Brännvidd för macro?

Fotografering av terrarium och grodor
Användarvisningsbild
UrbanV
Inlägg: 224
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:33
Ort: Kungsbacka
Har gillat: 4 gånger
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Brännvidd för macro?

Inlägg av UrbanV » 16 apr 2010, 16:08

Står i begrepp att skaffa ett macro-objektiv med fast brännvidd till min Nikon D300. I första hand ett Nikkor, men pirat kan oxå bli aktuellt. Vet att Nikkor med macrofunktion finns i 85 och 105 mm. Skulle vara tacksam för lite erfarenheter och synpunkter från er som fotat grodor med macro.

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 30 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Brännvidd för macro?

Inlägg av LarsÖ » 16 apr 2010, 16:32

Jag har själv 105-an (Nikkor). Jag trodde när jag köpte den att den pga "brännviddsförlängningen" skulle motsvara min gamla 135 Hector på min Leica (en härlig kombination). Tyvärr sker fokuseringen med 105:an internt, dvs den ändrar brännvidd i stället för att ändra utdraget. I praktiken innebär detta att fotograferingsavståndet vid 1:1 inte blir det förväntade (42 cm till filmplanet) utan mycket kortare. Vid närbilder av djur vill jag ha så stort fotograferingsavstånd som möjligt (vid blommor spelar det ingen roll). Men visst, Nikon-objektivet sköter sig. Det finns ju pirater också, och då kanske man ska överväga ett längre objektiv, 180mm kanske.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
UrbanV
Inlägg: 224
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:33
Ort: Kungsbacka
Har gillat: 4 gånger
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Brännvidd för macro?

Inlägg av UrbanV » 16 apr 2010, 18:17

Tack för dina synpunkter Lars! Hur upplever du skärpedjupet i en 105:a, för grunt eller tillräckligt, tänker då speciellt på fotografering av större tinctoriusvarianter och liknande?
/Urban

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 30 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Brännvidd för macro?

Inlägg av LarsÖ » 16 apr 2010, 21:58

Urbanw skrev:Tack för dina synpunkter Lars! Hur upplever du skärpedjupet i en 105:a, för grunt eller tillräckligt, tänker då speciellt på fotografering av större tinctoriusvarianter och liknande?
/Urban
Skärpedjupet är ju inte annorlunda än för andra objektiv med resp brännvidd (och bländare), Vill man ha saftigt skärpedjup kan man blända av 105:an till nominellt F36 vilket ger ett stort skärpedjup; hur det påverkar skärpan i övrigt har jag ingen upfattning om. 105:an har ju Vibration Reduction vilket inte spelar någon större roll vid närbildsfoto i terrarier (man har nästan alltid stativ och/eller blixt då) men är rätt skönt vid annan fotografering. Det jag uppskattar mest med Nikon är annars den inbyggda fjärrstyrningen av blixtar. Man kan ha en blixt stående inne i terrariet, och den står i standby tills man börjar plåta, och dess effekt kontrolleras från kameran automatiskt.
Det påstås att 105:an är ett bra porträttobjektiv.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
UrbanV
Inlägg: 224
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:33
Ort: Kungsbacka
Har gillat: 4 gånger
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Brännvidd för macro?

Inlägg av UrbanV » 16 apr 2010, 23:31

LarsÖ skrev:Skärpedjupet är ju inte annorlunda än för andra objektiv med resp brännvidd (och bländare)
Kanske jag inte läst på ordentligt eller inte förstått, men jag trodde att skärpedjupet vid macrofotografering med brännvidd 85 mm och avbildningsskala 1:1 var större än motsvarande vid brännvidd 105 mm. Är det inte så, så är ju den längre brännvidden att föredra då den ger möjlighet att fotografera på längre avstånd. Anledningen till att jag "ältar" skärpedjupet är att det är just det jag hört andra tyckt vara för grunt på 105:an, det har då varit fråga om macrofoton av ödlor i storleken 15-20 cm, inte "helkropp" utan endast "porträtt".

Håller med om fördelarna med Nikon:s system för fjärrstyrning av blixtar med master och slav/slavar, en SB-600 står oxå på inköpslistan :) .
/Urban

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 30 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Brännvidd för macro?

Inlägg av LarsÖ » 17 apr 2010, 08:42

Urbanw skrev:<snip>jag trodde att skärpedjupet vid macrofotografering med brännvidd 85 mm och avbildningsskala 1:1 var större än motsvarande vid brännvidd 105 mm.
Jag vet inte alldeles säkert, men jag tror inte det är så. Vid samma bländare är ju öppningen större på en 105:a än på en kortare lins, visserligen. 105:an är ju en zoomlins på sätt o vis, men hur detta påverkar skärpedjupet har jag inte sett något skrivet om.
Är det inte så, så är ju den längre brännvidden att föredra då den ger möjlighet att fotografera på längre avstånd. Anledningen till att jag "ältar" skärpedjupet är att det är just det jag hört andra tyckt vara för grunt på 105:an, det har då varit fråga om macrofoton av ödlor i storleken 15-20 cm, inte "helkropp" utan endast "porträtt".

Just. Och på längre avstånd borde ju skärpedjupet faktiskt öka (i mm räknat)
Håller med om fördelarna med Nikon:s system för fjärrstyrning av blixtar med master och slav/slavar, en SB-600 står oxå på inköpslistan :) .
Jag hade turen att komma över en SB-800 också, innan den gick ur produktion. Dom är dyra men bra!
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Skriv svar

Återgå till "Fotografering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster