Om fotografering

Fotografering av terrarium och grodor
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 30 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Om fotografering

Inlägg av LarsÖ » 22 apr 2009, 22:30

Den här forumdelen kallas "fotografering". Bara en av trådarna handlar om detta (tråden "imma på linsen"). Men fotografering i terrarier är trots allt inte alltid så enkelt. Så min fråga är: vad har ni för utrustning, och trix?
/Lars
Nikon D80, Micro-Nikkor 105/2.8
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Om fotografering

Inlägg av PittoresktMangel » 22 apr 2009, 23:50

Jag har en Nikon D40, det vanliga standard objektivet (18-55) och ett 70-300 objektiv med macro, närgräns på 0.95cm. Sen nästa som ska inköpas är ett fast 50mm objektiv med en stor bländare, helst på 1,6. Men jag nöjer mig med 2,4.

Sen trix. Det är bara att vänta. Tillslut så kommer det rätta tillfället och då får man vara snabb med kameran. För hoppningsvis har man rätt inställningar redan då. Sen är stativ väldigt trevligt också. Anledning; du kan använda en större bländare så du slipper använda blixt men får ändå skarpa bilder.

Med vänliga hälsningar.
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 01 jun 2008, 19:55
Började med grodor år: 2003
Ort: Malmö
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Om fotografering

Inlägg av Von Seth » 23 apr 2009, 00:42

Vad är skilnaden mellan 55-200mm och 70-300mm?

ska man ha höga siffror när det handlar om att ta närbilder? (har ingen erfarenhet av lösa objektiv)
Är Varnad Nybörjare

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Om fotografering

Inlägg av PittoresktMangel » 23 apr 2009, 07:35

Siffrorna anger "zoomen", med objektivet inställt på 300 så kommer du mycket närmare än när det är inställt på 70. Man säger att ungefär 35 är "normalt". Men när jag använder min macro så måste jag ha det inställt på 200-300 för macrofunktionen funkar inte under det. Jag måste även ha kameran 95cm från objektet som ska fotas.
Grodor och huggormar

davide82
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 okt 2008, 14:53
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Om fotografering

Inlägg av davide82 » 24 apr 2009, 18:28

Jag har ett 50mm/1.8 och ett 100mm/2,8 Macro när jag fotar i terrariumet.

50/1,8 är nog det mest prisvärda man kan köpa i kameraväg tror jag. Känns plastigt och tråkigt men tar FINA bilder.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Om fotografering

Inlägg av osn » 12 maj 2009, 10:10

Som ni säkert vet så fotograferar jag en hel del grodor. Mestadels i naturen nu för tiden men det ligger många hundra timmars träning i terrarier bakom mina utställningsbilder.

Bild

Jag använder följande utrustning till min systemkamera:

Kamrahus: Canon EOS 5D - Fungerar bra med enklare kamerahus
Blixt: Canon EX550 eller 580EX - fungerar med enklare
Blixt-sko-förlängningskabel - Dyr men mycket bra!
Objektiv: Tamron 90mm/f2.8 - billigt men extremt prisvärt/pålitligt/snabbt/ljusstarkt

Bild
Röd granuliferus i min kompis 100mm minolta macro i Costa Rica

Sammanfattningsvis
Använd ett 90, 100 eller 105mm fast macro objektiv. Tamrons 90mm är det bästa jag testat för det är snabbt. Nikon har ett 105mm med bildstabilisator som ska vara bra också. Sigma har ett som är skarpt men som är lite långsammare.
Fotar man mycket större djur som ex. tinctorius och auratus kan jag tänka mig att ett 50mm eller 70mm macro objektiv kan fungera helt OK men jag använder bara mitt 90mm.

Blixt: extern blixt är nästan måste. Kabelskoförlängningskabel för att kunna ha blixten i handen och styra ljuset + få plats med allt i terrariet. Omnibounce eller diffuseringsskiva som mjukar upp ljuset.

Resten är träning - Har tagit mig många år och jag misslyckas fortfarande ibland :cry:
Bild
Ranitomeya fulguritus - taget i terrarie hemma. Har även bilder på den här arten i det vilda. Mina terrariebilder är minst lika bra.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Om fotografering

Inlägg av PittoresktMangel » 12 maj 2009, 11:04

Dennis:
Har du testat någon ringblixt någon gång? Och i sådana fall, är det med skillnad jämfört med en "normal" blixt?
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Om fotografering

Inlägg av osn » 12 maj 2009, 15:36

Jag har inte testat dem pga att jag inte är nöjd med andras resultat med dem, med ett väldigt vitt intensivt sken med blåstick. Raka motsatsen till vad jag vill ha då jag fotograferar. Det finns säkert inställningar och tillbehör för att åtgärda däremot, är några år sedan jag tittade på dem.

En ringblixt monterar man med ett speciellt fäste på varje objektiv och det fästet är olika beroende på vilken diameter ditt objektiv har. Den är väldigt dyr och känns onödig när en mer standardblixt av modell större ger bra resultat. Däremot kan en ringblixt säkert vara väldigt smidig att använda med tanke på att den bara är där, man behöver inte använda 3 armar som man ibland skulle behöva då man håller blixten i ena handen via blixtskoförlängningskabeln :mrgreen: Jag har sett att det kommit ringblixtadaptrar från olika tillverkare där det är tänkt att man kopplar blixten till sin ordinarie blixt, de är billigare.

Bild
Canons ringblixt á 6695kr exkl. monteiringsfäste för objektivet

Jag har en annan speciell macro-blixt med 2st huvuden på ledbara armar som det blir ganska bra resultat från, däremot så är den helt "manuell" eller kanske man inte ens kan kalla den för det. Den har en tabell som man ställer in kameran efter. Själva blixten har bara ett enda läge. Den är jobbig att använda och det tar tid att räkna även om man har tabellen tejpad på blixten, men resultatet är som sagt väldigt bra.

Bild
Kopia av canons blixtkabel kostar 495:- hos CyberPhoto
Canons orginal kostar ca 1200kr - Jag har såklart orginal :twisted:
Fanns ju inget annat då jag köpte min.


Mitt råd är att använda en vanlig extern blixt och eventuellt köpa till en blixtkabel. Du får bra resultat och det är bara en kabel du behöver extra.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Om fotografering

Inlägg av tony » 13 maj 2009, 12:44

Själv använder jag en gammal hederlig kamera med film, en Minolta Dynax 404si tillsammans med ett makroobjektiv jag köpt begagnat, en 100mm, f/2.8 Minolta AF. Jag har fotograferat en del tidigare men började inte med makrofoton förrän i höstas. Nu överväger jag att antingen köpa en extern blixt eller ev. spara lite till en Sony DSLR (eftersom jag vill kunna använda mitt makroobjektiv).
Bilagor
hobbes1.jpg
Min orkidébönsyrsa (Hymenopus coronatus)
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Om fotografering

Inlägg av PittoresktMangel » 03 apr 2010, 20:49

Bara jag som misstänker att Spencers är en bot/troll?
Grodor och huggormar

Skriv svar

Återgå till "Fotografering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster