All in

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: All in

Inlägg av JMild » 24 feb 2022, 21:29

RicardH skrev:
24 feb 2022, 19:27
Men herrrrrreeeeguuuuuud vad coolt! Du har verkligen nailat trådnamnet här! Wow! Hur kommer botten att se ut? Någon vattendel? Sjukt fint!!!
Kommer beskriva botten i en senare post men det kommer bli en grundare vattendel på en del av botten där tanken är att någon av "trädets" buttress-roots ska gå ner i och kommer ha hygrolon-klädda mosskanter och akvariegrus i botten och Anubias som är en favorit sedan akvarietiden (hade sand i en tidigare burk och det sabbade helt pumpen och var svårt att behålla på plats när det droppade ner vatten i). Mer om det dock när jag kommit lite längre.

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: All in

Inlägg av JMild » 24 feb 2022, 21:52

Belysning: Kommer köra en kombo av belysningar. Jag har köpt ett gäng Exoterras senaste Skyterra mest för att de har vissa ljusfenomen i form av åskoväder och liknande som jag kommer använda. En dröm med hela grodrummet där denna kommer stå i mitten är att kunna gå in där och få en micro-paus. Tänk att kasta sig i sin Fatboy-säck. Dra igång djungel-oväder från Spotify på Sonoshögtalaren som står i skåpet under burken. Dra igång regnsystemet och sätta på åskovädersimulatorn på Skyterran och bara drömma sig bort för två minuter. Sedan är du redo att tackla både jobb, familj och allehanda andra världskriser... Dessa är dock för ljussvaga för en så pass stor och hög burk så jag måste komplettera med andra ljuskällor även om detta kommer räcka och vara ljuskällan för morgnar och kvällar och nätter.
20220224_212112[1].jpg
Har tidigare kört både UHOP sticks och UHOP plattor från Dusk men nu valde jag att komplettera med ett antal av deras D'orb LED eftersom de har ett mer koncentrerat ljus dvs. mindre spridningsvinkel som är lite gjort för högre burkar och kan med fördel ställas direkt på terrarietaket. Sedan kommer ju trädets grenar att skugga en del vilket är bra för att ge en känsla av djungel där det på många platser inte kommer ner så mycket ljus. Dessa är ju väldigt starka och detta kommer jag ha på framför allt mitt på dagen för att simulera den mitt på dagen ganska starka sydamerikanska solen.
20220224_212030[1].jpg
Eftersom jag troligtvis kommer ha geckos (har två olika arter i dagsläget och någon av de två paren kommer få flytta in tillsammans med grodorna (troligen mina DT Azureus) så behöver jag både ett basking spot och lite UVB så då kommer denna fylla den funktionen. Denna driver ju mycket värme så jag kommer behöva monitorera det och använda mina sensorer för att se hur mycket fläkten ska gå för att inte hamna över 28 grader.
20220224_212019[1].jpg
Summa sumarum: Känns som jag har mer än tillräckligt med ljus så om jag när jag dragit igång detta märker att det blir för mycket så kommer jag plocka bort lampor och har då andra burkar som behöver nya ljuskällor.

Kommer åka bort på sportlov en vecka men när jag kommer tillbaka så ska glasen levereras och då blir det stora provet. Kanske hinner med en post innan dess och då kanske det blir fokus på botten, både layout, material och substrat.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: All in

Inlägg av RicardH » 26 feb 2022, 00:34

Att gå in på den här tråden är ju rena julafton! Jag vill också testa Fat-boy och oväder! :D Roligt att höra att du tänkt igenom allt så väl. FInns ju inget du inte har svar på. :D
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Gusaverhed
Inlägg: 274
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 38 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: All in

Inlägg av Gusaverhed » 26 feb 2022, 21:58

Vill gärna höra va du tycker om skyterra 😄

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: All in

Inlägg av tropfrog » 27 feb 2022, 08:44

Jag har åskfunktion och wifi i min belysning. Inte exoterra men jag tror samma styrsystem, standard kinesisk OEM lösning som används i många produkter.

Jag kan säga att jag använt åskfunktionen kanske 5 gånger de senaste 3 åren. Kul partytrick, men inget mer. Soluppgång/nedrgång, årstidsfunktion och månfas är däremot på alltid. Wifi funktionen är ocksåväldigt användbar när man skall fota/filma. Smidigt att kunna justera ljuset exakt för bra bild.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: All in

Inlägg av JMild » 15 mar 2022, 16:35

Tyvärr har glasen blivit försenade men imorgon kommer de enligt utsago. Har roat mig med att fixa lite annat som är bra när man ska ha ett grodrum.

Har dragit in vatten och avlopp och har satt upp en utslagsho. Kommer sätta upp mitt RO system på väggen ovanför så att jag kan få RO-vatten utan att behöva kånka från tvättstugan.
20220315_160247[1].jpg
Har också dragit ett 20mm avlopp som jag kommer koppla in dräneringen på mina större burkar till så att det går direkt ner i avloppet om det blir för mycket vatten. Burkarna är inte ikopplade än och nästa steg är att limma ihop alla delarna med PVC lim. Dräneringen till de mindre burkarna kör jag vanlig 6mm slang så den kommer gå ner direkt i brunnen.
20220315_160230[1].jpg
20220315_160302[1].jpg
Nästa blir förhoppningsvis lite glas-limnings bilder när jag börjar med själva burken.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: All in

Inlägg av RicardH » 17 mar 2022, 19:53

Vackert som man vill gråta!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: All in

Inlägg av JMild » 19 mar 2022, 10:02

Så kom äntligen glaset. 16 delar som smidigt levererades till dörr och de verkar vara bra kvalitet. Jag kommer börja med att limma ihop delen som kommer bli trästam i mitten av burken. Jag kommer vara noga eftersom det är första gången så jag kör inte silikon på frihand utan använder maskeringstejp.
20220316_201102[1].jpg
Först testar jag att sätta ihop dem utan lim för att se hur slutprodukten kan tänkas bli.
20220316_202445[1].jpg
Jag använder 100% ren aceton för att göra rent alla ytor som jag komma applicera silikon på för att det ska fästa ordentligt.
20220316_202450[1].jpg
Jag stod i valet och kvalet om jag skulle limma bit för bit men för att få en perfekt kvadrat så valde jag till sist att köra alla bitar samtidigt. Silikon är ju smidigt på så sätt att man har rätt gott om tid att justera fixeringen. Jag använde målarburkar för att få stöd till sidorna och så använde jag vikter istället för klämmor att få ihop fogarna ordentligt med tryck.
20220316_205226[1].jpg
Den färdiga produkten kommer som nästa del...

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: All in

Inlägg av JMild » 19 mar 2022, 10:15

Efter två dygns torktid blev resultatet så här. Jag gjorde det i två steg (vet inte om det egentligen var optimalt men så blev det i allafall. Först limmade jag ihop dem och efter 1 dygns torktid gjorde jag hörnfogarna. Hade det varit en mindre bit som inte var så svårt att nå in i hade jag gjort det i ett go.
20220317_063438[1].jpg
Nästa steg var att börja forma det mer likt en trädstam. Jag använde en klassiker dvs. fogskum. Det var lättare att göra detta första lager när den låg ner för att undvika att det droppar ner så mycket. Sedan var det bara att göra ett första stab på att få den lite rund. Tycker själv att det ser lovande ut!
20220319_093953[1].jpg
Och som ni ser har jag inte varit supernogrann och det beror på att denna ska sedan kläs i en kombination av driftwood, korkbark och hygrolon. Troligen inte så mycket av det sistnämnda. Jag har också köpt 2-komponent lim (elastopour) och humus som jag kommer använda för att täcka ev mellanrum med men det blir nästa steg.
20220319_093959[1].jpg

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: All in

Inlägg av JMild » 19 mar 2022, 10:27

Nästa steg var att lägga dit bottenglaset på min underdel. De två hålen (mitten av trädstammen och dräneringshålet) matchade mina borrade hål i understativet perfekt... puh!
20220317_063658[1].jpg
Jag skruvar dit genomföringen till dräneringen och jag har bestämt att vattendjupet i den lilla vattenpölen som ska vara på en liten del av bottenytan inte kommer vara djupare än 5 cm. Kul att limma PVC igen men det luktar att det är hälsovådligt och barnen är inte så imponerade när jag PVC limmat utifrån den fräna doften. Det finns ju en packning men jag väljer att säkra med silikon också för att vara på den säkra sidan.
20220317_064733[1].jpg
Nästa steg är att limma fast "trädstammen" i mitten men jag tänker inte limma sidorna eller toppen förrän jag har gjort färdigt the hardscape. Det är så smidigt att komma åt det från alla sidor. Jag har med flit ännu inte beställt skjutglasen för även om jag har räknat på hur stora de borde bli vill jag inte chansa utan kommer mäta och beställa dem när väl övriga burken är limmad.

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster