Emanuels grodor

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av emanuelkarl » 18 jul 2021, 17:02

Gusaverhed skrev:
18 jul 2021, 15:53
Okej, har hört likande som du beskriver. Vackra och spännande grodor med fint drillande ljud.
Jag har själv 7st amazonica arena i mitt stora.

Bra att veta, ska du till groddagen?
Om den blir av kommer jag garanterat
Parabola skrev:
18 jul 2021, 16:09
emanuelkarl skrev:[quote=Parabola post_id=58794 time=<a href="tel:1626612070">1626612070</a> user_id=1489]
emanuelkarl skrev:Här kommer en liten youtubevideo från djurrummet.

https://www.youtube.com/watch?v=4RWbJ50 ... antulaNest

Nu går det undan med smågrodor, 2 azureus och en amazonica har varit på land ett tag, och igår/idag gick 3 vittatus och ytterliggare 2 amazonica upp på land, många leucomelas Guyana Banded samt fler amazonica och vittatus är på god väg.
Trevligt klipp! I klippet sa du att man kunde kontakta dig via insta. Men det går tydligen inte om du inte följde mig.

Skickat från min SM-A415F via Tapatalk
Har fått meddelanden från folk som jag inte följer tidigare, de dyker upp i meddekandeförfrågningar för mig. Säker på att det inte går? Ska självklart följa dig men vill gärna testa först så jag vet
Du måste inte följa mig. Jag kan ju även skriva till dig här.

Skickat från min SM-A415F via Tapatalk
[/quote]
Har följt dig nu, ville bara testa hur det funkar. Det var skumt, jag har som sagt fått många meddelanden från folk jag inte följer. Ska kolla igenom mina inställningar
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av emanuelkarl » 02 aug 2021, 15:28

Skärmavbild 2021-08-02 kl. 14.30.18.png
Här kommer en till bild från grodrummet. Detta är mitt terrarium till Dendrobates leucomelas Guyana Banded. Överväger att även ha någon Ranitomeya i detta terrariet i höst, kanske på groddagen. Lite osäker på vilken, hade helst velat ha någon som matar sina yngel med foderägg, men imitator antar jag går bort på grund av territorialitet, så antagligen sirensis eller vanzolinii.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av emanuelkarl » 04 apr 2022, 20:03

Tänkte uppdatera er lite här.

Mitt senaste projekt, och troligen det sista nya display-terrariet inom de närmsta 1-3 åren. Har väldigt ont om plats i dagsläget, och vill inte utöka samlingen med fler grodarter innan gymnasiet. Däremot har jag såklart en del annat pyssel. I helgen tänkte jag till exempel plantera om min Azureus-burk.

Nog med tjat. Detta är ett 65*35*45. Bakgrunden är hygrolon limmad platt på glaset, lampan är en vanlig exo terra compact top (jag har många aroider här, och de gillar "dåligt" ljus och får bleka blad av för mycket), rötterna är mangroverötter som inte är fastlimmade alls. Har inget regnsystem på just denna burken då den står ett par meter från mina andra, så jag sprayar för hand varje dag. Substratet är en blandning av reptilbark, pimpsten och biokol (störst andel bark, minst andel kol).

Burken är ju ganska nyplanterad, så växtmässigt inte min favoritburk (ännu), men invånarna är överlägset mina favoriter i rummet. Det är 5 stycken Ranitomeya reticulata, minst en hane som kväker för full hals hela tiden. Jag kanske delar på gruppen när jag kan könsfördelningen, eller så fortsätter jag ha dem i grupp om det fungerar.

Växter:
Begonia chlorostricta Green Form
Begonia elaeagnifolia Schulzei
Begonia prismantocarpa
Ficus pumila Quercifolia
Macodes petola
Marcgravia sp. Costa Rica
Marcgravia umbellata
Monstera obliqua Peru
Någon Neoregelia
Philodendron Burle Marx Fantasy
Philodendron camposportoanum
Philodendron gigas
Philodendron Glorious (gloriosum x melanochrysum)
Philodendron lupinum
Philodendron ornatum
Rhaphidophora korthalsii
Selaginella unicata
Vriesea ospinae
"Thailandrankan" från Bengt (skulle kunna vara någon i Pothos-släktet, ej att förväxla med gullrankans engelska namn)
Lite lite javamossa

Skärmavbild 2022-04-04 kl. 19.43.35.png
Skärmavbild 2022-04-04 kl. 19.44.03.png
Skärmavbild 2022-04-04 kl. 19.40.09.png
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
Tjalle
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 27 jun 2016, 23:55
Började med grodor år: 2015
Ort: stockholm
Har gillat: 71 gånger
Blivit gillad: 26 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av Tjalle » 07 apr 2022, 13:56

emanuelkarl skrev:
04 apr 2022, 20:03
Tänkte uppdatera er lite här.

Mitt senaste projekt, och troligen det sista nya display-terrariet inom de närmsta 1-3 åren. Har väldigt ont om plats i dagsläget, och vill inte utöka samlingen med fler grodarter innan gymnasiet. Däremot har jag såklart en del annat pyssel. I helgen tänkte jag till exempel plantera om min Azureus-burk.

Nog med tjat. Detta är ett 65*35*45. Bakgrunden är hygrolon limmad platt på glaset, lampan är en vanlig exo terra compact top (jag har många aroider här, och de gillar "dåligt" ljus och får bleka blad av för mycket), rötterna är mangroverötter som inte är fastlimmade alls. Har inget regnsystem på just denna burken då den står ett par meter från mina andra, så jag sprayar för hand varje dag. Substratet är en blandning av reptilbark, pimpsten och biokol (störst andel bark, minst andel kol).

Burken är ju ganska nyplanterad, så växtmässigt inte min favoritburk (ännu), men invånarna är överlägset mina favoriter i rummet. Det är 5 stycken Ranitomeya reticulata, minst en hane som kväker för full hals hela tiden. Jag kanske delar på gruppen när jag kan könsfördelningen, eller så fortsätter jag ha dem i grupp om det fungerar.

Växter:
Begonia chlorostricta Green Form
Begonia elaeagnifolia Schulzei
Begonia prismantocarpa
Ficus pumila Quercifolia
Macodes petola
Marcgravia sp. Costa Rica
Marcgravia umbellata
Monstera obliqua Peru
Någon Neoregelia
Philodendron Burle Marx Fantasy
Philodendron camposportoanum
Philodendron gigas
Philodendron Glorious (gloriosum x melanochrysum)
Philodendron lupinum
Philodendron ornatum
Rhaphidophora korthalsii
Selaginella unicata
Vriesea ospinae
"Thailandrankan" från Bengt (skulle kunna vara någon i Pothos-släktet, ej att förväxla med gullrankans engelska namn)
Lite lite javamossa


Skärmavbild 2022-04-04 kl. 19.43.35.png
Skärmavbild 2022-04-04 kl. 19.44.03.png
Skärmavbild 2022-04-04 kl. 19.40.09.png
Ser fint ut Emanuel. Gissar att du kommer få många plantor slå i taket inom kort, men det är ju bra då kan man ta sticklingar :D

Jag köper gärna en stickling från B. chlorosticta av dig när den vuxit till sig, om du vill sälja 😊
Allt gott

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av emanuelkarl » 07 apr 2022, 15:26

Tjalle skrev:
07 apr 2022, 13:56
emanuelkarl skrev:
04 apr 2022, 20:03
Tänkte uppdatera er lite här.

Mitt senaste projekt, och troligen det sista nya display-terrariet inom de närmsta 1-3 åren. Har väldigt ont om plats i dagsläget, och vill inte utöka samlingen med fler grodarter innan gymnasiet. Däremot har jag såklart en del annat pyssel. I helgen tänkte jag till exempel plantera om min Azureus-burk.

Nog med tjat. Detta är ett 65*35*45. Bakgrunden är hygrolon limmad platt på glaset, lampan är en vanlig exo terra compact top (jag har många aroider här, och de gillar "dåligt" ljus och får bleka blad av för mycket), rötterna är mangroverötter som inte är fastlimmade alls. Har inget regnsystem på just denna burken då den står ett par meter från mina andra, så jag sprayar för hand varje dag. Substratet är en blandning av reptilbark, pimpsten och biokol (störst andel bark, minst andel kol).

Burken är ju ganska nyplanterad, så växtmässigt inte min favoritburk (ännu), men invånarna är överlägset mina favoriter i rummet. Det är 5 stycken Ranitomeya reticulata, minst en hane som kväker för full hals hela tiden. Jag kanske delar på gruppen när jag kan könsfördelningen, eller så fortsätter jag ha dem i grupp om det fungerar.

Växter:
Begonia chlorostricta Green Form
Begonia elaeagnifolia Schulzei
Begonia prismantocarpa
Ficus pumila Quercifolia
Macodes petola
Marcgravia sp. Costa Rica
Marcgravia umbellata
Monstera obliqua Peru
Någon Neoregelia
Philodendron Burle Marx Fantasy
Philodendron camposportoanum
Philodendron gigas
Philodendron Glorious (gloriosum x melanochrysum)
Philodendron lupinum
Philodendron ornatum
Rhaphidophora korthalsii
Selaginella unicata
Vriesea ospinae
"Thailandrankan" från Bengt (skulle kunna vara någon i Pothos-släktet, ej att förväxla med gullrankans engelska namn)
Lite lite javamossa


Skärmavbild 2022-04-04 kl. 19.43.35.png
Skärmavbild 2022-04-04 kl. 19.44.03.png
Skärmavbild 2022-04-04 kl. 19.40.09.png
Ser fint ut Emanuel. Gissar att du kommer få många plantor slå i taket inom kort, men det är ju bra då kan man ta sticklingar :D

Jag köper gärna en stickling från B. chlorosticta av dig när den vuxit till sig, om du vill sälja 😊
Allt gott
Hör av mig om det blir något på den i framtiden. Den växte himla snabbt i början men nu har jag inte fått ett enda blad på månader. Förhoppningsvis kommer den igång till sommaren.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av emanuelkarl » 18 jun 2022, 13:04

Grodrummet börjar ta sig. Kanske går att knö in någon tumnagel någonstans, men annars är jag ganska nöjd. Senaste tillskottet är fyra Epipedobates anthonyi Rio Daule, a.k.a. Göteborgare. Där är minst en hane som spelar för fullt.
Skärmavbild 2022-06-18 kl. 11.47.33.png
Här är rummet där jag spenderar dagarna. Det finns även ett till terrarium, reticulata-burken, till vänster som inte syns på bilden.
Skärmavbild 2022-06-18 kl. 11.48.38.png
Närbild på mina tre största, snyggaste burkar. Epipedobates anthonyi Rio Daule till vänster, Phyllobates vittatus och Ranitomeya amazonica Franska Guyana i mitten, Dendrobates leucomelas Guyana Banded till höger.
Skärmavbild 2022-06-18 kl. 11.48.07.png
Samlingen har börjat expandera utanför rummet. I ställningen till vänster har jag Azureus där uppe och egenuppfödda smågrodor där nere. På byrån längst till höger har jag två ögonfransgeckor.
Skärmavbild 2022-06-18 kl. 11.49.40.png
Närbild på akvarieställningen som jag fick av min pappas kompis som städade sitt garage. Dessa små burkarna är ju såklart inte i närheten av lika snygga som mina stora, men jag är ändå rätt nöjd med hur de blev. Jag kan sitta hur länge som helst och glo på småttingarna som hoppar runt där nere.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Emanuels grodor

Inlägg av FrankD » 18 jun 2022, 14:10

Wow, riktigt snyggt!

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av emanuelkarl » 15 jul 2022, 12:31

Vad är fredagkvällen utan lite youtube?

Här kommer en nyinspelad video där jag visar upp hela grodsamlingen och alla mina terrarium. Den har premiär 21:00 ikväll, kom gärna in i chatten och säg hej, men den kommer givetvis gå att se på kanalen i efterhand också.

https://www.youtube.com/watch?v=nTjA2yy ... antulaNest
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av emanuelkarl » 22 jul 2023, 21:52

Tydligen var det ett tag sedan jag uppdaterade den här tråden. I förra inlägget gjorde jag reklam för det årets "Frog Room Tour" på min YouTube-kanal, och idag har det gått så lång tid att jag hunnit lägga ut detta årets upplaga. Känn dig fri att kolla in den om du har en kvart av din tid över, och prenumerera gärna på kanalen.

https://youtu.be/GzvfHvCUen0
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Barbaren
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 maj 2023, 21:18
Började med grodor år: 2019
Ort: Oslo
Har gillat: 7 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av Barbaren » 26 jul 2023, 16:53

Glorisium !! :geek: En av mine favoritter helt klart. Fin burk Emmanuel.

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster