Carlsson´s andra terrarium

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av Carlsson » 20 apr 2009, 07:02

Hulteke skrev:Oj oj oj . . . Jag är mäkta imponerad av dina kostruktioner Tomas! Verkligen! Usch! Nu blir man så där sugen på att börja bygga igen, med vattenfall och hela kitet!
Det är "bara" att sätta igång och prova med dina egna idéer, Ricard. Du har ju inte direkt visat oföretagsamhet tidigare.
Ursäkta om jag läste tråden slarvigt men vad är det för material du använder? Skall du först lägga en sealer av svart silikon innan du går vidare?
Jag skrev nog aldrig det, men det är cellplast (typ XPS). Jag funderade på att lägga en sealer över hela men har ändrat mig och kommer bara att lägga silikon i skarvar och vid vattenvägarna. Cellplasten är, så gott som, helt okänslig för fukt.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av LarsÖ » 20 apr 2009, 20:52

Carlsson skrev:Äntligen har tummen lossnat och alla glasbitar är tillskurna och limmade.
Lite småsaker ska fortfarande dit, såsom en uppdelning av "diket" i framkant för en vattenpump.

Bild
Men... vad är det för glädje med den stora volymen outnyttjad under den falska bottnen? Jag har alltid tyckt att om man vill ha en vattenkanal i framkant så kan man ju ha det utan att avstå från hela den bakre reservoiren. Om kanalens bakre vägg inte är limmad mot botten, utan tillåter vattnet att rinna bak, in i tex ett leca-lager, så är det väl ingen nackdel? Det man vill ha om man har cirkulerande vatten är ju ett ordentligt biologiskt filter, dvs en ordentlig mängd poröst material (sand eller leca), och då ser jag ingen bättre lösning än att ha det i den stora bottenytan som finns under den falska bottnen.
Jag vet att Ricard och andra har hängt upp sig på den V-formade variant som jag beskrivit på den gamla hemsidan, men det är fktiskt inte den enda version jag har lekt med under årens lopp...

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av Carlsson » 20 apr 2009, 21:14

LarsÖ skrev:Men... vad är det för glädje med den stora volymen outnyttjad under den falska bottnen? Jag har alltid tyckt att om man vill ha en vattenkanal i framkant så kan man ju ha det utan att avstå från hela den bakre reservoiren. Om kanalens bakre vägg inte är limmad mot botten, utan tillåter vattnet att rinna bak, in i tex ett leca-lager, så är det väl ingen nackdel? Det man vill ha om man har cirkulerande vatten är ju ett ordentligt biologiskt filter, dvs en ordentlig mängd poröst material (sand eller leca), och då ser jag ingen bättre lösning än att ha det i den stora bottenytan som finns under den falska bottnen.
Jag vet att Ricard och andra har hängt upp sig på den V-formade variant som jag beskrivit på den gamla hemsidan, men det är faktiskt inte den enda version jag har lekt med under årens lopp...
Din tanke är i och för sig helt rätt, utrymmet kunde (möjligen bättre) använts till ett biologiskt filter. Orsaken till att jag inte valde det är att jag ville hålla totala vattenvolymen liten samt att det kommer att placeras en värmematta direkt under den falska bottnen. Om detta är feltänkt eller rättänkt eller ingetdera får vi se framöver.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av LarsÖ » 20 apr 2009, 22:09

Carlsson skrev:[Din tanke är i och för sig helt rätt, utrymmet kunde (möjligen bättre) använts till ett biologiskt filter. Orsaken till att jag inte valde det är att jag ville hålla totala vattenvolymen liten samt att det kommer att placeras en värmematta direkt under den falska bottnen. Om detta är feltänkt eller rättänkt eller ingetdera får vi se framöver.
Ja, det blir intressant att höra vad du kommer fram till. Jag ser ingen nackdel i att vattenvolymen är så stor som möjligt (det är märkligt hur fort vattnet avdunstar även i ett "tätt" terrarium).

Och värmemattan: Tja , blir det inte jämnare värme om den kontrollerar värmen över vattenfasen?

Men som sagt: alla erfarenheter är av värde, så håll os informerade!

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av Carlsson » 20 apr 2009, 22:18

LarsÖ skrev:Ja, det blir intressant att höra vad du kommer fram till. Jag ser ingen nackdel i att vattenvolymen är så stor som möjligt (det är märkligt hur fort vattnet avdunstar även i ett "tätt" terrarium).

Och värmemattan: Tja , blir det inte jämnare värme om den kontrollerar värmen över vattenfasen?

Men som sagt: alla erfarenheter är av värde, så håll os informerade!

/Lars
I mitt nuvarande terrarium har jag en stor vattenvolym i botten, cirka 10-12 liter, och det gör att bottensubstratet är konstant mycket fuktigt. Avdunstningen är cirka 4 liter per vecka.

I det nya terrariet tänkte jag helt enkelt prova en annan melodi. Funkar det inte så funkar det inte men det är värt att prova. Om inte annat så ger det, som du också säger, erfarenhet. Ett negativt resultat är oftast lika värdefullt som ett positivt, har jag fått lära mig en gång i tiden.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av RicardH » 20 apr 2009, 23:04

LarsÖ skrev:/.../Jag vet att Ricard och andra har hängt upp sig på den V-formade variant som jag beskrivit på den gamla hemsidan, men det är fktiskt inte den enda version jag har lekt med under årens lopp.../Lars
Hej på er. Sorry att det blir lite trådnapping - Lars, du är mer än varmt välkommen att visa fler saker du lekt med under åren! :) Jag har inget emot utan snarare funderar jag i de banorna jag med, viket framgår i min egna exoTerratråd. Utmaningen är alla specialare, så som de där klippsen du använder som distanser eller för att hålla botten-V:et på plast ... Då är kapningen avklarad.

Ser också fram emot fler bilder och delade erfarenheter! :)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av Carlsson » 03 maj 2009, 15:21

Dags för en uppdatering av bygget. Det har gått lite trögt på sistone men nu är det "bara" växterna kvar.

Hela bakgrunden är täckt med xaxim. Botten har först ett lager cocosfiber och sedan xaxim. Övre delen av bakgrunden har bara cocosfiber direkt mot glaset, ska försöka "vattna" på mossa där. Förhoppningsvis kommer det i övrigt att bli naturligt grönt från xaximen. Bäckfåran och vattenfallen är förseglade med silikon och sandade. Stenen på botten är ett lite "svenskt" inslag. I mopanirotens högra del ska det borras ett hål där en bromelia (troligen Fireball) ska monteras. I övrigt blir det bara epifyter (orkidéer och tillandsior) här och där. "Hålet" bakom stenen är tänkt att bli en kompost för småkryp.

Bild

Bild

Bild
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Kimmeh
Inlägg: 168
Blev medlem: 23 nov 2008, 22:48
Började med grodor år: 2008
Ort: Stockholm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av Kimmeh » 03 maj 2009, 16:03

Riktigt häftigt! Gillar själva upplägget av allt :P kan tänka mig det om några om, coolt :P
0.0.3 Dendrobates Leucomelas
0.0.1 Dendrobates Azureus
1.2.0 Lygodactylus williamsi

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av LarsÖ » 03 maj 2009, 16:15

Xaxim-upplägget är bra gjort! Där kommer det att växa saker.
Men din lilla kompost är varken hackad eller malen. Komposter måste ha vissa minimimått för att vara överlevnadssäkra. Ser man till att det vattnas tämligen konstant kan 20x20x20 cm vara tillräckligt, men 30 cm är annars riktmärket. Sen måste man kunna byta ut den efter några månader (6-12), annars blir den bara en klump med svart jord.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av Carlsson » 03 maj 2009, 16:50

LarsÖ skrev:Xaxim-upplägget är bra gjort! Där kommer det att växa saker.
Men din lilla kompost är varken hackad eller malen. Komposter måste ha vissa minimimått för att vara överlevnadssäkra. Ser man till att det vattnas tämligen konstant kan 20x20x20 cm vara tillräckligt, men 30 cm är annars riktmärket. Sen måste man kunna byta ut den efter några månader (6-12), annars blir den bara en klump med svart jord.
OK, det hade jag inte en aaaning om :? .
Tror du att det kan bli någon vidare mikrofauna bara med xaximen?

Kanske gör om "kompost-hålet" till en damm istället, får fundera vidare.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster