Nytt regnskogsterrarie med EpiWeb

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 546
Blev medlem: 25 jan 2010, 20:26
Började med grodor år: 2011
Ort: Ängelholm
Har gillat: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nytt regnskogsterrarie med EpiWeb

Inlägg av johan_86 » 16 aug 2011, 18:26

jäklar vad mossan har tagit sig.
har haft igång mitt ca 3,5 månad och mitt är inte hälften så grönt som ditt.
så du har verkligen lykats

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Nytt regnskogsterrarie med EpiWeb

Inlägg av MattiasS » 16 aug 2011, 18:38

Det är väl inte riktigt mossan utan ett slem/alglager som mossan bildar och som försvinner när den riktiga mossan börjar växa under. Det är vad jag läst om det stämmer kan jag inte garantera.
Men hur som helst mycket snyggt burk.

mattiasl
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 jul 2011, 16:26
Började med grodor år: 2012
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nytt regnskogsterrarie med EpiWeb

Inlägg av mattiasl » 16 aug 2011, 18:48

Tackar för kommentarerna.

Grönt är skönt, men som sagt är det nog inte mossan som börjat växa än utan som Exolyn säger någon slags slem/alger som bildas först. Har också läst det på olika ställen, skulle ta några månader innan mossan kom på riktigt.

Det ska dock försvinna en del krukor, dessutom ska andra grenar och tillbehör in innan det är klart. Är lite på prov nu.

Har inga grodor just nu!

JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 06 sep 2009, 21:49
Började med grodor år: 2008
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nytt regnskogsterrarie med EpiWeb

Inlägg av JMSvenungson » 16 aug 2011, 20:50

mattiasl skrev:JMSvenungson: Ah, det var ju som fan. Dålig koll och impulsköp är en dålig kombination. Jag har den där ett tag till sen byter jag ut den. Tack för infon.
Varsågoda.

Det kan vara en bra kombination då man får prova något nytt ibland. ;)
Om du planterar om den nu så kanske den rotar sig i en kruka istället. När hösten sedan kommer klipper du ned den, lägger den i en förseglad påse och stoppar den i kylfacket i kylskåpet. När våren sedan kommer nästa år tar du fram den och förhoppningsvis har din växt överlevt och kan trivas bra på en fönsterbräda.
Dom klarar sig även i trädgården, året om, ifall läget är rätt.

I övrigt; jag ser att du har en Tillandsia (cacticola?). Det är en epifyt som inte vill vara planterad på det sättet, den kommer bli dränkt och börja ruttna om du inte flyttar den.
Om den kan vara i terrariet överhuvudtaget låter jag vara osagt men om den skall komma att trivas får den inte vara ständigt fuktig. Kanske kan du montera den på någon grenarna? Gärna så den växer vertikalt eller upp och ned så vattnet som samlas mellan bladen kan rinna bort.
//JMS

mattiasl
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 jul 2011, 16:26
Började med grodor år: 2012
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nytt regnskogsterrarie med EpiWeb

Inlägg av mattiasl » 28 aug 2011, 16:15

Tjena folket!

Nu har expo Syd varit, och terrariet har fått invånare! Blev dock inga grodor denna gång, har detta terrarie igång för att se hur det går med en bit regnskog hemma. Sen om sambon vänjer sig så kanske vi kan utöka lite =). Är redan bestämt att sätta in ytterliggare ett, men mindre, terrarie för eventuella ungar till de nya invånarna i framtiden.

Jag tycker det verkar så bökigt med små fodedjur som bananflugor och sånt. Hade några odlingar förut, men de luktade skit och dog ut innan jag hann utnyttja den så mycket. Får besöka någon grodhållare för att lära mig hur det fungerar.

Bilder kommer nedan.

Invånare blev två stycken, ska vara 1.1 Phelsuma Laticauda.
Helt underbara färger på dessa ödlor. Ljusgröna i botten, guldgula stänk på nacken och rygg. Klarröda tecken vid ryggslut och neonblå ögonlock. Tokläckra!

Här kommer iaf bilder hur terrariet ser ut nu:
Bild
Bild
Bild
Ovan: Den ena av ödlorna hade en liten skada på munnen, den är mycket skyggare än den andra och har inte ätit vad jag sett. Ser dock bra ut i övrigt.

Bild
Bild
Bild

Har inga grodor just nu!

mattiasl
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 jul 2011, 16:26
Började med grodor år: 2012
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nytt regnskogsterrarie med EpiWeb

Inlägg av mattiasl » 12 feb 2012, 12:34

En uppdatering.

VM i trådlyftning.

Vill bara uppdatera er ang Epi-web.
Den har tagit sig ypperligt och nu får jag skoga ner då och då.

Nu har det gått 6 månader sedan jag startade terrariet. Såhär ser det ut nu:

6 månader sedan Bild

Nu
Bild



En fråga till er, om det är någon som kan daggeckos här.
Ödlorna har gått ihop sedan ExpoSyd 2011.Aug. En par av Phelsuma Laticauda.
Honan har lagt infertila ägg i flera omgångar och jag har varje gång trott att "nästa gång" blir det riktiga. Men såhär lång tid ska det väl ändå inte ta? Vad gör jag för fel?
Ödlorna har god tillgång till mat + pudrar insekter varannan matning, så gott som fri tillgång till mosad banan eller mango, ibland med "miner-all" i.
Hon lägger äggen alltid synligt, mitt på bamburören eller på glaset. Efter några timmar äter hon upp dem igen.

Bild
Bild

Har inga grodor just nu!

Jhonny2Fingers
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 05 mar 2010, 12:30
Började med grodor år: 1977
Ort: Stockholm
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Nytt regnskogsterrarie med EpiWeb

Inlägg av Jhonny2Fingers » 20 feb 2012, 16:44

Är du säker på att hanen är en hane? Det kan också bero på att han skjuter lös-skott. Om de är unga djur så kan det bero på att de inte har vanan inne!

Jag körde alltid mina phelsumor med olika långa ljustimmar, sänkt ned under vintern och ökade upp på våren till sommaren! Detta kan trigga igång dem! Du kan också prova att separera dem under vintern och släppa ihop dem under vår-sommar...

Hoppas du lyckas få ungar, de är fina djur!
MVH
Ekan

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster