Melanogaster wingless i Göteborg

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
NiekW
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 sep 2023, 13:56
Började med grodor år: 2024
Ort: Mölndal
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Melanogaster wingless i Göteborg

Inlägg av NiekW » 01 okt 2023, 17:55

Hej, jag har redan funderat en tag på att starta en pilgiftsgrod terraria. Skulle gärna testa nu att upprätthålla en fruktfluga kultur system. Var får men tag på en startkultur i Göteborg (Helst sida Mölndal).

Niek

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Melanogaster wingless i Göteborg

Inlägg av emanuelkarl » 01 okt 2023, 18:40

NiekW skrev:
01 okt 2023, 17:55
Hej, jag har redan funderat en tag på att starta en pilgiftsgrod terraria. Skulle gärna testa nu att upprätthålla en fruktfluga kultur system. Var får men tag på en startkultur i Göteborg (Helst sida Mölndal).

Niek
Hör med tropfrog här på forumet. Supertrevlig snubbe och den enda jag vet som har kvalsterfria kulturer (inte för att kvalster är farliga; 99% av oss har dem i våra odlingar, men ändå)
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

NiekW
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 sep 2023, 13:56
Började med grodor år: 2024
Ort: Mölndal
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Melanogaster wingless i Göteborg

Inlägg av NiekW » 05 okt 2023, 10:48

Försökte nå ut till tropfrog men har inte fått svar ännu. Sist han loggade in var i Februari, så tror inte att han är så aktiv här. Har du en annan sätt att kontakta honom?
Värför exakt rekommenderar du en kvalsterfri kultur att börjar med? Är det lättare att hantera?

Användarvisningsbild
Taggis
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 jun 2021, 12:42
Började med grodor år: 2021
Ort: Vellinge
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Melanogaster wingless i Göteborg

Inlägg av Taggis » 05 okt 2023, 11:24

Prova på terrariedjur.se, där brukar han vara aktiv

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 260 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Melanogaster wingless i Göteborg

Inlägg av Jolo » 07 dec 2023, 12:43

NiekW skrev:
05 okt 2023, 10:48
Försökte nå ut till tropfrog men har inte fått svar ännu. Sist han loggade in var i Februari, så tror inte att han är så aktiv här. Har du en annan sätt att kontakta honom?
Värför exakt rekommenderar du en kvalsterfri kultur att börjar med? Är det lättare att hantera?
Som Emanuel skrev så har de flesta kvalster i sina flugkulturer och oftast är det inget större problem. Hoppas du fått tag på flugor. Men även om du får tag på kvalsterfria flugor så kommer du troligen ha kvalster där i inom kort om du inte hanterar dem med extrem försiktighet.
/ Johan

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Melanogaster wingless i Göteborg

Inlägg av Azul Oso » 07 dec 2023, 21:24

Hur har det gått?

Jag har faktiskt levererat med post i lyckat resultat 2 gånger senaste månaden.

En gång misskötte posten leveransen något brutalt. Men det verkar ha varit ett undantag.

Hojta om du vill testa!

NiekW
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 sep 2023, 13:56
Började med grodor år: 2024
Ort: Mölndal
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Melanogaster wingless i Göteborg

Inlägg av NiekW » 08 dec 2023, 19:39

Jag fick tag på fruktflugor, och såg redan att dem har kvalster. Var mest rädd för de för att när jag pluggade genetica, var vi hanterade fruktflugor i labbet, lärde vi oss att kvalster är en arkefiende. Nu har jag förstod att så länge dem inte tar över kulturen är det inte en problem.

Just nu har jag satt min första två kulturer enligt protokollet jag hittade här på forumet någonstans. Hoppas att jag gjorde rätt och att dem blir fler.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Melanogaster wingless i Göteborg

Inlägg av tropfrog » 17 dec 2023, 11:59

emanuelkarl skrev:
01 okt 2023, 18:40

Hör med tropfrog här på forumet. Supertrevlig snubbe och den enda jag vet som har kvalsterfria kulturer (inte för att kvalster är farliga; 99% av oss har dem i våra odlingar, men ändå)
Tack, Emanuel
:D
Jag har haft kontakt med TS och kan fortfarande leverera kvalsterfria odlingar. Efter ca 4 år utan problem fick jag in kvalster igen för ett par år sedan. Efter sanering av kulturer och odlingsutrymme är kulturerna fria igen.

Angående kvalsters farlighet......kvalster är en mycket stor grupp djur och jag kan inte artbestämma en enda av dem. Det finns sannolikt mer och mindre farliga arter.

Min egen erfarenhet är att jag för ca 25 år sedan la ner pilgiftshobbyn helt och hållet pga kvalster. De kvalster jag hade på den tiden gjorde att jag hade väldigt svårt att producera tillräckligt med mat åt mina djur och detta var mycket stressande för mig. Kulturerna hade den vanliga boomen efter 7-14 dagar, men sen kom kvalsterna ikapp. Det var massor av döda larver som aldrig förpuppades. Oavsett var jag köpte nya kulturer så återkom problemet. När jag gav mig på grodor igen så var internet ett fenomen och det fanns så mycket mer information om att förebygga kvalster. Jag använder mig i princip av alla metoder på en gång av rädsla för att det som hände mig då skall hända igen

Men det är egentligen inte det allra största problemet. Om man kontinuerligt har kvalster i sitt hem så finns det en risk att utveckla kvalsterallergi. Jag vet på rak arm tre personer som fått sluta med hobbyn helt och hållet pga kraftiga kvalsteralergier som utvecklats genom att hantera flugkulturer. En av dessa hade inga som helst kända allergier innan. Det händer förstås inte alla och varför det händer vissa tror jag inte det finns någon förklaring på. Men det är en risk jag tar på allvar. Om det händer är det slut med hobbyn för alltid.

Mvh
Magnus

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster