Pmdd till orkidéer?

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Joakimojala
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 mar 2019, 08:25
Började med grodor år: 2018
Ort: Vällingby
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Pmdd till orkidéer?

Inlägg av Joakimojala » 30 sep 2020, 00:42

Vad tror ni om det? Pmdd är för dom som inte vet, växtnäring man blandar själv till akvarieväxter.
Bör väll funka att blanda till en svag lösning för sina orkidéer och andra växter, eller är det något i min tankegång jag missar?

Väl mött// Jocke

Har inga grodor just nu!

PelleB
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 862
Blev medlem: 01 feb 2008, 09:33
Började med grodor år: 1980
Ort: Swe
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 77 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Pmdd till orkidéer?

Inlägg av PelleB » 30 sep 2020, 03:05

Har du grodor, gråsuggor & hoppstjärtar så sköter dom gödningen bra.

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Pmdd till orkidéer?

Inlägg av tropfrog » 30 sep 2020, 09:12

För epifytiska orkidéer kan man inte förlita sig på gråsuggor och hoppstjärtar.

De flesta orkidée gödningar innehåller små mängder amonium, vilket av naturliga skäl inte finns i pmdd. Borde inte vara något stort problem.

Sen är det något med i vilken form järnet är i. Fel form av järn och för hög koncentration så reagerar den med fosfat och gör bägge otillgängliga.

För att vara helt safe så kan man ju undvika stamlösningar och gödningsvattna ned väl inställt akvarievatten.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Pmdd till orkidéer?

Inlägg av FrankD » 01 okt 2020, 14:50

Mina gråsuggor springer omkring överallt i terrariet (iaf på natten). Har dessutom aldrig haft någon orkidé som verkade få för lite näringsämnen, snarare tvärt om.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Pmdd till orkidéer?

Inlägg av tropfrog » 01 okt 2020, 16:21

Min erfarenhet är att växterna klarar sig bra utan extra gödning. Men att de växer bättre, blommar oftare och blir finare med lite tillsats.

Men jag har bara ett terrarium och varje burk är unik. Det är något var och en får testa sig fram till. Som så mycket annat i denna hobbyn.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 34 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Pmdd till orkidéer?

Inlägg av emanuelkarl » 03 okt 2020, 16:39

tropfrog skrev:
01 okt 2020, 16:21
Min erfarenhet är att växterna klarar sig bra utan extra gödning. Men att de växer bättre, blommar oftare och blir finare med lite tillsats.

Men jag har bara ett terrarium och varje burk är unik. Det är något var och en får testa sig fram till. Som så mycket annat i denna hobbyn.

Mvh
Magnus
Magnus, du har ju de vita i din burk. De håller sig slaviskt i bottenskiktet. Däremot har jag även en annan sort, braune asseln från Bens Jungles hemsida (åkte snålskjuts till mig via några växter), som jag aldrig sett på marknivå (där panamagråsuggorna dominerar, de kanske hade gått ner på marken annars? oavsett gör detta två en bra kombo i mitt stora) utan de håller till uppe i växterna, man kan se dem springa omkring i orkidéernas mossa eller tom tillandsior som nyss fått sig en dusch och alltid är lite fuktiga, mitt på ljusan dag. Men jag har någon orkidé därå som skulle behöva mer näring , medans vissa verkar klara sig prima.

Frank, vilka gråsuggor har du?
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Pmdd till orkidéer?

Inlägg av tropfrog » 04 okt 2020, 12:00

emanuelkarl skrev:
03 okt 2020, 16:39
tropfrog skrev:
01 okt 2020, 16:21
Min erfarenhet är att växterna klarar sig bra utan extra gödning. Men att de växer bättre, blommar oftare och blir finare med lite tillsats.

Men jag har bara ett terrarium och varje burk är unik. Det är något var och en får testa sig fram till. Som så mycket annat i denna hobbyn.

Mvh
Magnus
Magnus, du har ju de vita i din burk. De håller sig slaviskt i bottenskiktet. Däremot har jag även en annan sort, braune asseln från Bens Jungles hemsida (åkte snålskjuts till mig via några växter), som jag aldrig sett på marknivå (där panamagråsuggorna dominerar, de kanske hade gått ner på marken annars? oavsett gör detta två en bra kombo i mitt stora) utan de håller till uppe i växterna, man kan se dem springa omkring i orkidéernas mossa eller tom tillandsior som nyss fått sig en dusch och alltid är lite fuktiga, mitt på ljusan dag. Men jag har någon orkidé därå som skulle behöva mer näring , medans vissa verkar klara sig prima.

Frank, vilka gråsuggor har du?
Även om gråsuggorna skiter precis på sphagnumen som orkidéerna är monterade på så finns det fler problem. För att göra avföring tillgängligt för växter så krävs nedbrytning och mineralisering.

Jag tror att epifytiska orkidéer helt enkelt är anpassade för så extremt låga nivåer av tillgängliga näringsämnen att de klarar sig lång tid på på nästintill ingenting och att gråsuggornas avföring gör ingen eller mycket lite skillnad.

Det är en känsla jag har, men inget jag testat fram. Jag har funnit så pass mycket positivt och hitintills inget negativt med svag gödningsdocering att jag väljer att fortsätta.

Mvh
Magnus

Skriv svar

Återgå till "Växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster