Officiella tråden för Groddagen våren 2019

Tips om vad som är på gång
AdamEGL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 feb 2017, 22:11
Ort: Nyköping
Har gillat: 204 gånger
Blivit gillad: 167 gånger
Grodor Arter/varianter: 11
Växter till salu: 0

Re: Officiella tråden för Groddagen våren 2019

Inlägg av AdamEGL » 30 mar 2019, 19:39

Blinded skrev:
30 mar 2019, 14:23
Jag var på groddagen men där var det knappt några grodor att köpa, lite tråkigt.
Det blir det vi gör det till, utbudet varierar beroende på vad våra medlemmar lyckas med att föda upp,
Det var ju också en import från understory så många grodor fick nog nya ägare idag.

Själv tyckte jag att det var en av dom bättre groddagarna! riktigt mycket växter och tillbehör på träffen samt herpers choice fantastiska butik att florera i!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Officiella tråden för Groddagen våren 2019

Inlägg av RicardH » 30 mar 2019, 20:05

tummen skrev:
Blinded skrev:
30 mar 2019, 14:23
Jag var på groddagen men där var det knappt några grodor att köpa, lite tråkigt.
Jag tror det brukar vara förbokning som gäller om man garanterat vill ha något....!?
Thomas ...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Officiella tråden för Groddagen våren 2019

Inlägg av RicardH » 30 mar 2019, 20:09

AdamEGL skrev:
Blinded skrev:
30 mar 2019, 14:23
Jag var på groddagen men där var det knappt några grodor att köpa, lite tråkigt.
Det blir det vi gör det till, utbudet varierar beroende på vad våra medlemmar lyckas med att föda upp,
Det var ju också en import från understory så många grodor fick nog nya ägare idag.

Själv tyckte jag att det var en av dom bättre groddagarna! riktigt mycket växter och tillbehör på träffen samt herpers choice fantastiska butik att florera i!
Håller med till 100%! Nog fanns det grodor så den som hade velat hade kunnat fylla ett helt grodrum men utbudet var lite tunnare. Precis som Adam så förtjänstfullt beskriver har det med säsong och våra eventuella odlingsframgångar att göra.
Att vara hos Magnus o Bella på Herpers var verkligen en höjdare även om glassförsäljningsknepet kan ha varit något i överkant! BildBildBildBildBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Officiella tråden för Groddagen våren 2019

Inlägg av mats_wikstrom » 31 mar 2019, 07:40

Ett tiotal grodarter blev det väl kvar på borden även efter dagen. Tycker nog det fanns en hel del på plats, men de förzvann ju ockzå znabbt när dagen kom igång.

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1604
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 40 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Officiella tråden för Groddagen våren 2019

Inlägg av jsl » 31 mar 2019, 11:55

Jag håller med Mats. Det fanns ändå en del arter men det försvann fort bort borden när det väl drog igång. Det fanns som sagt grodor kvar på borden även när det stängde även om det då var utplockat vilket är ganska naturligt.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Officiella tråden för Groddagen våren 2019

Inlägg av FrankD » 31 mar 2019, 12:09

Det hade varit betydligt fler till salu om Wouter hade kommit, som han egentligen hade sagt, men det styr ju inte föreningen över. Dessutom stärker det den inhemska marknaden, vilket är bra. Ju större efterfrågan är desto fler kommer att odla intressanta arter.

Blinded
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 sep 2013, 21:46
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Officiella tråden för Groddagen våren 2019

Inlägg av Blinded » 31 mar 2019, 17:40

Jag var där och det fanns inte grodor att fylla ett grodrum med, jag såg väldigt lite grodor att köpa, det fanns fler grodor på södertäljemässan än på groddagen. Dom flesta grodor kanske var köpta eller bortbytta innan jag kom. Allt annat var bra, fin butik.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Fredde_C
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 okt 2013, 19:23
Började med grodor år: 2008
Ort: Bålsta
Har gillat: 32 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Officiella tråden för Groddagen våren 2019

Inlägg av Fredde_C » 31 mar 2019, 18:48

För det första så är det alltid trevligt att träffa folk man känner och även lära känna några nya på den korta stunden jag kunde närvara på gårdagens groddag.
Jag var inte där för att köpa grodor förutom att hämta bokade, men Bengt och Pelle hade mer grodor på bordet än vad jag har i mitt grodrum. och att diskutera hur mycket som fanns till salu känns som låg nivå när det i princip bara är vi medlemmar själva som är där och säljer.. Kan flika in att det var mer grodor till salu i Hamm än i Södertälje för att sänka nivån ytterligare.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Officiella tråden för Groddagen våren 2019

Inlägg av tummen » 31 mar 2019, 22:51

RicardH skrev:
30 mar 2019, 20:05
tummen skrev:
Blinded skrev:
30 mar 2019, 14:23
Jag var på groddagen men där var det knappt några grodor att köpa, lite tråkigt.
Jag tror det brukar vara förbokning som gäller om man garanterat vill ha något....!?
Thomas ...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ja, förlåt mig lite grann, det där blev lite väl snabbt/kort, låt mig utveckla det lite, så här MENADE jag....:

Jag tror det brukar FINNAS MÖJLIHET TILL förbokning om man garanterat vill ha någon SPECIELL ART/VARIANT.....?!

Detta är inte något jag drömt ihop utan läst i annonseringen här i forumet inför groddagarna (och inför mässor) ett flertal gånger. Jag förstår mycket väl att man som säljare i vissa fall väljer detta alternativ för att:
1)man inte vill utsätta obokade grodor för onödig stress.(om de inte blir sålda)
2)kanske har långt att resa och vill ha så litet ”bagage” som möjligt.
3) säljaren kanske bara har ett mindre antal av en variant/art, och vill ge folk en möjlighet att vara säker på att komma hem med det man tänkt sig. 🤪

......dessa bokade grodor syns ju då säkert inte på borden, utan får vila i bakgrunden på sina nya ägare.

Jag glömde dock upplysa alla om att jag inte själv var med, och alltså alls inte visste exakt vilken tillgång av grodor det var den här gången. Uppenbarligen hade flera säljare även ”obokade” grodor med sig (kul att den möjligheten fanns!) till beskådan/försäljning, men de kanske också tog slut fort?
Så om man inte var där när försäljningen började, så kan det vid ett senare skede kanske verka som att det var dåligt med grodor på borden. En annan gång kanske jag är där och kan uppleva det på riktigt, vi får hoppas.😄👍🏻
Sedan är det ju som någon skrev: de grodor som finns att välja bland speglar ju bara vad ni som odlar dem har lyckats dra upp....

Nu ser jag fram emot att läsa om alla era fynd, och glöm inte att uppdatera vilka grodor ni har nu!😉

Ödmjukast/Thomas/Tummen
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Officiella tråden för Groddagen våren 2019

Inlägg av RicardH » 01 apr 2019, 12:57

Jag vill inte vara elak men du kanske då också bör upplysa alla om att du aldrig varit i närheten av att vara närvarande på en groddag Tummen, och att du heller aldrig ägd så mkt som ett grodyngel, och att dina råd därmed är "samlple of google and default forums"!

Jag har sagt det förut och säger det igen - din betydelse för att hålla liv i och också utveckla detta forums trådar i början för 10 år sedan var viktig. Givetvis inte lika viktig som de svar de som de facto odlar grodor, gav. Men med detta sagt stör det mig att du skriver eftersom nybörjare kommer hit för att hitta fakta. Du kan givetvis googla eller söka i forumet, och på så sätt hjälpa till, men om du gör det, hjälp då också nybörjaren att lära sig söka som du söker. Skriv exv. efter din text att "denna fakta hämtade jag i forumet genom att söka på det du undrade över." Det blir mer ärligt. Jag kommer nu anmäla mitt eget inlägg till admin. så det granskas ifall jag brutit någon forumsregel. Jag hoppas du inte uppfattar mig otrevlig utan saklig Thomas.

Önskar helt enkelt skärpning från dig käre Thomas!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Mässor och aktiviteter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster