Regnskog i Åre

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Marcussandell
Började med grodor år: 2013
Blivit gillad: 12 gånger

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av Marcussandell » 13 dec 2023, 06:21

MarcusL skrev:Anthurium gracilis har just haft likadan blomma på en av mina.
Då har vi nog lokaliserat den, det är det närmsta jag kommit med just a.gracilis men bara sett vuxna plantor med frukt på och dom har ju varit betydligt större då.
Tack för hjälp med identifieringen Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Marcussandell

Regnskog i Åre

Inlägg av Marcussandell » 08 apr 2024, 21:03

En hel del har hänt på ett halvår. I o.m. Flytt till ny lägenhet där den stora burken inte hade nån riktigt bra plats så blev det till att skrota den. Men inget ont som inte för något gott med sig, dags för en ny platsbyggd burk med måtten 80x50x125. Så typ samma fotavtryck men lite mer höjd än det förra.
Kom över några fönster från att jobb som skulle kasseras så passade på att ta vara på dom.

Kommer köra samma princip som det förra med en akvariedel i botten på 80 liter och en landdel på 105cm i höjd.
Skippar vattenfallet i detta bygge och satsar på ett regnsystem ist.

Bygga stenar med frigolit bas täckt med hypertufa

Annars blir det pu lim med torv på bakgrunden.

Som bottensubstrat kommer jag köra filtermatta för att få ett dränerande lager.
Kommer även bli en trästam av korkbark antingen i mitten eller till vänster

Blev även lite glas över till att bygga en mindre burk som för nu får agera drivhus som står i skåpet under

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
BildBild

Bild

Det har även tillkommit lite nya växter som ska få husera i detta bygge däribland begonia sp. sarawak, p. micans variegata, p. sodirini & en p. spiritus sancti.

Philodendron sodirini en mini variant av p. sodiroi

Bild
Bild

Begonia sp. Sarawak med sina lite lätt blåskimrande blad.

Bild

Philodendron micans aurea variegata

Bild

Sen en okänd en som började växa i drivhuset som ser lite spännande ut

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Marcussandell

Inlägg av Marcussandell » 20 maj 2024, 22:38

Nu så, efter att ha kletat på hypertufan i omgångar med förstärkning av några rosfria skruvar som armering där jag byggt på lite tjockare är nu det momentet avklarat.
Blandade hypertufan lite på känn men i regel lika delar av perlite/vermikulit,finbetong & solmull/torv. Möjligtvis lite mindre betong än övriga. Ska se om jag inte lyckas få upp en video på hur konsistensen var för dom som undrar.

Första timmarna och någon dag efter så gick jag över bakgrunden och sprejade med vatten för att det inte skulle härda för fort och bli torrsprickor.

Efter att ha gått 3 veckor sen kletet har jag under tiden borrat högra glasväggen för strömtillförsel till pumpen samt en led slinga som ligger på bottenskivan som sen är tätad i båda ändar och sen fått en glasskiva ovanpå som är förseglad med tec7 för att vara helt vattentät.
BildBild

Sen har jag öven borrat upp den ena modulen med två hål för planterings möjligheter. Samtliga moduler är ihålig den stora på botten för att kunna komma åt tekniken i akvarie delen och dom två övre för att agera krukor med planterings möjligheter men även få till nån typ av mikrofauna i.

Lördagen som var var vi även en sväng till drivveds stället jag har och plockade hela bakluckan full med potentiell inredning. Hittade några som passade riktigt fint med mycket planterings möjligheter så skrotade iden om och bygga ett eget fejk träd.
Stora delen består av 6 olika grenar/rötter som jag skruvat ihop med 75mm rostfri trallskruv.

Bild

Bild
Bild

Så nu var det dags för resterande bakgrund bestående av torv.
Har även fått hem regnsystemet från Stockholm reptiles, installerat det samt pump till vattendelen.
På botten till landdelen ligger det i framkant filtermatta som barriär för substratet bakom som består av torv, sphagnum, bark och löv. Har öven fyllt dom två övre modulerna med substrat nu och planterat. Öven fyllt vattendelen och första fiskarna fått flytta in. Detta skedde runt månadsskiftet april/maj.

Bild
Bild
Bild

Dessa sista bilderna är tagna idag 20/5

Bild
Bild
Bild
Bild

Idag tog jag även tag i den mindre burken som står i skåpet under det stora och sågade till två rötter så dom passade i det samt limmade fast torv på bakrutan och vänstra sidan. Men det kommer få fortsätta vara en växtburk/propbox ett tag till.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2019
Har gillat: 37 gånger
Blivit gillad: 94 gånger

Inlägg av emanuelkarl » 27 maj 2024, 13:07

Riktigt snygga stenar du har fått till! Hur har du gjort torvdelen av bakgrunden? Bara silikon och torv rakt på glaset eller någon annan smart lösning?
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
Marcussandell

Inlägg av Marcussandell » 28 maj 2024, 09:45

emanuelkarl skrev:Riktigt snygga stenar du har fått till! Hur har du gjort torvdelen av bakgrunden? Bara silikon och torv rakt på glaset eller någon annan smart lösning?
Tack Emanuel!
Tröttnat på o kladda med silikon så kör med PU lim istället som många amerikaner gör (gorilla glue). Flyter ut över ytan om man limmar direkt på glaset.
Det är ju egentligen samma sak som fogskum fast inte trycksatt, det sväller ju upp 3-4 cm så går att forma det lite eller så trycker man bara till det för att få det platt. Sen byggde jag upp några högre punkter med kärna av frigolit.
Sen härdar det ju på typ 30-45 min så går betydligt snabbare och göra en bakgrund med än silikon.

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"