Försvunna grodor

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Viktor.98
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jan 2018, 17:33
Började med grodor år: 2018
Ort: Kristianstad
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Försvunna grodor

Inlägg av Viktor.98 » 08 apr 2023, 00:56

Hej!
På en mässa för ett tag sen fanns det någon som sålde färdiga fina terrarium, inredda med vattenfall & växter. Slog till på ett sånt och hade sen tre pilgiftsgrodor där i. Tror det var 30x30x40. Efter ca 1 månad kände jag att jag knappt såg de längre men tänkte att de gömde sig, 1,5 månader efter såg jag inte röken av någon. Väntade en månad till men såg ingenting & ingen som åt flugorna.
Efter detta valde jag att tömma terrariet helt varpå jag inte hittade minsta spår från någon groda…. :O kan det vara så att terrariet inte varit tätt, att de lyckats ta sig ut men har inte hittat de någon annanstans här hemma heller eller vad kan ha hänt? Jag står väldigt frågande hur de kan ”försvinna”?

Mvh

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Försvunna grodor

Inlägg av FrankD » 08 apr 2023, 11:40

Självklart kan det hända att de smiter ut om terrariet inte är tillräckligt tätt, men då borde du lätt kunna upptäcka var de kan ha tagit sig ut. Om du inte ser några möjligheter till det finns det två förklaringar kvar. Den ena är att de helt enkelt dog. I det där fuktiga klimatet förmultnar även större arter ganska fort och det är inte ovanligt att de inte går att hitta igen efter någon vecka om de har dött på ett fuktigt ställe. Det gäller särskilt om man har hoppstjärtar och gråsuggor i burken. Den andra möjligheten - om det var en liten art, typ Ranitomeya amazonica - är att de faktiskt fanns kvar men gömde sig så bra att du inte ens hittade dem när du tömde terrariet. Det må låta osannolikt, men ibland kan man tro att de har förmågan att göra sig osynliga. Det är helt bisarrt hur bra de kan gömma sig.

Viktor.98
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jan 2018, 17:33
Började med grodor år: 2018
Ort: Kristianstad
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Försvunna grodor

Inlägg av Viktor.98 » 08 apr 2023, 17:25

Tack för svaret.
Jag hoppas verkligen inte på det sista för det har ju känts hemskt… antar att man aldrig får reda på det.
Anledningen till att jag ställde frågan var dels för att det störde mig att det kändes som jag hade misslyckats. Men också för att han har otroligt fina terrarium och jag hade velat ge de en chans till med ett terrarium av en lite större storlek…

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Försvunna grodor

Inlägg av FrankD » 08 apr 2023, 18:31

Vilken art (och möjligen lokalitet) var det?

Viktor.98
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jan 2018, 17:33
Började med grodor år: 2018
Ort: Kristianstad
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Försvunna grodor

Inlägg av Viktor.98 » 08 apr 2023, 19:22

Amazonica F-G

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Försvunna grodor

Inlägg av FrankD » 09 apr 2023, 07:08

Ja, de är ju så små att det inte finns rester kvar efter bara några dagar. Och amazonica i allmänhet (har själv inte haft just F-G) brukar gärna vara lite blyga och är mästare på att gömma sig. Men det är värdelöst att spekulera. Det händer tyvärr att man tappar grodor. Det är som vår hedersmedlem Lars Österdahl säger, man lär sig av sina misslyckanden förutsatt att man inte ger upp. Mitt råd vore att börja om med en lite större och modigare art, typ D. leucomelas. Fast för den är ju 30x30 för litet. Ett alternativ, inte allt för mycket större än amazonica men mycket kaxigare och "hårdare" är E. anthonyi. Den borde du kunna ha i din lilla burk.

Viktor.98
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jan 2018, 17:33
Började med grodor år: 2018
Ort: Kristianstad
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Försvunna grodor

Inlägg av Viktor.98 » 09 apr 2023, 21:12

Tack vad snällt för tipsen! :D

Nästa burk kommer dock bli 40x40x60 så jag får lite mer utrymme. Ändrar det dina förslag lite eller kommer du på andra tankar med den storleken? :)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Försvunna grodor

Inlägg av FrankD » 09 apr 2023, 21:56

Där skulle nog ett par leucomelas kunna rymmas, men eftersom det är rätt högt skulle man kunna fundera på någon art som utnyttjar höjden bättre. E. anthonyi är en sådan, och den är mycket aktiv. Och sjunger fint, imho. Terrariet skulle också funka bra för O. pumilio, men om du inte hittar någon som säljer dig ett beprövat par skulle jag nog inte börja med pumilio. Den är egentligen inte svår alls om man har ett fungerande par, men man vill ju inte direkt fortsätta med ännu en besvikelse (för att inte tala om grodornas öde). Jag håller nog fast vid leucomelas eller anthonyi, eftersom de är enkla men fina, och de syns. D. tinctorius är också en sådan, men för den tycker jag att 40x40 är för trångt och dessutom utnyttjar de inte höjden.

Om någon annan kanske vill komma med synpunkter? Vi har ju många erfarna grodisar här. ;)

AdamEGL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 328
Blev medlem: 19 feb 2017, 22:11
Ort: Nyköping
Har gillat: 212 gånger
Blivit gillad: 179 gånger
Grodor Arter/varianter: 10
Växter till salu: 0

Re: Försvunna grodor

Inlägg av AdamEGL » 09 apr 2023, 22:37

Ranitomeyor har en tendens att "försvinna" läs tyna bort och dö, om terrariet inte uppnår deras levnadskrav, tex är för blött, för otrygg miljö etc.
Där finns mer förlåtande grodor tex dom Frank räknat upp, men allra först skulle det ju kanske endå va en ide att försöka ta reda på vad som gick snett från början.
Ranitomeyor trivs som fisken i vattnet om dom får ha en rejäl torr lövbotten att söka föda i.

Viktor.98
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jan 2018, 17:33
Började med grodor år: 2018
Ort: Kristianstad
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Försvunna grodor

Inlägg av Viktor.98 » 10 apr 2023, 00:00

Tack, kommer läsa på ännu mer om det ni tipsar om. Kommer även låta terrariet gå in sig längre denna gången när jag köper det och se så allt är stabilt. Kollar youtube dagligen & målet är att bygga upp en liten samling till slut när man lärt sig mer och får allt att funka. :)

Det enda jag möjligen kan komma på som jag gjorde fel i skötseln skulle vara att det kan ha varit för blött. Där var ett vattenfall och jag var rätt flitig med att spraya buren. De hade löv men kanske ändå blev för blött.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster