Ullas hörnburk

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Ullas hörnburk

Inlägg av UllavL » 18 jan 2014, 18:08

Hej!
Efter att ha kännt att jag tagit mig vatten över huvudet ett hundratal gånger och skaffat många nya grå hår börjar min första "riktiga" burk äntligen bli klar. Nu har jag bara huvudbry över grodinvånarna i den.

Burken är en ihopslagning av innehållet i ett gammalt akvarium och terrarium som inte fick plats i en flytt. Landdelen är på 800 l, vattendelen på 180 l.

Bild

Storlek: Lite konsiga mått eftersom den är trekantig i formen (men med avhuggna hörn). Framsidan är i alla fall 120 cm, höjd 150 (100 cm för landdelen). Djupet på landdelen är drygt 45 cm. Totalt är vattendelen på drygt 180 l och luftdelen på 800 l. Bilden visar "bottenplattan", landdelen är cirka 20 cm grundare.
Bild


Fukt:
*Regnsystem med sju dysor.
*En pump under burken som via pvc-rör pumpar upp vatten till toppen av burken där den rinner ner i ett vattenfall på vänster sida. På höger sida leds den ut i ett sönderborrat pvc-rör som droppar vatten längs högerväggen. Det finns dessutom en liten vattensamling längst upp där en rökmaskin går igång då och då på kvällarna.

Dimman "rinner ner" längs vattenfallet.
Bild


Belysning: helsikes mycket från Dusk.
Neoregelia nära ljusramperna
Bild


Väggar: Stommen för vattenfallet är xps-cellpast som jag format, ”målat” med svart silikon, tryckt fast xaximströ och små lerskifferstenar på. På övriga tomma glasrutor sitter blandade material, epiweb, ben’s lera, xaxim mm.


Botten: Primärt minilekakulor, lite torvpellets, kokosströ och löv. I botten lever också små hoppstjärtar.


I landdelen skulle jag vilja ha en eller två sorters pilgiftsgrodor, men jag är osäker på vilka. Finns några utmaningar:
*De får inte vara för svåra, har bara haft akvatiska amfibier förrut. Däremot har jag läst mycket här om pilgiftsgrodor så jag är litegrann erfaren i teorin...
*Övriga lägenhetens befolkning uppskattar inte deras skönsång. Måste vara relativt tysta!
*Funderar på om bottendelen är lite för blöt. Bara en liten yta som torkar upp, resten är alltid mer eller mindre fuktig. På väggarna finns det dock gott om ställen som nästan alltid är torra, eller torkar mycket snabbt efter att regnsystemet varit igång.
*Övergången mellan land och vattendel kan vara något utmanande att ta sig upp från. Det finns gott om ställen att klättra på, men det finns inte precis överallt.


Vattenlinjen
Bild


De två sorter jag funderat på är ett par av Dendrobates tinctorius och en grupp av Ranitomeya amazonica eftersom (enligt pilgiftsvärldens samlade forumvisdom):
*Båda sägs vara relativt tysta
*Arterna ska funka bra tillsammans i en någotsånär stor burk
*Arterna ska vara relativt bra nybörjararter.

Mina funderingar kring respektive art är:
Dendrobates tinctorius:
*Är ju mer bottenorienterad, kommer de tycka det är för vått?
*Vad tror ni om chansen att de är för klumpiga och inte klarar att ta sig upp om de ramlar ner i vattnet?

Ranitomeya Amazonica:
*Eftersom jag är ganska oerfaren, kommer jag att få problem med att de inte får tillräckligt med mat när burken är stor och de är små?

De våtare regionernas invånare
Bild


Råd och åsikter välkomnas med öppna armar! :)

ulla
Senast redigerad av 2 UllavL, redigerad totalt 14 gång.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ullas hörnburk, huvudbry kring grodval

Inlägg av FrankD » 18 jan 2014, 19:18

Svårt att säga om det skulle funka med båda arterna. Jag har aldrig försökt. I alla fall behövs tillräckligt med mat. Tinctorius är en väldigt matglad (= glupsk) art.

En viktig punkt är att det inte bör vara för blött. En gissning är att du pga dimman och vattenfallet nästan inte behöver vattna med regnsystemet alls, t.ex. varannan dag. Bra ventilation kommer att vara viktig för att det inte ska vara blött under en lång tid.

Det är lite svårt att se hur övergången vatten-land ser ut men normalt är det inga problem för grodorna att ta sig ur vattnet.

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 52 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Ullas hörnburk, huvudbry kring grodval

Inlägg av JMild » 18 jan 2014, 20:37

Först måste jag säga att burken ser fantastisk ut. Jag kör Azureus och Benedicta ihop med gott resultat och Benedictorna har ynglat av sig under lång tid så de får nog tillräckligt med mat. Det är svårt att se på bilderna men botten delen (fuktighet och storlek) är även min funderingen. En grupp Ranitomeya och ett par Tincs skulle jag iallafall testa om det är det du önskar.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ullas hörnburk, huvudbry kring grodval

Inlägg av UllavL » 18 jan 2014, 21:07

Tack! :)
Det är droppandet från vattenfallet som gör bottenyttan något blöt, regnet från regnsystemet når aldrig ner dit. Måste ha igång regnsystemet flera gånger om dagen faktiskt för väggarnas skulll, de blir väldigt torra. I alla fall nu innan mossan etablerat sig. Har två runda ventilationhål längst ner på sidofronterna i fram (vid ett av dem sitter en fläkt), en luftspalt i taket längs hela fronten, samt ett ventilationshål i mitten av taket där en fläkt drar ut luft. Det blir aldrig någon imma på glasrutorna.

Ska försöka ta lite bättre bilder av bottendelen imorgon så kan jag få er dom :) Min alternativplan är att enbart köra på en ranitomeya amazonicagrupp eftersom de ändå föredrar väggarna mer. Samtidigt tänker jag att burken är så stor att de kanske försvinner pga sin litenhet?

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Ullas hörnburk, huvudbry kring grodval

Inlägg av MattiasS » 18 jan 2014, 21:50

Väldigt stor och snyggt terrarium, kan flika in att mina "Iquitos" Är överallt i terrariumet oftast är dom nere på markplan för jakt på föda. Hade jag fått välja hade jag tagit phyllobates aurotaenia som andra "art" men dom spelar vilket du inte ville.

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ullas hörnburk, huvudbry kring grodval

Inlägg av UllavL » 19 jan 2014, 13:34

Tack Mattias! Jo, du har rätt, phyllobates aurotaenia blir definitivt för högljudda. Ja tror gränsen för min pojkväns snällhet går vid att tillåta mig odla mat till grodorna, skönsången är nog att utmana ödet för mycket.

Har försökt filma landdelen för att bättre ge en bild av hur stor den är och fuktighetsgraden. Blir det för mycket? Borde jag satsa endast på mer väggorienterad groda?

http://vimeo.com/84509820

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ullas hörnburk, huvudbry kring grodval

Inlägg av FrankD » 19 jan 2014, 15:18

Jag tror (!) att det är för blött för någon av Dendrobatesarterna. I mitt stora terrarium har jag ett område som liknar din bottennivå. När jag hade tinctorius eller leucomelas i terrariet syntes de nästan aldrig där utan bara på torrare platser. Jag kan tänka mig att en Colostethusart tillsammans med amazonica e.dyl. skulle funka mycket bra där men jag vet inte hur mycket de låter.

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ullas hörnburk, huvudbry kring grodval

Inlägg av UllavL » 19 jan 2014, 19:59

Tack Frank! Kollade på colostethusarterna. Verkar vara väldigt få som håller och de som hålls sägs låta en del :)

Jag tänkte experimentera lite med att stänga av vattenfallet delar av dagen så att det kan torka upp mer. Men hur som helst känns det som klokt att börja med en ranitomeyagrupp och ev i framtiden ha också en andra art. Tänker jag rätt/någotsånär klokt?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ullas hörnburk, huvudbry kring grodval

Inlägg av FrankD » 19 jan 2014, 21:30

UllavL skrev:Jag tänkte experimentera lite med att stänga av vattenfallet delar av dagen så att det kan torka upp mer. Men hur som helst känns det som klokt att börja med en ranitomeyagrupp och ev i framtiden ha också en andra art. Tänker jag rätt/någotsånär klokt?
Det tycker jag. Om väggarna blir för torra utan regnsystem nu i början skulle jag fundera på att stänga av dimman och istället hålla dem fuktiga mha lite mer regn. När det har blivit tillräckligt med växtlighet kan regnet reduceras och dimman användas istället.

Tänk på att det helst inte ska vara allt för tjocka och grova mossor överallt om du ska ha Ranitomeyor. De är så små att mossa lätt kan bli besvärlig för dem.

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ullas hörnburk, huvudbry kring grodval

Inlägg av UllavL » 19 jan 2014, 21:43

Tack för råden!

Nej jag har tänkt på mossan, har etablerat ett par olika akvatiska mossor och dammlevermossor som växer väldigt platt mot underlaget. Men man vet ju aldrig hur det ser ut om ett halvår när allt etablerat sig bättre. Tror dock att det kommer finnas gott med ytor som är lättframkomliga. En del ytor är dessutom för mörka och torra/våta för att något ska växa där.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster