nu lär det dröja innan jag kan ge mig ut och resa igen, men det skadar ju aldrig att planera i förväg, i synnerhet inte som man bör ordna flygbiljetter minst ett halvår i förväg i vilket fall som helst.

Jag och sambon funderar på en ny resa till någon regnskog, kanske nästa år. Hon är väldigt inne på Madagaskar just nu, vilket vore väldigt intressant, men landet är ju inte direkt känt för sin politiska stabilitet, så man bör nog ha en reservplan. Vi har pratat om Argentina, och där finns väl åtminstone lite regnskog, men personligen lutar jag mer åt Franska Guyana, har någon av er varit där? Det verkar vara betydligt mindre exploaterat än t.ex. Costa Rica.

Under nästa resa hade det varit intressant att tillbringa mer tid ute i regnskogen, nu när jag har lite mer erfarenhet (aldrig mer släpa på ett tält, det säger jag bara, nästa gång blir det myggnät, presenning och hängmatta).

En annan sak som vore intressant att diskutera är vad ni andra lärt er av utflykter i regnskogsmiljöer. För min del är det;

- ta inte av kängorna om du inte kan se underlaget på hela sträckan du tänkt gå utan dem/alt. ha rejäla sandaler som sitter fast ordentligt på fötterna (hellre blöta kängor än såriga och misshandlade fötter)
- tält är inte särskilt skönt att sova i jämfört med ett luftigt myggnät, förutsatt att man har skydd mot regn
- byxorna ska sitta perfekt och inte vara av bomull, de blir genomblöta av svett hur man än gör (det är inte kul att gå flera mil med skavsår på insidan av låren)
- funktionströjor och -strumpor är guld värda för långa svettiga marscher; de skaver inte och torkar snabbt
- ta med en bra kompass från Sverige (det visade sig omöjligt att få tag på en när jag väl behövde det i Costa Rica)
- ordna bra topografiska kartor redan innan du åker, om det går (återigen omöjligt att få tag på när jag väl var på plats)
- luftiga och tåliga kängor med dubbla strumpor är en bra investering (om det inte är regnsäsong kan ökenkängor funka väldigt bra)
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster