Lite orkidefrågor

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Lite orkidefrågor

Inlägg av tropfrog » 17 mar 2019, 07:44

Jolo skrev:
16 mar 2019, 21:01
tropfrog skrev:
16 mar 2019, 19:31
]

I mina ögon ser den vacker och välmående ut. Jag skulle inte flytta den.

Mvh
Magnus
Ok, Tack. Jag har haft den i ca ett halvår men den har inte gått i blom. Nån som har något tips?
Först och främst måste man veta vilken art det är. Någon Masdevallia räcker inte. Jag har orkidéer som inte blommat på 3 år. Ett halvt år är ingen tid. Ha tålamod och vänta. Den är ju ganska så fin som den är.

Jag skulle inte rekommendera att mixtra med ljuset. Den har gott om ljus, mer kan absolut vara skadligt.

Sen finns det många Masdevallia som kräver lägre temperaturer nattetid och/eller vintertid för att blomma. Om det är en sån art kanske du aldrig får se sen blomma.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 916
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 247 gånger
Blivit gillad: 157 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Lite orkidefrågor

Inlägg av Jolo » 17 mar 2019, 21:52

tropfrog skrev:
17 mar 2019, 07:44
Jolo skrev:
16 mar 2019, 21:01
tropfrog skrev:
16 mar 2019, 19:31
]

I mina ögon ser den vacker och välmående ut. Jag skulle inte flytta den.

Mvh
Magnus
Ok, Tack. Jag har haft den i ca ett halvår men den har inte gått i blom. Nån som har något tips?
Först och främst måste man veta vilken art det är. Någon Masdevallia räcker inte. Jag har orkidéer som inte blommat på 3 år. Ett halvt år är ingen tid. Ha tålamod och vänta. Den är ju ganska så fin som den är.

Jag skulle inte rekommendera att mixtra med ljuset. Den har gott om ljus, mer kan absolut vara skadligt.

Sen finns det många Masdevallia som kräver lägre temperaturer nattetid och/eller vintertid för att blomma. Om det är en sån art kanske du aldrig får se sen blomma.

Mvh
Magnus
Jag hittade nu att arten är, Masdevallia nidifica .
/ Johan

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Lite orkidefrågor

Inlägg av TobiasB » 18 mar 2019, 14:11

Jomparompa skrev:
16 mar 2019, 19:06
Så vågar jag montera fläkten? Är rädd att det ska bli för torr luft. Visst, då kan jag ju öka sprayintervallerna, men då tror jag att bottensubstratet kommer bli för blött. Lite vägledning här hade suttit fint! :)
Jag skulle lägga fläkten ovanpå, med utblåset uppåt om jag vore du. Sedan håller du lite koll under tiden så inget torkar ihjäl bara och ser hur det blir. Det är naturligt med lite torka då och då i regnskogen också, så de bör inte må dåligt av det :) Testa på!

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Lite orkidefrågor

Inlägg av TobiasB » 18 mar 2019, 14:15

Jolo skrev:
17 mar 2019, 21:52

Jag hittade nu att arten är, Masdevallia nidifica .
Jag tror att anledningen till att den inte blommar är temperaturen. Många av mina blommar bara efter en tid med lägre temperaturer, för att sedan börja gå uppåt igen. Det kan i nidificas fall innebära under 20-15 grader. Jag har haft denna arten tidigare, men den dog för att jag hade för varmt hemma. En kallare period, följd av en stigande och där belysningen då ökas har triggat blomning hos vissa av mina, men du verkar ju ha en väldigt bra tillväxt i bladverket så :)

En idé skulle kunna vara att dela den större i flera mindre delar, och placera de olika delarna i olika mikroklimat.

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 916
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 247 gånger
Blivit gillad: 157 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Lite orkidefrågor

Inlägg av Jolo » 18 mar 2019, 14:54

Jag tror jag ska prova att dela den och sätta en del på kork nära fönstret (kallare) en period och se om det händer nått.
Tack för alla råd och tips.
/ Johan

Skriv svar

Återgå till "Växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster