Tvätt av växter

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Tvätt av växter

Inlägg av tony » 10 sep 2009, 09:52

Hur gör ni andra när ni tvättar växter (för att ta bort bakterier, ohyra, etc.)? Jag har själv under min "terrariekarriär" fått in en del objudna gäster när jag bl.a. tagit in mossa utifrån, t.ex. de fördömda sniglar som jag fortfarande dras med, även om bara några få återstår.

Själv brukar jag använda en ganska mild väteperoxidlösning (finns bland rengöringsmedlen i butiker under namnet "Javex"). Den verkar vara effektiv (jag har dock inte gjort några kliniska tester, om man säger så) och jag kan intyga att de flesta växter verkar klara ett snabbt dopp i lösningen om c:a 30 sek. Efter det sköljer jag växterna rejält under kranen i c:a en minut för att vara på säkra sidan. Än så länge har det funkat finfint. Inga växter har fått fläckar, missfärgningar eller andra problem.

Jag vet att sphagnummossa, ett flertal vanliga bladväxter (Fittonia, etc.), ormbunkar och minst en orkidé (Vanilla planifolia) klarar att helt doppas i lösningen.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Tvätt av växter

Inlägg av PittoresktMangel » 10 sep 2009, 11:14

Jag sköljer bara av mina växter snabbt med min blomspruta, och bara vanligt vatten. Om det är någon jag är lite mer osäker på så sköljer jag den länge under någon kran. Och gnuggar av löven försiktigt.
Grodor och huggormar

davide82
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 okt 2008, 14:53
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Tvätt av växter

Inlägg av davide82 » 14 dec 2009, 20:56

tony skrev: Jag vet att sphagnummossa, ett flertal vanliga bladväxter (Fittonia, etc.), ormbunkar och minst en orkidé (Vanilla planifolia) klarar att helt doppas i lösningen.
OK. Vet du något som inte klarade av behandlingen?

Har inga grodor just nu!

tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Tvätt av växter

Inlägg av tony » 15 dec 2009, 21:26

Jag kan inte komma på några på rak arm. Då bör det i och för sig poängteras att jag inte provat med fler orkidéer. Jag har dock i efterhand upptäckt att man bör sänka ner växterna i lösningen i minst fem minuter och att lösningen inte får vara för svag, annars kommer den inte att ha avsedd verkan. När jag var lite hastig med att tvätta mossa sist fick jag ett terrarium med dussintals fluglarver... Tyvärr var det innan jag skaffade grodorna, så det var inte till någon nytta.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster