Växt ur och tips

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Växt ur och tips

Inlägg av Dashivas » 16 dec 2017, 17:56

Har dessa 2 som jag ej vet namnet på.
Skulle gärna ha tips hur jag får dom att trivas bäst.
Har haft dom nån månad nu men ingen tillväxt så antar att dom inte trivs till 100%
2017-12-16_17-52-47_HDR.jpg
2017-12-16_17-53-05_HDR.jpg

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Växt ur och tips

Inlägg av FrankD » 16 dec 2017, 19:54

Bromelian verkar vara någon Neoreglia. En månad är inte mycket tid, men möjligen har den för blöta fötter. Ormbunken kommer nog förr eller senare i gång, den ser ju OK ut (men det gör ju bromelian med). I början tar det en viss tid.

Det skulle förresten vara trevligt att inte ladda upp så j*kligt stora bilder/filer. 5-6 MB är gissningsvis 15 ggr mer än vad som behövs. ;)

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Växt ur och tips

Inlägg av Dashivas » 17 dec 2017, 07:49

FrankD skrev:
16 dec 2017, 19:54
Bromelian verkar vara någon Neoreglia. En månad är inte mycket tid, men möjligen har den för blöta fötter. Ormbunken kommer nog förr eller senare i gång, den ser ju OK ut (men det gör ju bromelian med). I början tar det en viss tid.

Det skulle förresten vara trevligt att inte ladda upp så j*kligt stora bilder/filer. 5-6 MB är gissningsvis 15 ggr mer än vad som behövs. ;)
Har tyvärr ingen kunskap hur man krymper bilder.

Tror snarare det är 2-3 månader än 1 dock.

Hur ska man bäst plantera dessa bromelia ?

Ormbunke antar jag gillar blött

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Växt ur och tips

Inlägg av FrankD » 17 dec 2017, 08:38

Dashivas skrev:
17 dec 2017, 07:49
Har tyvärr ingen kunskap hur man krymper bilder.
Borde gå i vilket som helst program som kan öppna bilden. Då kan du spara en mindre gigantisk kopia.
Dashivas skrev:
17 dec 2017, 07:49
Hur ska man bäst plantera dessa bromelia ?
Inte alls. Den borde vara en epifyt, dvs fästas på en gren eller något annat lite upphöjt ställe.
Dashivas skrev:
17 dec 2017, 07:49
Ormbunke antar jag gillar blött
Osannolikt. De ormbunkar jag känner till vill ha fuktigt men inte blött. Men som sagt, jag tycker inte att den ser ut att må dåligt.

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Växt ur och tips

Inlägg av Dashivas » 17 dec 2017, 11:06

FrankD skrev:
17 dec 2017, 08:38
Dashivas skrev:
17 dec 2017, 07:49
Har tyvärr ingen kunskap hur man krymper bilder.
Borde gå i vilket som helst program som kan öppna bilden. Då kan du spara en mindre gigantisk kopia.
Dashivas skrev:
17 dec 2017, 07:49
Hur ska man bäst plantera dessa bromelia ?
Inte alls. Den borde vara en epifyt, dvs fästas på en gren eller något annat lite upphöjt ställe.
Dashivas skrev:
17 dec 2017, 07:49
Ormbunke antar jag gillar blött
Osannolikt. De ormbunkar jag känner till vill ha fuktigt men inte blött. Men som sagt, jag tycker inte att den ser ut att må dåligt.
Får testa krympa nästa gång 🤘

Så bästa för bromelia är att fästa på nån gren eller bakgrund eller liknande med lite hygrolon lindat runt rötterna?


I detta terrarie sprayar jag sällan typ nån gång i veckan.
Har lecakulor i botten med markduk ovanpå sen nån blandning av kokosfiber spagnum och barkbitar ovanpå som jag planterar i .
I lecakulorna ligger det nästan alltid lite vatten.
Bottensubstratet är fuktigt men ej blött .

Har hyffsad stark belysning typ 100w fördelat på 6500k vit och fullspectrum dock satte jag aldrig linser på ledchippen .
Har en botten yta på typ 40x40 ca 40 högt .

Känns som förhållanden är bra för båda?
Möjligt att bromelia ska flyttas ?
Känns som den tappat lite i röda färgen.


Ormbunken känns som den växer extremt långsamt jämfört med en annan sort jag har i ett annat terrarie (grodtetrarie)
Där är bottensubstratet mer fuktigt och klimatet duktigare men betydligt sämre belysning .
Nu är det förvisso olika sorter .
Men gillar denna betydligt mer därav vill jag den ska växa till sig rejält så när mitt stora terrarie är klart att den är stor och fin.

Det vattnas med akvarievatten som innehåller mycket näring .
Har bra kultur av både hoppstjärtar och kubanska gråsuggor att lufta och sköta botten

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Växt ur och tips

Inlägg av tropfrog » 17 dec 2017, 12:19

Belysningen är det nog inget fel på. 100w led är extremt mycket ljus i en så liten burk. Kanske rent av för mycket för ormbunken om den är skugglevande i naturen?

Bromelias vill inte ha så mycket organiskt material vid rötterna. De lever ju på att samla vatten och näring i bladrosetten. De trivs bäst när man bara fäster dem på en rot/sten/bakgrund och ger dem lite osmosvatten i kronan ibland.

Många av växterna från regnskogen är anpassade till ett liv med extremt låg tillgång på lösta näringar, de klarar sig bra på det som hela tiden omsätts i nedbrytningen. Akvarievatten riskerar att innehålla alldeles för mycket näring. Speciellt om man har dålig tillväxt så ackumuleras det. Dessutom kan det innehålla alldeles för mycket hårdhetsskapande salter.

Jag skulle inte använda Akvarievatten om inte jag visste exakt vad det innehöll. De flesta använder nog osmosvatten och förlitar sig på grodbajs och nedbrytningen för gödning.

Mvh
Magnus

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Växt ur och tips

Inlägg av Dashivas » 17 dec 2017, 14:22

tropfrog skrev:
17 dec 2017, 12:19
Belysningen är det nog inget fel på. 100w led är extremt mycket ljus i en så liten burk. Kanske rent av för mycket för ormbunken om den är skugglevande i naturen?

Bromelias vill inte ha så mycket organiskt material vid rötterna. De lever ju på att samla vatten och näring i bladrosetten. De trivs bäst när man bara fäster dem på en rot/sten/bakgrund och ger dem lite osmosvatten i kronan ibland.

Många av växterna från regnskogen är anpassade till ett liv med extremt låg tillgång på lösta näringar, de klarar sig bra på det som hela tiden omsätts i nedbrytningen. Akvarievatten riskerar att innehålla alldeles för mycket näring. Speciellt om man har dålig tillväxt så ackumuleras det. Dessutom kan det innehålla alldeles för mycket hårdhetsskapande salter.

Jag skulle inte använda Akvarievatten om inte jag visste exakt vad det innehöll. De flesta använder nog osmosvatten och förlitar sig på grodbajs och nedbrytningen för gödning.

Mvh
Magnus
Där ser man lite som köttätande växter då .

Ska man linda något runt rötterna på bromelia eller bara fästa dom med rötterna fria

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Växt ur och tips

Inlägg av Dashivas » 17 dec 2017, 14:22

tropfrog skrev:
17 dec 2017, 12:19
Belysningen är det nog inget fel på. 100w led är extremt mycket ljus i en så liten burk. Kanske rent av för mycket för ormbunken om den är skugglevande i naturen?

Bromelias vill inte ha så mycket organiskt material vid rötterna. De lever ju på att samla vatten och näring i bladrosetten. De trivs bäst när man bara fäster dem på en rot/sten/bakgrund och ger dem lite osmosvatten i kronan ibland.

Många av växterna från regnskogen är anpassade till ett liv med extremt låg tillgång på lösta näringar, de klarar sig bra på det som hela tiden omsätts i nedbrytningen. Akvarievatten riskerar att innehålla alldeles för mycket näring. Speciellt om man har dålig tillväxt så ackumuleras det. Dessutom kan det innehålla alldeles för mycket hårdhetsskapande salter.

Jag skulle inte använda Akvarievatten om inte jag visste exakt vad det innehöll. De flesta använder nog osmosvatten och förlitar sig på grodbajs och nedbrytningen för gödning.

Mvh
Magnus
Där ser man lite som köttätande växter då .

Ska man linda något runt rötterna på bromelia eller bara fästa dom med rötterna fria

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Växt ur och tips

Inlägg av tropfrog » 17 dec 2017, 14:50

Ja precis, som köttätande växter, fast med ännu lägre gödningsbehov. Bara fästa med rötterna fria. De växer fast i de flesta underlag.

Mvh
Magnus

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Växt ur och tips

Inlägg av Dashivas » 18 dec 2017, 11:34

tropfrog skrev:
17 dec 2017, 14:50
Ja precis, som köttätande växter, fast med ännu lägre gödningsbehov. Bara fästa med rötterna fria. De växer fast i de flesta underlag.

Mvh
Magnus
Kanon tack för tipsen.
Är helt ny på växter ovan ytan

Mvh

Skriv svar

Återgå till "Växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster