Nu så, efter att ha kletat på hypertufan i omgångar med förstärkning av några rosfria skruvar som armering där jag byggt på lite tjockare är nu det momentet avklarat.
Blandade hypertufan lite på känn men i regel lika delar av perlite/vermikulit,finbetong & solmull/torv. Möjligtvis lite mindre betong än övriga. Ska se om jag inte lyckas få upp en video på hur konsistensen var för dom som undrar.
Första timmarna och någon dag efter så gick jag över bakgrunden och sprejade med vatten för att det inte skulle härda för fort och bli torrsprickor.
Efter att ha gått 3 veckor sen kletet har jag under tiden borrat högra glasväggen för strömtillförsel till pumpen samt en led slinga som ligger på bottenskivan som sen är tätad i båda ändar och sen fått en glasskiva ovanpå som är förseglad med tec7 för att vara helt vattentät.
Sen har jag öven borrat upp den ena modulen med två hål för planterings möjligheter. Samtliga moduler är ihålig den stora på botten för att kunna komma åt tekniken i akvarie delen och dom två övre för att agera krukor med planterings möjligheter men även få till nån typ av mikrofauna i.
Lördagen som var var vi även en sväng till drivveds stället jag har och plockade hela bakluckan full med potentiell inredning. Hittade några som passade riktigt fint med mycket planterings möjligheter så skrotade iden om och bygga ett eget fejk träd.
Stora delen består av 6 olika grenar/rötter som jag skruvat ihop med 75mm rostfri trallskruv.
Så nu var det dags för resterande bakgrund bestående av torv.
Har även fått hem regnsystemet från Stockholm reptiles, installerat det samt pump till vattendelen.
På botten till landdelen ligger det i framkant filtermatta som barriär för substratet bakom som består av torv, sphagnum, bark och löv. Har öven fyllt dom två övre modulerna med substrat nu och planterat. Öven fyllt vattendelen och första fiskarna fått flytta in. Detta skedde runt månadsskiftet april/maj.
Dessa sista bilderna är tagna idag 20/5
Idag tog jag även tag i den mindre burken som står i skåpet under det stora och sågade till två rötter så dom passade i det samt limmade fast torv på bakrutan och vänstra sidan. Men det kommer få fortsätta vara en växtburk/propbox ett tag till.
Skickat från min iPhone med Tapatalk