Kalles 1300l burk

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Kalle_G
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 sep 2018, 12:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Malmö
Har gillat: 18 gånger
Blivit gillad: 20 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Kalles 1300l burk

Inlägg av Kalle_G » 03 apr 2021, 23:49

Hej!

Jag tog Ricard på orden och tänkte lägga upp min burk här på forumet. Blev nyligen medlem i föreningen, har mest blivit facebookhäng tidigare (och fortfarande). Men forum är guld värt och något som FB inte kan ersätta.

Jag har väldigt lite erfarenhet av grodor, har inga för tillfället heller. Men jag jobbar på det! När jag väl hade bestämt mig för att skaffa grodor så fick jag också för mig att jag skulle bygga ett stort terrarium åt dem först. Och det blev ett ganska långt och utdraget projekt. Började nog bygget för drygt ett år sen och jag började plantera det i november 2020.

Jag tänkte egentligen bara lägga upp en massa bilder från bygget och fram tills dagens datum utan så mycket snack. Undrar någon något så är det bara att hojta till.

Kort om burken. Den är 120cm bred, 120cm hög och 90cm djup. Duskpump och dysor, hemmabyggd fogger. 10st Uhop 20W lister dimmade av mikrokontroller och mosfetkretsar. Mikrokontrollern styr även övrig elektronik och jag är på gång att installera lite sensorer också. Ska plantera lite fler bromelior och någon större Philodendron, sen tror jag den börjar bli redo för grodor. Kommer också börja fylla ut med mindre orkidéer så smått efterhand.

Grodplanerna är än så länge Ranitomeya, någon art som kan föda upp sina egna yngel.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kalles 1300l burk

Inlägg av FrankD » 04 apr 2021, 00:37

Jag är förälskad. Inget konstigt egentligen, men jag är förälskad i en burk. :o

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kalles 1300l burk

Inlägg av RicardH » 04 apr 2021, 08:19

Deeeeeeeet är vad jag kallar entré!
Mandelstam - man vet inte riktigt var man skall börja! Men ok. Till att börja med tror jag du gjort dig själv en enorm tjänst när du la ner jobbet och posta dina bilder här. De finns kvar, och du kommer när månaderna blir år att kunna gå tillbaka och se hur saker steg för steg utvecklar sig, både till det bättre men också ibland när man testar något som inte funkar, till det sämre. Men det är där vi lär oss. När vi gör om och det blir rätt. Detta projekt är verkligen en fest i kreativitet, spännande egensinniga lösningar (du verkar ha använt tyg och slang som du ”slaggat” med cement/betong, och vad du har i botten under allt, det har jag aldrig stött på tidigare) och med elektroniska kunskaper som tjänar dig väl i denna hobby! Kan inte säga det bättre än Frank redan gjort: och det är inga konstigheter egentligen. Det är det inte. Jag är förälskad. I en burk. I Malmö. Behöver söka hjälp! 🤭🤪😂
(nu måste jag hämta mig, men sen kommer det nog en del frågor ...)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Kalle_G
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 sep 2018, 12:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Malmö
Har gillat: 18 gånger
Blivit gillad: 20 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kalles 1300l burk

Inlägg av Kalle_G » 04 apr 2021, 13:56

Haha, tack för uppskattningen mina herrar!

Jag kan sprida lite ljus över vissa delar i det hela. "Trädstammen" är gjord av fleecefiltar från ikea som är doppade i cementvälling. Fick idén när jag satt och kollade på inspirationsbilder från regnskogar och såg alla enorma stödrötter och sedan såg någon youtubevideo där någon gjorde krukor av gamla handdukar dem doppade i cement/betong och hängde över en spann och lät torka. Det är något med sådana träd med dessa stödrötter som ser ut som draperat tyg, har lite samma "flyt" i rörelserna. Jag experimenterade en del med färgning av cementen, jag använde järnvitriol för att få till lite rostig färg men sen använde jag en del utblandade akrylfärger. Sist förseglade jag det hela med vattenglas (förenas kemiskt med cementen och både förseglar den och sänker pH).

"Stenväggen" är gjord i hypertufa (cement+torv+vermiculite) med kärna av frigolit. Det är ett fantastiskt material om man vill göra lite fejkstenar, klippor osv. Väldigt lätt och vermiculiten ger lite glimmer till ytan, precis som man ser i vittrad granit t ex. När den är nästan hård men fortfarande lite våt och kall kan man gå över ytan med stålborste och få en väldigt fin struktur. Går även att karva i den med verktyg för att få in lite linjer, sprickor osv.

Substratet är pimpsten blandat med biokol. Håller en väldigt stabil struktur med mycket luft samtidigt som kolen och pimpstenen håller mycket fukt och vatten. Jag jobbar som landskapsarkitekt och har fått idén därifrån då det används mycket i planteringar på tak, i skelettjordar för träd osv.

Som dräneringslager använder jag en dräneringsmatta för gröna tak. Det är en plastmatta med "koppar" med en geotextil limmad på bägge sidor.

Resten har ni nog sett innan, det är xaximpaneler och xaximstammar, kork, bitar av torvblock, ekgrenar, osv.

Användarvisningsbild
pelleg
Inlägg: 294
Blev medlem: 04 apr 2017, 19:31
Började med grodor år: 2017
Ort: Skillinge
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 85 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Kalles 1300l burk

Inlägg av pelleg » 04 apr 2021, 16:15

Ser väldigt snyggt ut ! Man blir ju sugen på att bygga en ny burk ;-)

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kalles 1300l burk

Inlägg av RicardH » 04 apr 2021, 16:23

pelleg skrev:Ser väldigt snyggt ut ! Man blir ju sugen på att bygga en ny burk ;-)
Bring it on!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Kalle_G
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 sep 2018, 12:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Malmö
Har gillat: 18 gånger
Blivit gillad: 20 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kalles 1300l burk

Inlägg av Kalle_G » 04 apr 2021, 21:31

Jag tror jag skrev nåt om att de enda växterna jag saknade var lite fler bromelior och sen lite orkidéer... Ehhmm, det där är nog inte riktigt sant. Finns nog plats för rätt mycket mer spännande i burken.

Gjorde precis en deal med Per Sterlinger om en Philodendron camposportoanum och en annan snäll varelse kommer skicka mig en gratis stickling av Philodendron verrucosum. Kommer nog få trimma en del av dessa när de vuxit till sig men jag tror att det lövverket kommer göra sig bra mot alla små blad och mossa.

Det är också dags att introducera lite städpatruller, jag har inte en hoppstjärt eller gråsugga i burken än, de enda levande varelser jag ser är lite jordkvalster som far omkring.

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 928
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 256 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kalles 1300l burk

Inlägg av Jolo » 13 apr 2021, 13:13

Wow! Ett otroligt läckert bygge. Grymt imponerad.
/ Johan

Användarvisningsbild
Kalle_G
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 sep 2018, 12:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Malmö
Har gillat: 18 gånger
Blivit gillad: 20 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kalles 1300l burk

Inlägg av Kalle_G » 14 apr 2021, 18:32

Jolo skrev:
13 apr 2021, 13:13
Wow! Ett otroligt läckert bygge. Grymt imponerad.
Tack! :)

mercanshusse
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 22 jun 2009, 18:38
Började med grodor år: 1994
Ort: Skövde
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Kalles 1300l burk

Inlägg av mercanshusse » 17 apr 2021, 18:10

Helt magiskt. Grymt imponerad 💪🏻

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster