Levande träd i terrarie

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Levande träd i terrarie

Inlägg av porcelain » 07 jul 2014, 15:46

Hej alla grodvänner!
Sitter och funderar på om det finns något litet träd, eller annan växt som går att klippa som ett träd, som går att hålla i terrarium? Är ett visningsterrarium som är runt 1 meter åt alla håll. Japansk lönn vore drömmen för "designen" men frågan är om jag bara dödar den på en gång? Ormhassel är ju annars en fin växt, men inte lika fin som lönnen...

Någon som har provat något liknande? Tänker att kortsiktigt går det väll att återskapa en svensk sommar, och då bör alla som kan leva ute kunna leva i ett terrarie men hur blir det när vintern aldrig kommer?

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Levande träd i terrarie

Inlägg av HåkanP » 07 jul 2014, 17:45

Olika fikusar brukar förekomma inom bonsai hobbyn, allt från vanlig Benjamin fikus till mer udda sorter. Fördelen är att de är städsegröna (konstant gröna), får bra bonsai-träds proportioner med sina smala grenar och grövre stam samt rätt tåliga. Fikus är mer eller mindre naturligt i de flesta tropiska skogarna och jag anar att du inte vill ha barr växter?
Lönn och andra lövträ är vanligare i ursprungliga bonsai trädgårdar och odlingar som man har i utomhus klimat och det du är inne på, lövfällande och vila. Finns ett undantag, Kinesisk alm men vill du vara petig så kommer den från Asien och personligen föredrar jag nog en benjaminfikus än almen om det är ca 1kvm till yta och man vill ha terrarie framför modell landskap.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Levande träd i terrarie

Inlägg av TobiasB » 07 jul 2014, 19:25

Kan det inte bli problem med rötterna om det är helglasterrarie? Vet att folk varnade mig när jag hade benjaminafikus och fönsterfikus i mitt. Rötterna skulle visst växa rakt igenom silikonfogarna sas det.

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Levande träd i terrarie

Inlägg av porcelain » 07 jul 2014, 19:27

Barrträd var inte vad jag var ute efter, men den kinesiska almen var ju rätt fin den med. Ficus är det enda andra jag kom på, vilka jag tyvärr tycker är lite tråkiga. Men en bra väg att gå kanske är att tänka att allt som går att ha som bonsai i kruka går att ha i terrarie?

En kruka är väl ett sätt att göra risken mindre vad det gäller ficusarna, men jag har en ficus som står i ett litet terrarie och där är rötterna inte ens på väg att komma åt silikonet, än. Men håller uppsikt över den ;)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Levande träd i terrarie

Inlägg av PatrikNo » 07 jul 2014, 20:54

Jag köpte en sorts fikus på Ikea kommer inte ihåg namnet (som vanligt) men de brukar ha lite knotig stam och vara klippta. Jag tog bort all jord och la dit lite spagnummossa och fäste den mot en trädrot. Den trivs och jag får klippta den lite då och då. Har även böjt stammen med gummisnodd.
ImageUploadedByTapatalk1404759240.085302.jpg
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Sv: Levande träd i terrarie

Inlägg av JMild » 07 jul 2014, 21:49

Jag har haft fikus i mitt största terrarium i två år utan att rötterna gått igenom trots att även jag fick varningar när jag satte in den. Mina Benedicta sover varje natt i lövverket och mina Azureus käkar småvilt mellan stammarna på dagarna.

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Levande träd i terrarie

Inlägg av HåkanP » 07 jul 2014, 23:27

Ett antal exempel på bonsai ficus Tycker det finns ett antal med lite mangrove eller regnskogs känsla som lätt skulle smälta in i en terrarie.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Sv: Levande träd i terrarie

Inlägg av JMild » 08 jul 2014, 00:44

Det är en sådan ficus jag har med multipla stammar som bildar små valv. Den är också köpt på IKEA faktiskt.

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Levande träd i terrarie

Inlägg av HåkanP » 08 jul 2014, 01:24

PatrikNo skrev:Jag köpte en sorts fikus på Ikea kommer inte ihåg namnet (som vanligt) men de brukar ha lite knotig stam och vara klippta. Jag tog bort all jord och la dit lite spagnummossa och fäste den mot en trädrot. Den trivs och jag får klippta den lite då och då. Har även böjt stammen med gummisnodd.
Stora blad och det är sannolikt en vanlig Benjamin fikus, småbladig så finns det en Ficus retusa som är rätt vanlig som bonsai planta.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Skriv svar

Återgå till "Växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster