Spindelbekämpning

Övriga diskussioner.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Spindelbekämpning

Inlägg av LarsÖ » 11 sep 2021, 00:00

Under många år har jag matat grodorna med spindelungar. Dolomedes (kärrspindel) lägger äggen i en liten spunnen 'koja' högt uppe i grästoppar. Så man för en burk över kojan, skakar lite för att honan ska hoppa bort, och sätter på locket på burken. Grodorna blir lyckliga över denna lyx-mat. MEN -- några spindlar lyckas ta sig undan i vegetationen i terrariet, och dom lever ganska gott på bananflugor och annat. Under många år hade jag en portugisisk murgecko som höll efter spindelpopulationerna, vilket gjorde att spindlarna aldrig blev stora nog att bli en fara för grodorna. (Dolomedes är en av våra största spindlar, och klart farlig för små grodor).
Så nu till orsaken till denna post: Har någon en liten gecko att hyra ut eller sälja, så att spindlarna i mina burkar kan elimineras?
/Lars

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Spindelbekämpning

Inlägg av tropfrog » 11 sep 2021, 11:45

Hur stora är spindlarna? Jag kan ta med juvenila jungfrugeckos till groddagen. Det tar förmodligen några månader innan de är i storlek att göra nytta.

Mvh
Magnus

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Spindelbekämpning

Inlägg av LarsÖ » 11 sep 2021, 13:44

Spindlarna är i alla storlekar, och en jungfrugecko har en stor käft, så det vore toppen!

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster