Paludarium

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Trazlink
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jul 2022, 18:12
Började med grodor år: 2022
Ort: Borlänge
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Paludarium

Inlägg av Trazlink » 23 jul 2022, 20:08

Har byggt ett paludarium med en vattendel, börjat fastna mer och mer för pilgift så tänkte kika om det eventuellt är nån art som gillar att faktiskt simma lite mer än nån annan? Inte spikat att det blir pilgift i heller då förstås men verkligen börjat gravitera mot det. Vill ha både Azureus, Bumblebees och Terriblis vara för att nämna några :D Så tips osv är välkommet! Terrariet är 60x45x45.
Bilagor
IMG_20220719_220608_845.jpg
Bild på burken

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Paludarium

Inlägg av FrankD » 23 jul 2022, 21:02

Hej och välkommen!

Det finns nog inga pilgiftsgrodor som gillar att simma. (Undantag enligt grodbibeln är Aromobates nocturnus, som lever i vatten, men den finns inte i hobbyn någonstans i världen, tror jag.) Det finns ett antal som lever nära rinnande vatten och behöver det för att må bra, stimulera parningsbeteende och för att hoppa i vid fara. De flesta av dem är ovanliga och inte rekommenderade för nybörjare, men en vanlig art som också brukar leva nära bäckar är Epipedobates anthonyi. Den är absolut inte beroende på det på något vis men det motsvarar som sagt var den lever i naturen.

Men på bilden syns din vattendel knappt. Är den så stor att det spelar roll? Annars skulle ju Dendrobates tinctorius eller D. leucomelas vara lika bra kandidater som E. anthonyi.

Jag känner förresten att växterna i din burk inte är riktigt idealiska. Du kommer nog förr snarare än senare att vilja byta ut dem mot sådana man brukar ha i regnskogsterrarier.

Jo, förresten, har du läst det som står under länken "Nybörjare" längst upp under sidhuvudet?

Trazlink
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jul 2022, 18:12
Började med grodor år: 2022
Ort: Borlänge
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Paludarium

Inlägg av Trazlink » 23 jul 2022, 22:01

Den är väl kanske omkring en fjärde-femtedel eller så av bottenytan och med ett litet vattenfall, behöver som sagt inte alls ha pilgift i just den här burken men tänkte att det kunde bli schysst och har gjort lutning på botten så även en liten groda kan gå upp vid behov. Okej tänker du art växterna kommer att dö då eller? Från vad jag sett är Pothos väldigt frekvent använt i regnskogsburkar iallafall i USA. Jo jag läste den delen :) Skickar med ett par bilder till här då får du se!
Bilagor
20220723_215952.jpg
20220723_220007.jpg

Trazlink
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jul 2022, 18:12
Började med grodor år: 2022
Ort: Borlänge
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Paludarium

Inlägg av Trazlink » 24 jul 2022, 00:02

FrankD skrev:
23 jul 2022, 21:02
Hej och välkommen!

Det finns nog inga pilgiftsgrodor som gillar att simma. (Undantag enligt grodbibeln är Aromobates nocturnus, som lever i vatten, men den finns inte i hobbyn någonstans i världen, tror jag.) Det finns ett antal som lever nära rinnande vatten och behöver det för att må bra, stimulera parningsbeteende och för att hoppa i vid fara. De flesta av dem är ovanliga och inte rekommenderade för nybörjare, men en vanlig art som också brukar leva nära bäckar är Epipedobates anthonyi. Den är absolut inte beroende på det på något vis men det motsvarar som sagt var den lever i naturen.

Men på bilden syns din vattendel knappt. Är den så stor att det spelar roll? Annars skulle ju Dendrobates tinctorius eller D. leucomelas vara lika bra kandidater som E. anthonyi.

Jag känner förresten att växterna i din burk inte är riktigt idealiska. Du kommer nog förr snarare än senare att vilja byta ut dem mot sådana man brukar ha i regnskogsterrarier.

Jo, förresten, har du läst det som står under länken "Nybörjare" längst upp under sidhuvudet?
Glömde quota svaret!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Paludarium

Inlägg av tropfrog » 24 jul 2022, 08:27

När det gäller växterna då tror jag mest problemet är perspektiv. Vi brukar använda oss av avsevärt mindre växter för att burkarna skall se lite större och mer regnskogslika ut.

Växterna du valt kommer att överleva, inga bekymmer. Troligtvis kommer de också att växa som ogräs och bli riktigt besvärliga att gallra om du samtidigt har små grodor i burken.

Om du har möjlighet att åka till nästa groddag så gör det. Brukar finnas massor av bättre lämpade växter där.

Mvh
Magnus

Trazlink
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jul 2022, 18:12
Började med grodor år: 2022
Ort: Borlänge
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Paludarium

Inlägg av Trazlink » 24 jul 2022, 08:58

tropfrog skrev:
24 jul 2022, 08:27
När det gäller växterna då tror jag mest problemet är perspektiv. Vi brukar använda oss av avsevärt mindre växter för att burkarna skall se lite större och mer regnskogslika ut.

Växterna du valt kommer att överleva, inga bekymmer. Troligtvis kommer de också att växa som ogräs och bli riktigt besvärliga att gallra om du samtidigt har små grodor i burken.

Om du har möjlighet att åka till nästa groddag så gör det. Brukar finnas massor av bättre lämpade växter där.

Mvh
Magnus
Okej på det viset, ja jag gillar att det är väldigt busy så att säga och tänkte väl att det inte är nåt som kommer störa djuren, tar definitivt form över funktion i det här fallet så länge djuren ej påverkas. Okej ska hålla utkik efter det då, är det ungefär som reptilmässorna fast med bara grodor och relaterade produkter?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Paludarium

Inlägg av FrankD » 24 jul 2022, 09:18

Ja, groddagen är en medlemsträff (dvs bara medlemmar, ingen öppen mässa) med bl.a. mässa där grodor, växter och relaterat säljs.

Du kan ha vilka som helst pilgiftsgrodor i den burken. Det är bara det att de inte kommer att bry sig mycket om vattendelen.

Och ja, jag menade att växterna snabbt kommer att bli för stora. Du kan visserligen klippa ner dem titt som tätt men det brukar man fort tröttna på. Dessutom tycker jag personligen att det är kul med växter som verkligen behöver regnskogsklimatet och som man därför inte lika gärna kan ha på vardagsrummet, som gullrankan. Men det är förstås bara jag.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Paludarium

Inlägg av emanuelkarl » 24 jul 2022, 09:29

Här är lite växttips från mig:
https://youtu.be/JEm5SdoVhKA

Jag köper mest från annat grodfolk. Groddagarna är förstås guldtillfället men hade jag varit du hade jag velat skaffa lite mer växter nu istället för att vänta 3 månader, så växterna hinner ta sig innan eventuellt grodköp på groddagen, sen kan du ju förstås alltid köpa till ännu mer växter på groddagen :) Jag kan sätta ihop ett växtpaket åt dig och skicka för en billig peng om du vill.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Trazlink
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jul 2022, 18:12
Började med grodor år: 2022
Ort: Borlänge
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Paludarium

Inlägg av Trazlink » 24 jul 2022, 11:47

FrankD skrev:
24 jul 2022, 09:18
Ja, groddagen är en medlemsträff (dvs bara medlemmar, ingen öppen mässa) med bl.a. mässa där grodor, växter och relaterat säljs.

Du kan ha vilka som helst pilgiftsgrodor i den burken. Det är bara det att de inte kommer att bry sig mycket om vattendelen.

Och ja, jag menade att växterna snabbt kommer att bli för stora. Du kan visserligen klippa ner dem titt som tätt men det brukar man fort tröttna på. Dessutom tycker jag personligen att det är kul med växter som verkligen behöver regnskogsklimatet och som man därför inte lika gärna kan ha på vardagsrummet, som gullrankan. Men det är förstås bara jag.
Okej, medlem här eller SDS? Kommer ha ett antal burkar framöver så kommer vilja experimentera lite med just växterna men har tipsen i bakhuvudet!

Trazlink
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jul 2022, 18:12
Började med grodor år: 2022
Ort: Borlänge
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Paludarium

Inlägg av Trazlink » 24 jul 2022, 11:51

emanuelkarl skrev:
24 jul 2022, 09:29
Här är lite växttips från mig:
https://youtu.be/JEm5SdoVhKA

Jag köper mest från annat grodfolk. Groddagarna är förstås guldtillfället men hade jag varit du hade jag velat skaffa lite mer växter nu istället för att vänta 3 månader, så växterna hinner ta sig innan eventuellt grodköp på groddagen, sen kan du ju förstås alltid köpa till ännu mer växter på groddagen :) Jag kan sätta ihop ett växtpaket åt dig och skicka för en billig peng om du vill.
Tack, ska kika på det där! Jo jag håller redan på att planera in lite mer där, har lite sticklingar på g från frugans diverse plantor sen ska jag leta begonior och bromelior o lite sånt också. Skriv gärna nåt pm om ett paket dock så får jag fundera lite!

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster