Gröngöling funderar

Presentera ditt terrarium här!
Ssl
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 aug 2015, 15:10
Började med grodor år: 2015
Ort: Stockholm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Gröngöling funderar

Inlägg av Ssl » 25 aug 2015, 16:08

Hej!

Sara heter jag och jag har precis blivit medlem på det här trevliga forumet och det här är mitt första inlägg. Nu är det så att jag har blivit helt besatt av tanken på att bygga ett fint regnskogsterrarium där jag till slut kommer kunna ha pilgiftsgrodor. Variant ej bestämd ännu. Jag besökte en reptilmässa i vintras och har nu bestämt mig för att påbörja planeringen av mitt terrarium. Jag försöker nu dyka in i denna hobby och upptäcker att den är snårigare än den regnskog jag vill återskapa. Jag har i några veckor googlat planlöst och läst på forumet och i alla fall skapat mig ett hum om vad jag borde lära mig innan jag kan sätta min plan till verket. Igår satte jag ihop en liten planeringstavla för att kartlägga mitt nyfunna intresse.

Nu tänkte jag rikta mig till er och se om ni skulle vara intresserade av att hjälpa mig komma igång med projektet. Just nu så letar jag efter en lägenhet och jag vill inte sätta igång innan jag flyttar så jag passar på att förbereda mig så mycket jag kan innan dess.

Jag har tänkt mig att placera burken på en kraftig byrå med toppmåtten 50x110 cm och utgå från den i mitt bygge. Jag vill helst ha ett terrarium helt i glas utan några luckor som till exempel exo-terras. Min far byggde akvarium i sin ungdom så han kan hjälpa mig sätta ihop ett som passar. Jag vet dock inte vilka mått jag vill ha, jag vet inte hur man brukar göra med det utvändiga som man vill dölja så gott det går. Jag vill väldigt gärna ha en vattendel där det ska finnas några fiskar av något slag.

Jag vill tydliggöra att jag aldrig tidigare har ägnat mig åt något liknande så jag börjar från ruta ett nu, jag hoppas att ni kan ha överseende med min okunskap och bristande terminologi när ni läser mitt inlägg.
planering.jpg
Planeringstavlan

Jag har tänkt mig lapparna som områden som jag behöver lära mig om och när jag känner att jag har lärt mig nog om det ämnet så plockar jag ner lappen från tavlan och sätter in den information jag har hittat i en pärm så att jag kan gå tillbaka och läsa ifall jag glömmer någonting. Jag vill verkligen försöka återskapa en regnskogsmiljö så fint jag bara kan och det får ta flera år om det är så, ju mer fix desto roligare tycker jag. Jag vet att det förmodligen vore mer förnuftigt att starta med ett litet terrarium och utan avancerade detaljer, men då kommer jag antagligen min passion avta så jag väljer att börja stort och låta det ta den tid och de engagemang det nu må ta.


Eftersom lapparna kanske inte är så lätta att läsa:

-Vattenfall
-Bakgrundsmaterial
-Yttermått
-Dränering
-Belysning
-Värme
-Mossa
-Fiskar
-Blommande växt 1, 2, 3
-Avgränsning mellan vattendel och landdel
-Foder
-Vattenväxt 1, 2, 3
-Fogskum
-Grodor
-Klätterväxter
-Duschsystem
-Vattenbotten
-Stenar
-Porslinsgrodan
-Reningssystem (?)
-Stock
-Växter på stock
- Ghiblifigurerna
-Fogger
-Botten på land
-Vattendjup
-Vatten

Lappen "porslinsgrodan" och "ghiblifigurerna" är två saker som jag funderar på att ha i mitt terrarium, framförallt porslinsgrodan då. Jag vet inte om det går att ha något sånt i burken eller om det kan skada miljön eller grodorna. Jag köpte den i Kina och den verkar vara av porslin, trä och en liten metallskiva.
20150825_160424.jpg
Porslinsgrodan
Finns det något som ni önskar att någon hade berättat innan ni satte igång med erat första terrarium? Har ni några tips och tankar kring mitt projekt och nyvunna intresse? Det vore guld värt för mig om ni ville dela med er av era funderingar!

Tack för att ni har orkat läsa igenom hela mitt inlägg!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Gröngöling funderar

Inlägg av FrankD » 25 aug 2015, 16:46

Hej och hjärtligt välkommen!
Ssl skrev:Just nu så letar jag efter en lägenhet [...]
Det kan jag tyvärr inte hjälpa till med. :D

Skämt åsido, i Stockholm med omnejd finns en hel del erfarna grodfantaster. Det första jag skulle rekommendera är att göra ett hemma hos-besök hos någon av dem. Det andra är att besöka groddagen 31/10 och faktiskt komma kvällen innan då det som vanligt kommer att bli en massa snack.

Har inte mycket tid nu (ingen alls egentligen), så jag kan inte ge utförliga svar. Vattenfallet är något man bör fundera på två gånger. För det första finns det inte så många vattenfall där de flesta dendrobatider lever och för det andra är det inte lätt att få till ett vattenfall på ett bra sätt, främst pga att det snabbt blir för blött i terrariet. Dessutom tar det plats som grodorna inte har nytta av (om du inte vill ha arter som gillar rinnande vatten). Om du bestämmer dig för att ha ett vattenfall bör terrariet vara så stort som möjligt. En bottenyta på 50x110 kan funka men det är på gränsen, tycker jag. Man kan göra mycket annat med den plats ett vattenfall tar.

Ett köp som du garanterat inte kommer att ångra är grodbibeln. Se under Nyttigheter/Boktips. Den besvarar fler frågor än du har. ;)

Ssl
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 aug 2015, 15:10
Började med grodor år: 2015
Ort: Stockholm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Gröngöling funderar

Inlägg av Ssl » 25 aug 2015, 17:05

Tack för svaret! Jag ska beställa boken, den verkar rekommenderas av många. Vattenfallet känner jag mig i det stora hela mycket tveksam till så det är nog bäst att jag skippar det helt enkelt :)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Gröngöling funderar

Inlägg av PatrikNo » 25 aug 2015, 17:19

Det jag skulle ha gjort när jag började är att börja enkelt och inte en stor burk på en gång. Man lär sig mycket av en lite burk säg som tex ET 30x30x45 eller 45x45x60.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
StyrbjörnK
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 05 mar 2013, 20:07
Började med grodor år: 2012
Ort: Kungsbacka
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Gröngöling funderar

Inlägg av StyrbjörnK » 25 aug 2015, 20:33

Välkommen!

Håller nog med frank om att vattenfall kan vara värt att skippa vid första bygget, trots sin charm ;)

När det gäller storlek på burk har den ingen betydelse om du bara fixar mattillverkningstekniken (långt ord) vilken kan vara lite knepig till en början enligt mig... Men absolut inte omöjligt! Om du ska ha fogskum till bakgrund bör du stryka silikon där du tänker ha fogskum då den släpper från glas efter kort tid pga fukt osv. Mot silikon fäster det bättre. Jag tycker nog att man kommer långt utan fogskum men man kan göra riktigt fräcka grejer med det! :)
Jag hade ett stort kar igång med vattendel osv, där hade jag clownkillis utan problem, de tog hoppstjärtar och annat som trillade ner i vattnet. Jag hade ett vattendjup på ca 10 cm. Provade med kardinaltetror men de trivdes inte. Man kan ju prova t.ex Rasbora släktet som fisk, de är i alla fall små men om du väljer att ha en större vattendel är det nog bara att välja. Man bör dock ha i åtanke att pH värdet kommer vara lågt pga torv och xaxim som försurar vattnet vid kontakt.

Hoppas det går vägen med lägenheten!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Gröngöling funderar

Inlägg av JMild » 25 aug 2015, 20:39

Om du kollar min tråd Ny grodhylla har du en 120*50*70 burk med en del av de features du letar efter. Jag vill dock instämma i att egentligen börja mindre, jag började med 30*30*45 för att sedan gå till 60*45*60 för att gå till 60*50*70 för att gå till 120*50*70. Även om jag läst tonvis inför varje ny burk är den egna erfarenheten mest värd för mej.

Ssl
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 aug 2015, 15:10
Började med grodor år: 2015
Ort: Stockholm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Gröngöling funderar

Inlägg av Ssl » 26 aug 2015, 09:08

Tack för era svar! :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Gröngöling funderar

Inlägg av mats_wikstrom » 26 aug 2015, 20:25

hehe. det där med att börja smått är inte min melodi. man har ändå för stora växter till en början. trångt och eländigt blir det :D men det blir det ju isf om man börjar med en stor burk också. det lönar sig kanske mest att undvika att genast plocka i all det där man tror man vill ha. less is more helt enkelt. Tipset ja: sticklingar som rotar sig och börjar växa där de vill är nästan att föredra före stora åbäkiga krukplantor. Och att använda bromelior som inte blir så stora. där är kanske mina fem cent. vattenfall är jag inte så förtjust i, men nog rinnande vatten.

Ssl
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 aug 2015, 15:10
Började med grodor år: 2015
Ort: Stockholm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Gröngöling funderar

Inlägg av Ssl » 26 aug 2015, 21:25

Tack, bra tips med växterna! Jag tänkte sätta in en växt i taget och se hur dom klarar sig och hur det ser ut, eftersom jag inte är speciellt stressad och dessutom är en rätt fattig student så vore det trevligt att kunna dela upp terrariet i flera små steg med mindre inköp varje månad då. Jag tänker att grodorna är det absolut sista steget och att jag vill ha det fint med alla växter innan. Tänker jag fel? Går det att sätta in en efter en långsamt eller måste det ske snabbt?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Gröngöling funderar

Inlägg av FrankD » 26 aug 2015, 22:08

Nej, du tänker inte fel, det går bra att sätta in växterna allt eftersom. Och att vänta med grodorna tills allt fungerar bra är det bästa man kan göra.

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster