I have a dream ... (Hultekes terrarieplaneringstråd)

Presentera ditt terrarium här!
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

I have a dream ... (Hultekes terrarieplaneringstråd)

Inlägg av RicardH » 28 mar 2008, 04:26

Efter att ha klurat och funderat sedan början av 1990-talet tror jag mig vara mogen för att ta steget och skaffa en bit regnskog till vardagsrummet. Jag gick med i NDS (Nordiska Dendrobatidsällskapet) och köpte upp alla nummer av Pilgiftaren de hade på lager. Jag läste och var hemma hos maestro Olsson, som turligt nog finns med på detta forum och ger status och ökad nivå, där jag fick se hur man löser många utmaningar på enkla och mkt kostnadseffektiva sätt. Jag lärde mig hur man gör ett regnsystem av en spolarvattenpump och en batteriladdare och hur man bygger terrarier och prepparerar grodyngelvatten mot mögel och andra svampangrepp.

Tyvärr drog annat in i mitt liv där varaner och varner och lokaler fyllda med JÄTTETERRARIER bebodda med ... varaner tog all tid och engagemang. Ex. är

och


Jag kommer inte att ha ett rum med grodor eller en hel vägg med terrarier, inte av platsskäl så mycket som för att jag har andra prioriteringar som har med familj och karriär att göra.
De mått jag funderade på var en bottenyta på c:a 120x60 och en höjd på 80-100cm. Gjorde en skiss i SketchIt så Du ser vad jag försöker förklara:
Bild

... och nu har jag haft det igång ett tag. Vad tycker ni:
Bild

:mrgreen: ... ok då ... Det är inte mitt! :evil: Men det terrariet är en förebild för mig gällande storlek och finish på möbel.

Teknik och möbel
Jag kommer i denna tråd att hålla er uppdaterade om vad som händer ...

Möbeln
I första läget gäller det att hitta en bra tillverkare av själva glasterrariet. I nästa läge behöver jag ngn som gör en stomme till bänken. Jag kommer att ha en svetsad stomme med ställbara ben och klä den med IKEA-köksluckor/täckskivor eller mdf-skivor jag fått lackade i samma finish.

Regnsystem
Jag har beställt ett riktigt bra regnsystem från M&S Reptilien som säljs av Dennis på http://www.reptilcenter.se och Dennis har gett mig samma pris som jag hade fått i Tyskland. Det hämtar jag upp i Reptilcenters monter på Expo Mitt i morgon, lördagen den 29 mars 2008.

Dränering
När man vattnar med duschsystem finns ett problem. Man fyller en begränsad behållare med vatten. Det blir fullt. Det blir vattenskador. Det blir dyrt. :evil: Hur kommer man förbi detta? Jo, man borrar hål i botten, eller i sidan/bak och kopplar dit ett rör- eller slangsystem som fungerar som avlopp/dränering. Lars Österdahl har en klockren och enkel skiss där detta framkommer fint och den kan du ladda hem här: http://hem.passagen.se/frogkeeping/index.html (du laddar ner i rullgardinsmenyn längst ut till vänster längst ner)


Belysning
Jag hoppas kunna köra kompaktlysrör från http://www.dusk.se och lägga dem i djpled på terrariet, dvs inte på längden utan tvären för att få in mer ljus. Förmodligen kommer de rören att kompletteras med en hallogenspot för att få skarpa skuggor mitt på dagen i riktig "solen-står-i-zenit"-känsla! :?

Inredningen
Den gamla skolan, använde torvblock eller torvskivor som limmades fast på väggarna och blöttes därefter upp. Detta var enkelt men bökigt när dagen kom då man ville flytta ngt. Därför kom allt fler att köra toma burkar med exv. korkbarksskivor lutande mot framförallt bakväggen. Sedan lät man växterna göra jobbet att inreda och ta över burken ... Det som kanske ligger i tiden nu är den teknik man på http://www.blackjungle.com/gallery/talltank/page1.html har använt sig av där man i ett tomt terrarium lägger ut sina rötter på tänkt position och sedan använder fogskum för att hålla dem på plats samtidigt som skummet bildar en vägg. Efter härdning smetar man på svart silikon som sedan beströs med torv. I skummet kan krukor sättas med tillhörande drenering (luftslang) eller bevattnings- och vattenfallsrördragningar mm. mm. Det som dock ligger längst fram och som nog blir mitt val är ett nytt material som kallas EpiWeb. Jag ordar inte mer om det nu men du kan återigen läsa själv på http://www.epiweb.se

En sak är i alla fall säker gällande inredning och det är att jag kommer ha en sk. dubbel botten, dvs. botten lutar från bakrutan och framåt och bildar i främre kant en vattensamling. I denna samling har jag min avrining. Bra va?!



redigerade bilderna så de inte är bredare än sidans mall
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: I have a dream ... (Hultekes terrarieplaneringstråd)

Inlägg av LarsH » 28 mar 2008, 19:52

Du är så rätt ute. Mycket intressant. Jag "ligger" straxt bakom, och kommer att försöka korrigera de ev problem du får:
"Först tänka, sedan prova, slutligen göra om"
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: I have a dream ... (Hultekes terrarieplaneringstråd)

Inlägg av Illustratören » 28 mar 2008, 22:58

"Först tänka, sedan prova, slutligen göra om"
Ha ha ha.... exakt så är det!!!! Vilka visdoms ord ha ha ha!!
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 962
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:32
Började med grodor år: 2006
Ort: Linköping
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: I have a dream ... (Hultekes terrarieplaneringstråd)

Inlägg av Pny » 29 mar 2008, 09:23

Det var ju ingen dålig förebild du hittat, och med tanke på ditt veranterrarium så kommer det säkert sluta med att du har en hel vägg med terrarier... ;-)

Glöm bara inte ventilationen... väldigt viktigt, men såg inget om den i din text ovan.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: I have a dream ... (Hultekes terrarieplaneringstråd)

Inlägg av RicardH » 30 mar 2008, 03:39

Pny skrev:Det var ju ingen dålig förebild du hittat,
Nej, det är ett fint skåp. Utmaningen är att göra ett grodvänligt skåp. De av oss som väljer att skaffa dendrobatider tycker jag har ett ansvar att dra upp ungar. Varför? Jo, av konserverande skäl. Alltså, i fångenskap skall vi ha så starka stammar med så stor genetisk mångfalld att artern är tryggad!
Pny skrev:/../ och med tanke på ditt veranterrarium så kommer det säkert sluta med att du har en hel vägg med terrarier... ;-)
Jag har drag i min personlighet som inte nöjer mig ett ett terrarium ... :roll:
Pny skrev:Glöm bara inte ventilationen... väldigt viktigt, men såg inget om den i din text ovan.
Nej då, den är en knäckfråga faktistk. Detta med ventilation ... Har haft en skön lördag i övrigt

08:30 Vaknar i Edsberg/Sollentuna av att min värd, Pär, snarkar något så våldsamt så han väcker sig själv (och mig ...)
11:00 Jag släpper av min vän Storsnarkarn på Östgötagatan, Södermalm. Fortsätter till Janne, min vän (inte , http://www.barnboken.nu/cgi/kort/9789177127475.shtmlutan http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm!)
13:30 landar jag på Expo Mitt - en reptilutställning i Täby, för att 17:30 landa hos grodfadern, Lars Ö i Vallentuna.
20:30 landar jag hos min vän Markus i Alby och nu skall jag gå och lägga mig ...


Sov så gott!

/Ricard
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: I have a dream ... (Hultekes terrarieplaneringstråd)

Inlägg av RicardH » 30 mar 2008, 23:12

LarsH skrev:Du är så rätt ute. Mycket intressant. Jag "ligger" straxt bakom, och kommer att försöka korrigera de ev problem du får:
"Först tänka, sedan prova, slutligen göra om"
Precis Lars, du verkar vara en vis man för dåren lär sig av sina misstag med den vise av andras ... :|

- Hur funderar du då?
- Skall du ha grodor i?
- Dubbel botten?
- Lutande frontruta?
- Borrad botten?
- Ljustyp?

Vore kul att höra! Starta tråd och använd mina frågor som ingångsvärden vet-já! Spännnade! :mrgreen:

/R
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: I have a dream ... (Hultekes terrarieplaneringstråd)

Inlägg av LarsH » 31 mar 2008, 22:24

Nej, ingen egen tråd, inte ännu. Straxt bakom var en förskönad överdrift. Jag såg ett pilgift-terrarium för kanske 20 år sedan, i alla fall 15, och tänkte, ett sådant ska jag ha en dag. Just nu renoverar jag delar av huset efter famlijens avlidna alba-kakadua. Där dess plats var, med klätterträd etc, där skall vivariet stå. Hur stort, med vilken teknik och vilka invånare? Vet Ej!!
Parallellt med detta, startar jag just nu också upp ett nanoakvarium, som jag ska ha sjöhästar i ( åxå en gammal dröm, fick akvariet av familjen i födelsedagspresent i slutet av januari).
Jag tänker skynda långsamt, och skulle hellst vilja köpa ett fungerande, begangnat vivarium för t.ex. pilgiftsgrodor. Ett vivarium att testa, modifiera och utveckla.
Jo, en sak till, jag är 50+, med råge, och 2 av 3 döttrar har flyttat hemifrån. Börjar få lite tid över för egna intressen, rätt kul faktiskt!!!! ;)
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: I have a dream ... (Hultekes terrarieplaneringstråd)

Inlägg av RicardH » 01 apr 2008, 11:04

kul att höra om dina tankar LarsH! Så du är 50+? Jag är 38 och rena ungdomen men på nätets olika forum är vi i alla fall inte yngst! :? ;)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: I have a dream ... (Hultekes terrarieplaneringstråd)

Inlägg av LarsH » 01 apr 2008, 13:52

"kul att höra om dina tankar LarsH! Så du är 50+? Jag är 38 och rena ungdomen men på nätets olika forum är vi i alla fall inte yngst! "

Jo du, man är aldrig äldre än man känner sig, men det kan va nog så illa ibland. Du är smart du som lägger ut en groda som Logga :lol:
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: I have a dream ... (Hultekes terrarieplaneringstråd)

Inlägg av RicardH » 21 apr 2008, 15:09

Då har jag fått hem en riktig värsting. Kommentarer?


:mrgreen:
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster